Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 چگونه به یک متخصص هوش مصنوعی تبدیل شویم؟ راهنمای قدم به قدم برای شغل هوش مصنوعی

چگونه به یک متخصص هوش مصنوعی تبدیل شویم؟ راهنمای قدم به قدم برای شغل هوش مصنوعی

وقتی اصطلاح “هوش مصنوعی” را می‌شنویم مواردی همچون دستیارهای دیجیتال، چت‌بات‌ها، ربات‌ها و اتومبیل‌های خودران به ذهن ما خطور می‌کنند. این‌ها چند نمونه واقعی از محصولات قدرتمند و جالب مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. برخلاف سایر فناوری‌ها، ما همچنان شاهد پیشرفت هوش مصنوعی و  یادگیری ماشین در سال آینده و بعد از آن خواهیم بود. این بدان معنی نیست که فناوری‌های دیگر رشد نخواهند کرد بلکه پیشرفت یادگیری عمیق و یادگیری ماشین ما را غافل‌گیر خواهند کرد. در همین حال، بسیاری از مدیران عامل معتقدند که انقلاب هوش مصنوعی بزرگ‌تر از انقلاب اینترنتی خواهد بود. این مقاله در هوشیو به راهنمایی قدم به قدم شما در شروع شغل هوش مصنوعی می‌پردازد.

شغل هوش مصنوعی

با وجود به‌روزرسانی‌های چشم‌گیر هوش مصنوعی، بازهم جا برای معرفی ابتکارات هوش مصنوعی وجود دارد. هوش مصنوعی به وجود آمده تا روش کار و زندگی ما را دگرگون کند. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند وقوع خطاهای انسانی را به حداقل برسانند.

“هوش مصنوعی اینجاست تا شغل ایجاد کند نه اینکه آنها را از بین ببرد.”


وضعیت شغلی هوش مصنوعی در میانه  کووید-19

طبق گفته گارتنر، هوش مصنوعی باعث ایجاد 2.7 میلیون شغل تا به امروز شده و همچنین منجر به 500000 شغل بالقوه جدید می‌شود. با توجه به بحران کووید 19، فرصت‌های شغلی برای متخصصان هوش مصنوعی قطعاً شاهد افزایش چشم‌گیری خواهند بود. اگر چه وضعیت اقتصادی جهانی یکسان نیست اما ظرفیت شغل هوش مصنوعی می‌تواند مثبت باقی بماند.

  • طبق اعلام شرکت بین‌المللی داده (IDC)، پیش‌بینی می‌شود تعداد مشاغل هوش مصنوعی در جهان امسال 16 درصد رشد کند.
  • گزارش گارتنر همچنین اشاره می‌کند که 85 درصد از متخصصان هوش مصنوعی معتقدند این صنعت در سال‌های اخیر از تنوع بیشتری برخوردار شده است.

سازمان‌های زیادی در بخش‌های مختلف خود از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استقبال کرده‌اند، بنابراین بدیهی است که برای متخصصان ماهر در این حوزه‌ها در سال‌های آینده تقاضای زیادی وجود خواهد داشت.

متخصص هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی خط مقدم بعدی دنیای دیجیتال خواهد بود؟

همه‌گیری کووید 19 میلیون‌ها شغل را از بین برده است، با این‌ وجود، غول‌های بزرگ اینترنتی در حال گسترش استفاده از هوش مصنوعی هستند. گزارش سال 2017 توسط مک کینزی پیش‌بینی کرده است که یک‌سوم کارگران در ایالات ‌متحده تا سال 2030 با اتوماسیون و ربات جایگزین شوند. رویدادهایی مانند همه‌گیری کووید 19 قطعاً همه ‌چیز را دگرگون خواهد کرد. اما این انسان‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه می‌خواهند این فناوری را در دنیای واقعی استفاده کنند.

در واقع می‌توان گفت امسال برای متخصصانی که پیش از این درگیر هوش مصنوعی بوده‌اند مانند یک دروازه است.

  • گارتنر می‌گوید، حدود 30 درصد از کل شرکت‌های B2B از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا دست‌کم یکی از فرآیندهای فروش خود را بهبود ببخشند.
  • طبق گفته Demandbase، حدود 80 درصد از مدیران بازاریابی B2B که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، تا پایان امسال انقلابی در صنعت بازاریابی ایجاد می‌کنند.
  • IDC پیش‌بینی می‌کند 75 درصد از برنامه‌های تجاری تا سال آینده از هوش مصنوعی استفاده کنند.

