40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 انواع چت بات ها؛ ۵ نوع از بهترین آن‌ ها برای حل مشکلات تجاری

انواع چت بات ها؛ ۵ نوع از بهترین آن‌ ها برای حل مشکلات تجاری

انواع چت‌ بات ها کدامند؟ برخی از افراد انواع چت بات ها را در ۳ دسته و برخی دیگر در ۷ دسته کلی جای می‌دهند و در کل جواب های مختلفی برای این سوال ارائه می‌شود.
اما جواب صحیح کدام است و بهترین چت‌بات‌ها کدامند؟
باید بگوییم که در کل طبقه‌بندی چت‌بات‌ها به دو عامل زیر بستگی دارد:

_ مشکلی که شما سعی در حل کردن آن دارید.
_ کارهایی که شما از آن انتظار دارید.

بر این اساس می‌توان انواع چت بات ها را به شکل زیر طبقه‌بندی کرد:

۱. چت‌بات‌های پشتیبان

برای حل یک مشکل خاص طراحی شده‌اند. این نوع چت‌بات‌ها با روند انجام فرایندهای تجاری آشنا هستند و می‌توانند به طیف گسترده‌ای از سؤالات افراد پاسخ دهند. اکثر چت‌بات‌های پشتیبان از یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی برای انجام اقدامات خود استفاده می‌کنند. تشخیص گفتار نیز برای این چت‌بات‌ها کاملاً اختیاری است.
یک چت‌بات‌ پشتیبان می‌تواند در اکثر صنایع همچون خرده‌فروشی‌ها، عمده‌فروشی‌ها، منابع انسانی، بازاریابی دیجیتال و مراقبت‌های بهداشتی و … مورداستفاده قرار بگیرد. در حال حاضر استفاده از چت‌بات‌ها در خدمات مصرفی به دلیل کاهش چشمگیر هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتریان تبدیل به یک ضرورت شده است.

موارد استفاده از چت‌بات‌های پشتیبان

  • ربات‌های پاسخگویی به مشتریان
  • ربات تجارت الکترونیکی با قابلیت پیشنهاددهی
  • ربات‌های سفارش غذا
  • ربات‌های پاسخگو به سؤالات متداول کاربران
[irp posts=”۱۹۸۳۸″]

۲. چت‌بات‌های مبتنی بر مهارت خاص

این نوع از چت‌بات‌ها نیاز به هوشمندی زیادی ندارند و تنها می‌توانند یک دستورالعمل را انجام دهند. به عنوان مثال یک چت‌بات مهارتی می‌تواند دستورالعمل روشن کردن چراغ‌ها را به‌راحتی و با استفاده از قابلیت تشخیص گفتار انجام دهد. چت‌بات مبتنی بر مهارت خاص بایستی مجهز به ویژگی‌های قدرتمند پردازش زبان طبیعی نیز بوده و همچنین سرعت عمل بالایی داشته باشد.
چت‌بات الکسا از جمله چت‌بات‌های مهارتی بسیار خوب است که البته می‌تواند در انواع مختلف چت‌بات‌ها طبقه‌بندی شود.

۳. ربات‌های دستیار

ربات‌های دستیار مانند چت‌بات‌های پشتیبان بایستی در گفتگوها و پاسخ دادن به سؤالات متداول خوب عمل کنند. همچنین آن‌ها برای حفظ علاقه‌مندی کاربران بایستی سرگرم‌کننده نیز باشند. از جمله نمونه‌های موفق در این زمینه ربات دستیار سیری اپل می‌باشد که می‌تواند به کاربر در انجام کارهایی مانند جستجوی گوگل، تنظیم یادآوری‌ها و ارائه‌ی اخبار و … کمک کند و در صورت عدم درک سؤال کاربر پاسخ‌های خنده‌دار می‌دهد.
برای مثال در Hurekatek، چندین ربات دستیار ایجاد شده‌اند که می‌توانند با پلتفرم‌هایی مانند Facebook، Slack و … برای انجام فرایندهای تجاری ادغام شوند. از جمله موفق‌ترین آن‌ها نیز ربات دستیار برای رستوران و بخش‌های منابع انسانی است که در کارهایی مانند سفارش غذا، رزرواسیون، پردازش پرداخت‌ها، ارسال اعلان‌ها و تنظیم یادآوری‌ها و گرفتن بازخوردها و … کمک می‌کنند.

