40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 سه پیش‌بینی اپل برای فعالین عرصه تجارت این شرکت در سال ۲۰۲۲

سه پیش‌بینی اپل برای فعالین عرصه تجارت این شرکت در سال ۲۰۲۲

سال آینده برای کسب‌وکارهایی که از فناوری اپل استفاده می‌کنند، چه تغییراتی در پی دارد؟ در ادامه سه پیش‌بینی آورده شده که اریک اکل معتقد است در سال ۲۰۲۲ فعالین عرصه تجارت اپل را تحت‌تأثیر قرار خواهند داد.

پیش‌بینی ‌کردن، امری چالش‌برانگیز است. به‌خصوص پیش‌بینی آینده صنعت فناوری که همیشه در حال رشد است، کار بسیار دشواری است. با این حال، برای برنامه‌ریزی آینده، بهتر است که حداقل تصوری از آن داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف، در ادامه سه توسعه‌ای که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ بر کسب‌وکارها و افراد شاغل وابسته به فناوری اپل تأثیر بگذارند، مطرح شده‌اند.

apple

۱- عرضه پردازنده‌های سریع‌تر و کارآمدتر مک

روند تغییر استفاده سیستم‌های مک از Apple Silicon به جای پردازنده‌های اینتل به‌خوبی پیش‌ می‌رود. همچنین بهبودهای مشابهی در عملکرد CPU، کارآمدی حافظه و طول عمر باتری نیز، دست‌به‌دست هم داده‌اند، تا تیترهایی درخشان، نظراتی تحسین‌آمیز و مشتریانی خشنود را برای این شرکت به ارمغان بیاورند. در سال ۲۰۲۲ باید انتظار بیش از این‌ها را نیز داشته باشیم، زیرا پیش‌بینی می‌شود که اپل پردازنده‌هایی سریع‌تر از M1 Pro و M1 Max را که در پاییز ۲۰۲۱ معرفی کرد، به بازار عرضه کند.

پردازنده اولیه M1 که در اواخر نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شد، اولین پردازنده‌ای بود که به‌طور اختصاصی برای سیستم مک طراحی شده بود. در معماری این پردازنده که از نوع سیستم روی تراشه (SOC) است، همزمان چندین ارتقا صورت گرفته که عملکرد آن را سریع‌تر و مصرف انرژی این تراشه را کمتر ساخته و به همین دلیل برای کاربران تجاری به‌صرفه است. طراحی SOC به‌گونه‌ای است که CPU، گرافیک، ورودی/خروجی و عملکردهای امنیتی را در یک تراشه واحد به‌نحوی ترکیب می‌کند که سرعت عملکرد CPU سه‌ونیم برابر، سرعت پردازش گرافیکی ۶ برابر و ظرفیت یادگیری ماشین، ۱۵ برابر می‌شود و همه این‌ها در حالی است که طول عمر باتری دو برابر نسل‌های قبلی مک است.

نسخه‌های به‌روزشده M1 Pro و M1 Max (شکل ۱) که در اکتبر ۲۰۲۱ عرضه شدند، عملکرد سریع‌تری دارند. M1 Pro در مقایسه با نسخه اولیه M1، افزایش عملکرد قابل‌توجهی دارد. به گفته شرکت اپل، M1 Pro که تعداد ترانزیستورهای آن بیش از دو برابر تعداد ترانزیستورهای M1 اولیه است، ۷۰ درصد سریع‌تر از پردازشگر M1 است. همچنین، تعداد ترانزیستورهای M1 Max سه‌ونیم برابر تعداد ترانزیستورهای تراشه M1 اولیه است. در نتیجه، M1 Max به‌عنوان قدرتمندترین تراشه جهان که برای نوت‌بوک پرو ساخته شده است، سرعت عملکرد CPU را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد.

اپل

انتظار می‌رود که Apple Silicon جدیدی که در سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شود، سریع‌تر باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا اپل، تراشه‌های جدید را M2 و متعاقباً M2 Pro و M2 Max می‌نامد؟

۲- سامانه‌های نرم‌افزاری آی‌پد و مک ادغام نخواهند شد

گاهی پیش‌بینی، شامل آن چیزی است که احتمال می‌دهیم رخ نخواهد داد. آنچه که اینجا مطرح می‌شود، تنها یک نمونه است.

با اینکه ادغام فروشگاه‌های نرم‌افزاری آی‌پد و مک به نظر منطقی می‌رسد، اما پیش‌بینی نمی‌شود که این امر در سال ۲۰۲۲ رخ بدهد. بعضی از افراد طبق استدلالی منطقی و قابل‌فهم معتقد بودند که پس از استفاده از تراشه‌های Apple Silicon در خط تولید آی‌پد و مک، گام منطقی بعدی این است که دو فروشگاه‌ نرم‌افزار آن‌ها با هم ادغام شوند.