اما یک نظرسنجی از O’Reilly نشان داد که در مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی کمبود استعداد وجود دارد و این بزرگ‌ترین مانع در برابر به‌کارگیری هوش مصنوعی است. نگرانی عمده در مورد هوش مصنوعی این است که  برنامه‌های آموزشی و دانشگاهی با روندهای فعلی صنعت همگام نیستند. سازمان­‌ها نه تنها به افراد متخصص در فناوری­‌های هوش مصنوعی نیاز دارند بلکه نیاز به کارکنانی چابک دارند که  مهارت­‌های خود را نیز به مرور زمان تغییر دهند.

یک شغل هوش مصنوعی ممکن است که به درد همه نخورد. بنابراین، اگر شما علاقه­‌مند به شروع کار در هوش مصنوعی هستید، این راهنما برای شما نوشته شده است.

فناوری هوش مصنوعی یکی از رشته‌های علوم رایانه است که گاهی هوش ماشین نیز نامیده می‌شود. به زبان ساده، هوش مصنوعی رشته‌ای در علوم کامپیوتر است که به ماشین‌ها یاد می‌دهد چگونه ذهن انسان را درک کنند و همچون انسان واکنش نشان دهند. هدف هوش مصنوعی ساخت ماشین‌هایی است که بتوانند همانند انسان‌ها فکر کنند، رفتار کنند و درک کنند.

در میان همه این هیاهو، هوش مصنوعی در حال هموار کردن راه برای جایگزینی موقعیت‌های شغلی اضافی با دستگاه‌های هوشمند و خودکارسازی است. با این‌حال هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که ماشین‌ها بتوانند کنترل کامل زندگی روزمره ما را داشته باشند.

شما به‌عنوان یک فرد مشتاق به هوش مصنوعی، فرصت‌های شغلی زیادی در این زمینه خواهید داشت. برخی از مشاغل هوش مصنوعی شامل مهندس یادگیری ماشین، دانشمند داده، توسعه‌دهنده هوش تجاری، دانشمندان تحقیقاتی و مهندس هوش مصنوعی است. مهندس هوش مصنوعی امروزه یکی از برجسته‌ترین موقعیت‌های شغلی در صنعت هوش مصنوعی است. به‌ عنوان یک مهندس باید از نوآوری‌های حوزه فناوری مطلع باشید. بنابراین، در اینجا نگاهی داریم به مسئولیت‌های هوش مصنوعی در قبال مهندسی.

ai

 یک مهندس هوش مصنوعی وظایف زیر را بر عهده دارد:

  1. در مورد الگوریتم‌های مناسب یادگیری ماشین تحقیق کند.
  2. پیش ‌الگوهای علم داده را تغییر دهد.
  3. یک مهندس هوش مصنوعی بر اساس مقتضیات، باید نحوه توسعه برنامه‌های یادگیری ماشین را بداند.
  4. با مهندسان برق و گروه رباتیک همکاری نزدیک داشته باشد
  5. تست‌های یادگیری ماشین را اجرا کند.
  6. در صورت لزوم سیستم‌ها را آموزش دهد.
  7. تکنیک‌های نمایش داده‌ها و دیتاست ‌های مناسب را انتخاب کند.

بسته به سطح تخصص ( اینکه حرفه‌ای باشید یا تازه کار) مسئولیت‌های شما متفاوت خواهند بود. با این حال، اینها نقش‌ها و مسئولیت‌های کلی است که یک مهندس هوش مصنوعی بر عهده دارد.

راهنمای گام به گام برای شروع شغل به عنوان یک مهندس هوش مصنوعی به عنوان یک تازه وارد

مدرک لیسانس

مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های زیر لازم است:

1. علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر
2. فناوری اطلاعات
3. ریاضیات و آمار
4. مالی
5. اقتصاد

علاوه بر مدرک لیسانس شما باید در مهارت‌های تحلیلی، مهارت‌های حل مسئله، تفکر خلاق، ارتباطات مؤثر و دانش صنعت تبحر داشته باشید. این مهارت‌ها  از طریق آموزش‌های آنلاین یا گرفتن مدرک کارشناسی ارشد به دست می‌آیند. با این‌حال، از آنجا که هوش مصنوعی “کلیدواژه” دنیای فناوری امروز شمرده می‌شود، توصیه می‌کنیم دوره‌های آنلاین و آموزشی را در مؤسسات معتبر بگذرانید.

