40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 آینده اقتصاد تولید محتوا در دنیای Web3

آینده اقتصاد تولید محتوا در دنیای Web3

اقتصاد تولید محتوا Creator Economy جریان نوآوری را در صنایع گوناگون به پیش می‌راند، تعاریف موجود از کار را متحول می‌کند و راه‌های جدیدی برای درآمدزایی فراهم می‌آورد. این اقتصادِ مبتنی بر نرم‌افزار به مردم اجازه می‌دهد، تا با تولید محتوا (تصویر، ویدئو و موسیقی و غیره) به درآمد برسند.

اقتصاد تولید محتوا، صنعتی پررونق است که در دوران همه‌گیری اخیر، سرعت رشدش از قبل هم بیشتر شد. نوآوری‌‌های ده سال گذشته در عرصه فناوری، فرصت‌های پیش روی اقتصاد تولید محتوا را افزایش داده است. پلتفرم‌های گوناگون، از قبیل تیک‌تاک، اینستاگرام و کمیو، با میلیاردها کاربر از سراسر دنیا، منبع درآمد چشمگیری برای تولیدکنندگان محتوا به شمار می‌روند. از سوی دیگر نیز، ابزارهایی همچون Patreon و Kajabi از تولید محتوا پشتیبانی می‌کنند.

طی چند ماه گذشته، پلتفرم‌هایی شکل گرفته‌اند که انحصاراً متعلق به صنایع خاص هستند. برای نمونه، Playhouse پلتفرم «TikTok for real estate» را راه‌اندازی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد ویدئوهای موجود از املاک‌فروشی را ببینند. Hammr نیز پلتفرمی است که در آن، کارگران می‌توانند پروژه‌های ساختمانی خود را به نمایش بگذارند.

اقتصاد تولید محتوا تعاریف موجود از شغل را تغییر داده است و در عین حال، از ظهور Web3 متأثر خواهد شد.

انقلاب در تعریف مشاغل

تولیدکنندگان محتوا روز به روز با راه‌های بیشتری برای کسب درآمد از مطالب‌شان روبه‌رو می‌شوند و با تغییر و انقلاب در تعریف مشاغل مواجهند؛ امری که تعریف، ظاهر و ماهیت «شغل» را متحول می‌کند. اقتصاد برای رسیدن به این نقطه از سه فاز تکاملی عبور کرده است:

فاز اول- اقتصاد سنتی: ابتدایی‌ترین تعریف موجود از شغل، آن را پدیده‌ای تک‌بُعدی، مبنی بر کار برای سازمانی بزرگ‌تر، فرض می‌کند. در این تعریف، کارکنان استقلال چندانی در مورد نوع کار و نحوه‌ انجام آن در اختیار ندارند.

فاز دوم- اقتصاد گیگ: یکی از فعالیت‌هایی که به‌نوعی انقلاب در تعریف مشاغل ایجاد کرد، اقتصاد گیگ طی سال‌های گذشته پدیدار شد و پیشرفتی نجومی را تجربه کرد. در این مدل، کارکنان می‌توانند وظایف و مشاغل موردی بر عهده بگیرند؛ به عنوان مثال، می‌توان به پیک رستوران اشاره کرد. با اینکه مدل اقتصاد گیگ انعطاف‌پذیری و استقلال کارکنان را افزایش داد، بیشتر کارکنان همچنان وابستگی شدیدی به کارفرمایان دارند.

فاز سوم- اقتصاد تولید محتوا: اقتصاد تولید محتوا به طور ویژه، انقلاب در تعریف مشاغل را ایجاد کرد. در واقع، این اقتصاد، نشانگر تغییر و تحول در عرف و فرهنگ است. در این مدل، افراد به شرکتی در قالب کارفرما نیاز ندارند، بلکه می‌توانند هر زمانی که می‌خواهند کار کنند، هر محتوایی که می‌خواهند تولید کنند و در مورد کسب درآمد از محتوایشان، با استقلال کامل تصمیم بگیرند. این ساختار مالکیتی جدید حاکی از تغییر ماهیت روابط کارمند-کارفرماست. در این مدل، برخلاف دو فاز اقتصادی اول، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند مالکیت و مدیریت کار خود را در دست بگیرند.