به‌عبارت دیگر، با ادغام فروشگاه‌ها، می‌توان یک برنامه را یک‌بار از فروشگاه‌ نرم‌افزار خریداری کرده و  آن را روی هر دو سیستم آی‌پد و مک، دانلود و نصب کرد؛ اما در حال حاضر، دو فروشگاه‌ نرم‌افزار وجود دارند: یکی برای آی‌پد و دیگری برای مک.

با این حال، سیستم سخت‌افزاری آی‌پد و مک متفاوت است، به‌خصوص آی‌پد که دارای صفحه‌نمایش لمسی است. با اینکه خود نگارنده، توسعه‌دهنده نیست، اما می‌داند که چالش‌های برنامه‌نویسی و پشتیبانی از دو دارایی سخت‌افزاری متفاوت بسیار زیاد است. خصوصاً با توجه به رشد قوانین ضدانحصاری و حساسیت‌های کمیسیون‌های فروشگاه نرم‌افزار پیرامون شرکت اپل و این واقعیت که داشتن دو فروشگاه جداگانه، چندین منبع درآمد برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های نرم‌افزاری یکسان فراهم می‌کند، جدا کردن توسعه و توزیع نرم‌افزار، منطقی به نظر می‌رسد. بنابراین کاربران تجاری باید برای ادامه پرداخت جداگانه در ازای نرم‌افزارهای آی‌پد و مک، آماده باشند.

در حالی که بسیاری از نرم‌افزارها به‌طور روزافزون از اشتراک‌های ابری استفاده می‌کنند، مانند ادوبی و مایکروسافت، بسیاری از توسعه‌دهندگان همچنان از برنامه‌‌هایی که تولید و نگهداری می‌کنند، کسب درآمد می‌کنند؛ از این میان، می‌توان به شرکت‌های Serif Labs (سازنده مجموعه نرم‌افزارهای) Affinity، Literature and Latte (سازنده برنامه‌های Scrivener) و Scapple، MacPaw (سازنده ابزارهای مختلف) و Time Base Technology Limited (ناشر برنامه GoodNotes 5) اشاره کرد.

۳- مک‌پروی جدید؛ مخصوص افرادی که به دنبال کالای نفیس و باکیفیت هستند

همهمه از همین حالا آغاز شده است. نگارنده، نخستین بار شایعه ثبت اختراع مک‌پروی تمام شیشه‌ای را در پاییز ۲۰۲۱ شنید. فارغ از اینکه سال ۲۰۲۲ شاهد مک‌پروی تمام‌شیشه‌ای باشیم یا خیر، اخبار تأیید می‌کنند که اپل به دنبال سرمایه‌گذاری روی مشتریانی است که به دنبال کالای نفیس هستند و قیمت آن برایشان مهم نیست.

بنابراین، به احتمال بسیار زیاد، اپل مک‌پروی قدیمی (شکل ۲) را که آخرین‌بار در دسامبر ۲۰۱۹ تجدید شد، به‌روزرسانی می‌کند. به لطف ارتقای تراشه‌های سری M1 اپل، باید انتظار بهبود عملکرد چشمگیری در نسل بعدی مک‌های نفیس را داشته باشیم. این ماشین‌ها که به‌منظور انجام عملکردهای ویدئویی و کارهایی که نیاز به عملکرد بالای CPU دارند و همچنین توان ‌عملیاتی داده فشرده طراحی شده‌اند، احتمالاً دارای حداقل ۱۶ عدد CPU، ۲۸ عدد GPU و ۳۲ عدد هسته موتور عصبی باشند. امید است که قیمت مدل پایه تغییر نکند و روی ۵۹۹۹ دلار باقی بماند. زمان، این نکته را مشخص خواهد کرد.

اپل

احتمالاً مک‌پروی جدید، بدون چرخ خواهد بود، اما جای تعجب نیست اگر که اپل همراه با مک پروی جدید، یک نمایشگر نفیس و گران‌‌قیمت به‌روز هم عرضه کند. نمایشگرهای  Pro Display XDRs اپل، در بسیاری از کارهای تولید ویدئو به‌وسیله مک‌پرو، به کار می‌روند و بنابراین ممکن است آن‌ها هم به‌روزرسانی شوند؛ اما نباید انتظار کاهش قیمت این نمایشگرهای باکیفیت را داشت؛ زیرا به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد نفیس‌ترین تجهیزات خود را با قیمت بالا عرضه کند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]