در حالت ایده‌آل، یک مدرک لیسانس فقط می‌تواند به شما کمک کند یک موقعیت سطح پایین را به دست آورید.


مدرک کارشناسی ارشد

اگر می‌خواهید نقش‌های رهبری و نظارت تیم هوش مصنوعی را بر عهده بگیرید، باید مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشید.

مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر با تخصص هوش مصنوعی یا کارشناسی ارشد هوش مصنوعی به شما این فرصت را می‌دهد شغل خود را در هوش مصنوعی بسازید. برنامه کارشناسی ارشد به‌طورکلی بر توسعه متخصصان متمرکز است و دارای دوره‌های آموزشی قوی‌ای است که به مشکلات دنیای واقعی و حوزه‌های کاربردی می‌پردازد.


یک متخصص حرفه‌­ای

برای شخصی در صنعت IT، مهارت‌های فنی بسیار مهم است. در واقع برای تبدیل ‌شدن به یک مهندس هوش مصنوعی باید جدیدترین مهارت‌ها و فناوری‌ها را یاد بگیرید. مهندسان هوش مصنوعی فقط متخصصان ماهری نیستند بلکه دانش عملی و نظری عمیقی نیز باید داشته باشند. داشتن یک رویکرد عملی نسبت به این فناوری‌ها به شما کمک می‌کند تا نسبت به سایر رقبا در جایگاه بالاتری بایستید. شرکت در کارگاه‌ها و داشتن گواهینامه‌های مختلف در زمینه هوش مصنوعی در هنگام جستجوی شغل در برای شما امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

مهارتهای هوش مصنوعی

مهارت‌های مورد نیاز

هوش مصنوعی یک فناوری نوظهور است و یک نقشه راه برای تبدیل‌ شدن به یک مهندس هوش مصنوعی لازم است. اکثر متخصصان در حال گذراندن دوره‌های هوش مصنوعی هستند. متخصصانی که به دنبال کار در هوش مصنوعی هستند باید مهارت‌های فنی و تجاری مورد نیاز را داشته باشند.


مهارت‌های فنی

مهارت در برنامه‌نویسی یکی از مهارت‌های مهمی است که باید به‌عنوان یک مهندس هوش مصنوعی داشته باشید. تبحر در زبان‌های برنامه‌نویسی مانند R ،Python ،Java و C ++ مهم هستند. این موضوع به درک مفاهیمی مانند ساختار داده‌ها و کلاس‌ها کمک می‌کند. یادگیری بیش از یک‌زبان برنامه‌نویسی همیشه به‌عنوان یک مزیت اضافه محسوب می‌شود، زیرا سازمان‌ها این روزها بر روی افرادی که چندین مهارت دارند متمرکز شده‌اند. زبان های برنامه نویسی مانند R ، Python ، Java  و  C ++


آمار، جبر خطی و حساب

برای درک کارکرد الگوریتم‌ها و عملکردهای یادگیری ماشین باید آمار را متوجه شوید. همچنین توزیع‌های گاوسی، انحراف معیار و میانگین به کار می‌آیند. درک جامع احتمال و مدل‌هایی مانند Naive Bayes، مدل‌های Hidden Markov و مدل‌های مخلوط گوسی توصیه می‌شود.
علاوه بر این، باید با بردارها، ماتریس‌ها، ضرب ماتریس و درک انتگرال‌ها و مشتقات آشنا باشید.


پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی یک زیرشاخه مهم از هوش مصنوعی است، این فناوری کامپیوترها را قادر می‌سازد تا زبان انسانی را درک و پردازش کنند. به‌طور خلاصه، پردازش زبان طبیعی، باعث می‌شود کامپیوترها به درک سطح زبان انسان نزدیک شوند.
دو حوزه اصلی دربرگیرنده این فناوری زبانشناسی و علوم رایانه است.  احتمالاً باید باکارهای صوتی، تصویری یا متنی سروکار داشته باشید. به همین دلیل داشتن مهارت کنترل و دانش کافی در کتابخانه‌هایی مانند NLTK و Gensim و تکنیک‌هایی همچون تجزیه‌وتحلیل احساسات، خلاصه‌سازی و word2vec ضروری است.