اقتصاد تولید محتوا

اقتصاد تولید محتوا در دنیای Web3

اصول اقتصاد تولید محتوا، یعنی مالکیت کار، تمرکززدایی و انعطاف‌پذیری، هم‌راستا با Web3 به پیش می‌روند. هرچه Web3 به جایگاهش به عنوان نسل بعدی اینترنت نزدیک‌تر شود، شاهد همپوشانی بیشتر بین این فناوری و اقتصاد تولید محتوا خواهیم بود و به نوعی اقتصاد تولید محتوا در دنیای Web3 شکل گرفته است. از جمله ویژگی‌های آینده‌ای که حاصل تلاقی این دو شاخه است، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

پلتفرم‌ها و حق مالکیت تولیدکننده: اولین نتیجه‌ ادغام مدل اقتصاد تولید محتوا در دنیای Web3، مالکیت تولیدکنندگان است. در حال حاضر، پلتفرم‌های اجتماعی وجود دارند که صاحب محتوای تولیدشده به شمار می‌روند؛ اما Web3 به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد علاوه بر مطالب، بخشی از پلتفرم را نیز در اختیار داشته باشند. محتوای تولیدشده می‌تواند از NFTها (که گواهی بر مالکیت محتوا و ابزاری برای احراز هویت صاحب آن هستند) استفاده کند، تا به جای پلتفرم، به سمت تولیدکننده سوگیری داشته باشد.

در آینده، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند بر اساس دنبال‌کنندگان و کیفیت محتوا، در پلتفرم‌ها سهم داشته و آن‌ها را مدیریت کنند؛ این امر از طریق سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) که قدرت یا مدیریت مرکزی ندارند، میسر می‌شود. سهیم بودن در پلتفرم‌ها از طریق توکن‌هایی صورت می‌گیرد که بر اساس اثرگذاری تولیدکنندگان محتوا بر پلتفرم، بین آن‌ها توزیع می‌شوند.

اقتصاد تولید محتوا در دنیای Web3

نقش تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های متاورس

تولیدکنندگان محتوا در متاورس نیز نقشی برجسته بر عهده دارند. نقش تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های متاورس به گونه‌ای است که تولیدکنندگان می‌توانند علاوه بر مشارکت در متاورس، قسمت‌های جدیدی را با استفاده از ابزارهای بدون-کد یا بدون هرگونه سابقه‌ فنی، توسعه دهند. این نکته تاکنون در بخش گیمینگ متاورس عملی شده است. برای مثال، در Roblox، هرکسی می‌تواند بازی ویدئویی ساخته و از آن کسب درآمد کند. تنها در سال ۲۰۲۰، تولیدکنندگان محتوا ۳۲۹ میلیون دلار از طریق بازی Roblox به دست آوردند. به نظر می‌رسد طی سال‌های آینده نیز نقش تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های متاورس پررنگ شود و این تولیدکنندگان به حضور فعال خود در اقتصاد تولید محتوا ادامه دهند.

ادغام اقتصاد تولید محتوا و Web3 هنوز در مراحل اولیه است و آینده‌ای مبهم دارد؛ با این حال، اگر همه چیز درست پیش برود، فناوری‌های نوظهور Web3، هم برای تولیدکنندگان محتوا و هم برای آینده‌ مشاغل، نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

در بهترین حالت ممکن، Web3 اجازه می‌دهد تا مردم، بدون هرگونه وابستگی به سازمان‌های شخص ثالث، مالکیت کار خود را در اختیار داشته و کسب درآمد کنند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]