۴. ربات‌های معاملاتی

این ربات‌ها را می‌توان در دسته‌ی ربات‌های دستیار نیز طبقه‌بندی کرد؛ زیرا اغلب آن‌ها توسط انسان در معاملات مالی مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال ثبت سفارش، رزرواسیون و … از جمله کارهایی است که ربات‌های معاملاتی می‌توانند انجام دهند. این نوع ربات‌ها می‌توانند چندین گزینه را به کاربر پیشنهاد بدهند و کاربر با انتخاب مناسب‌ترین آن، بهترین بازدهی را کسب نماید. امروزه ربات‌های معاملاتی مانند ربات‌های پشتیبان در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌دهند.

۵. ربات‌های اطلاعاتی و جمع‌آوری‌کننده اطلاعات

هر دو نوع این ربات‌ها در جمع‌آوری و توزیع اطلاعات به افراد کمک می‌کنند. به عنوان مثال یک ربات خبری (ربات اطلاعاتی) می‌تواند نوتیفیکیشن‌های لازم را به مخاطبین ارسال کند و یا اینکه با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری طبقه‌بندی متون برخی اخبار منتخب را به کاربران پیشنهاد دهد. ربات‌های جمع‌آوری‌کننده اطلاعات نیز می‌توانند با استخراج هر چه بیشتر اطلاعات از یک انسان و یا منابع اینترنتی مانند وب‌سایت‌ها و کتاب‌های الکترونیکی و … به عنوان یک دستیار تحقیقاتی عمل کنند. ربات‌های جمع‌آوری‌کننده‌ی اطلاعات برای بخش‌های آموزشی سازمان و همین‌طور بخش‌های بازاریابی دیجیتال مبتنی بر پژوهش می‌توانند بسیار مناسب باشند.
چت‌بات‌هایی که در بالا ذکر کردیم ۵ نوع از بهترین چت‌بات‌هایی هستند که در صنایع مختلف و در راستای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

[irp posts=”۱۴۲۶۳″]

درباره چت‌بات‌های مکالمه‌ای

چت‌بات‌های مکالمه‌ای مختلف را می‌توان در گروه‌های متفاوتی قرار داد ولی با توجه به نیازهای کاربر و فناوری‌های در حال حاضر در نهایت همه‌ی چت‌بات‌ها در دسته‌ی چت‌بات‌های مکالمه‌ای قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه باید بگوییم که با توجه به نوع استفاده و کارآیی، چت‌بات‌ها را می‌توان در پنج دسته کلی که در بالا ذکر کردیم، طبقه‌بندی کرد.
چت‌بات‌های پشتیبان با آگاهی از زمینه اصلی کار، تخصص مورد نیاز و ماهیت مکالمه‌ی خود در صنایع مختلف خورد استفاده قرار می‌گیرند.
چت‌بات‌های مبتنی بر مهارت خاص قادر به انجام کارهای خاصی برای کاربران هستند و به عنوان یک دستیار می‌توانند عملکردی عالی داشته باشند.
چت‌بات‌های دستیار در اصل ترکیبی از چت‌بات‌های مهارتی و پشتیبان هستند که توانایی درک انسان‌ها و پیروی از دستورالعمل‌های آن‌ها را دارا می‌باشند.
چت‌بات‌های معاملاتی به کاهش حجم کارهایی که توسط انس آن‌ها در صنایع مختلف انجام می‌شود کمک می‌کنند و ربات‌های اطلاعاتی و جمع‌آوری‌کننده‌ی اطلاعات نیز می‌توانند در تحقیق، توزیع و جمع‌آوری اطلاعات عالی عمل کنند.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]