40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 بهره‌برداری از HPC ابررایانه جدید ایرانی با قدرت پردازش چندین برابر سیمرغ

بهره‌برداری از HPC ابررایانه جدید ایرانی با قدرت پردازش چندین برابر سیمرغ

به گفته رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه ابررایانه «مریم میرزاخانی» در حال حاضر پیگیری نمی‌شود و در عوض تمرکزها بر توسعه یک پروژه پیشرفته‌تر با کاربردهای هوش مصنوعی است. این پروژه که HPC نامیده می‎شود، قدرت پردازشی چندین برابر ابررایانه سیمرغ خواهد داشت و در صورت اجرای پروژه HPC در سال جاری، تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش هوشیو به نقل از خبرگزاری مهر، محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه پروژه HPC، به‌عنوان زیرساخت پردازشی پرسرعت برای کاربردهای هوش مصنوعی عمل می‌کند، اعلام کرد: این پروژه با تامین اعتبارات لازم تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

رضوی زاده در ادامه به شرح وضعیت پروژه ابررایانه «سیمرغ» و «مریم میرزاخانی» پرداخت و افزود: کار بر روی پروژه سیمرغ، به‌عنوان بستری برای پردازش وظایف مرتبط با هوش مصنوعی، از حدود ۵ سال پیش آغاز شده و در حدود ۲ سالی است که به‌صورت کامل به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان این نکته که سیمرغ یکی از زیرساخت‌های پردازش فوق سریع کشور است، در خصوص وضعیت پروژه سیمرغ یادآور شد: این پروژه در حال حاضر در خدمت دانشجویان، دانشگاهیان و مشتریان صنعت قرار دارد.

رضوی زاده درخصوص میزان سرمایه‌گذاری این پروژه اظهار داشت: با اعتبارات اختصاص‌یافته از سوی وزارت ارتباطات و مساعدت معاونت علمی و وزارت علوم، بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه گردیده است.

 ابررایانه جدید ایرانی

به گفته رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه ابررایانه مریم میرزاخانی که پیش از این شناخته شده بود، در حال حاضر در پژوهشگاه پیگیری نمی‌شود، اما در عوض روی پروژه پیشرفته‌تری برای کاربردهای هوش مصنوعی به نام HPC کار می‌شود که چندین برابر قدرت پردازشی خواهد داشت.

این مقام مسئول در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علاوه بر به اشتراک گذاشتن به‌روزرسانی‌های پروژه ابررایانه سیمرغ، بر طراحی و اجرای پروژه HPC به‌عنوان زیرساخت برتر پردازشی فوق سریع تاکید ورزید و گفت: HPC که با کمک بخش خصوصی طراحی و اجرا می‌شود، چندین برابر ابررایانه سیمرغ قدرت پردازشی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر کارهای اجرایی پروژه HPC از سال جاری آغاز گردد، سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و بستر مناسبی برای ارائه خدمات سخت‌افزاری و پردازشی به شرکت‌ها و متقاضیان علاقه‌مند به هوش مصنوعی خواهد بود.

رضوی زاده با اشاره به وضعیت این پروژه و زمان بهره‌برداری آن خاطرنشان کرد: در‌حال‌حاضر پروژه مذکور در دستور کار بوده و در مرحله طراحی قرار دارد و در تلاشیم تا کارهای مربوط به طراحی‌های آن را در سال جاری به اتمام برسانیم. از آنجایی‌که این پروژه از لحاظ ریالی پروژه سنگینی است، اگر بتوانیم از وزارت ارتباطات اعتبارات لازم برای آن را دریافت کنیم، امسال خرید تجهیزات را آغاز کرده و در سال آینده پروژه را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آدرس سایت سرویس‌دهی پروژه سیمرغ را Simorgh.cloud اعلام کرد و افزود: در این وب سایت اطلاعات کاملی از خدمات سیمرغ، هزینه‌ها و تمامی گزینه‌های موجود در خصوص این پروژه یافت می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در حال حاضر می‌خواهیم در کشور یک پلتفرم برای کدنویسی مشابه Google Colab که همه دانشجویان از آن استفاده می‌کنند، داشته باشیم. البته ابررایانه سیمرغ یک پلتفرم مشابه را ارائه می‌دهد که در هر سه حوزه مراکز تحقیقات دانشگاهی، دولتی و بخش خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین خود موسسه تحقیقاتی نیز در بخش مرکز توسعه هوش مصنوعی خود از این پلت‌فرم استفاده می‌کند و نکته مهم این است که این پلتفرم قابل توسعه و رشد است.

شایان ذکر است، به توانایی پردازش داده‌ها و انجام محاسباتی پیچیده در سرعت‌های بالا، رایانش با عملکرد بالا یا (HPC) High performance computing می‌گویند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]