معماری شبکه عصبی

وقتی کد نویسی به کار سختی تبدیل شود یادگیری کمک‌کننده خواهد شد. گفته می‌شود پیشرفت‌های اخیر در یادگیری ماشین، رایانه‌ها را قادر به انجام کارهایی کرده است که درک آن برای ذهن انسان غیرممکن است.
ثابت‌شده است که شبکه‌های عصبی روش دقیقی برای حل مشکلاتی همچون تشخیص گفتار، طبقه‌بندی تصاویر و ترجمه است.

مهارتهای غیرفنی هوش

مهارت‌های غیر فنی

یک مهندس هوش مصنوعی  چگونه می‌تواند اهمیت هوش مصنوعی را برای ذینفعان و افراد بدون دانش فنی توضیح دهد؟ برای تبدیل‌شدن به یک مهندس هوش مصنوعی موفق، داشتن دانش در زمینه‌ی غیر فنی نیز مهم است.


دانش صنعت

دانش عمیق در مورد صنعت برای متخصصان هوش مصنوعی که در این زمینه کار می‌کنند مفید خواهد بود، زیرا این امر به متخصصان کمک می‌کند سناریوی‌های دنیای واقعی و نقاط ضعف صنعت را درک کنند.


مهارت‌های ارتباطی

توضیح مفاهیمی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای فردی که مهارت‌های ارتباطی ضعیفی دارد دشوار خواهد بود. درنتیجه وقتی ‌که بتوانید به‌خوبی ارتباط برقرار کنید بهتر می‌توانید به توضیح و تبیین چنین مفاهیمی برای افراد با دانش فنی بسیار کم بپردازید.


تفکر انتقادی

اعداد و داده‌ها باید مهندسان هوش مصنوعی را مجذوب خود کند، آن‌ها باید بتوانند از این یافته‌ها استفاده کنند و نتیجه‌گیری‌های روشنی برسند که این کار با داشتن تفکر انتقادی امکان‌پذیر است. با ظهور هوش مصنوعی، هر بخش اکنون به دنبال پیاده‌سازی هوش مصنوعی است که تقاضا برای متخصصان را 2 برابر بیشتر می‌کند.

سخن پایانی

ما در عصر  فناوری زندگی می‌کنیم و افراد حرفه‌ای بسیاری به دنبال ارتقای خود برای کسب مشاغل جدید این عصر هستند. شما می‌توانید بسیاری از دوره‌های آنلاین و مؤسسات آموزش آنلاین ارائه‌دهنده را پیدا کنید و گواهینامه مهندس هوش مصنوعی و گواهینامه یادگیری ماشین و … را کسب کنید. گواهینامه‌های حرفه‌ای یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که به کارفرما اطمینان می‌دهد فرد درستی را دارد استخدام می‌کند.
هوش مصنوعی در حال پیشرفت‌های عظیم است امروز خود را آموزش دهید تا مشاغل فردا را ترسیم کنید!

سوالات متداول پیرامون متخصص هوش مصنوعی

مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی کدامند؟
R ، Python ، Java و C ++
بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته هوش مصنوعی کدامند؟
دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان
درآمد یک متخصص هوش مصنوعی چه قدر است؟
درآمد یک متخصص هوش مصنوعی بر اساس میزان توانایی و مهارت‌های وی در این حوزه مشخص می‌شود و نمی‌توان رقم یکسانی برای همه آن‌ها در نظر گرفت. در مجموع برآوردها نشان‎‌دهنده این است که در آمریکا حداقل درآمد متخصص هوش مصنوعی در حدود چهل‌ونه هزار دلار است. ولی این مبلغ درآمد سالانه‌ی فقط 25 درصد از متخصصان هوش مصنوعی است. متوسط درآمد سالانه‌ی 75 درصد از متخصصان این حوزه حدود صدوپنجاه هزار دلار است. البته باید بگوییم که مانند هر حوزه‌ی دیگری متخصصان برتر هوش مصنوعی درآمدی بسیار بیشتر از این اعداد دارند.
بازار کار هوش مصنوعی در ایران چگونه است؟
با توجه به کاربردهای گسترده هوش مصنوعی در صنایع مختلف، میزان استفاده از این فناوری در طی سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته و ایران نیز جز کشورهایی می‌باشد که ما شاهد رشد استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آن بوده‌ایم.

مقاله ما چطور بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.