40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تازه‌کار کره جنوبی از تراشه‌های جدید ATOM برای به چالش‌کشیدن انویدیا رونمایی کرد

تازه‌کار کره جنوبی از تراشه‌های جدید ATOM برای به چالش‌کشیدن انویدیا رونمایی کرد

کره جنوبی سعی دارد جایگاه شرکت‌هایش را در عرصه پررونق هوش مصنوعی تحکیم کند و در همین راستا، قراردادهای متنوعی پیش روی کسب‌وکارهای نوپای کشور قرار می‌دهد. استارتاپ Rebellions نیز با رونمایی از تراشه‌های ATOM اولین گام را برای اخذ این قراردادها برداشته است.

تراشه ATOM مجهز به هوش مصنوعی است و ارائه این تراشه‌ها شرکت Nvidia را به چالش می‌کشد. در واقع، ظهور ChatGPT، به عنوان چت‌بات شرکت OpenaAI، هوش مصنوعی را بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات قرار داد. به گزارش شرکت مالی UBS، این چت‌بات توانسته است تنها در عرض ۲ ماه، به سریع‌الرشدترین نرم‌افزار مصرفی تاریخ تبدیل شود.

شرکت آمریکایی Nvidia سردمدار جهان در عرصه تولید سخت‌افزارهای لازم برای توسعه هوش مصنوعی است و سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی را در اختیار دارد. به گزارش مارک لیپاکیس، تحلیل‌گر تراشه شرکت Jefferies، شرکت Nvidia 86 درصد از توان پردازشی ۶ سرویس ابری بزرگ دنیا را از ماه دسامبر تا به امروز تأمین کرده است.

دولت کره جنوبی می‌خواهد صنایع بومی خود را پرورش دهد؛ به همین دلیل است که طی یک سرمایه‌گذاری ۵ ساله، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار به بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده است. هدف از این تلاش‌ها افزایش سهام بازار تراشه‌های داخلی در مراکز داده کشور است، به نحوی که تا سال ۲۰۳۰ به ۸۰ درصد برسد.

کیم یانگ پینگ، پژوهشگر ارشد مؤسسه تجارت و اقتصاد صنعتی کره، توضیح می‌دهد: «رقابت با Nvidia کار آسانی نیست، به‌خصوص اینکه اقدامات این شرکت به تولید تراشه‌های مجهز به هوش مصنوعی محدود نمی‌شود. البته هیچ چیز از قبل مشخص نیست و هیچ مرزی نمی‌تواند دایره پیشرفت و کارکرد تراشه‌های هوش مصنوعی را تعیین کند.»

پارک سانگیون، مدیر ارشد اجرایی و یکی از بنیان‌گذاران Rebellions، گفته است که تراشه ATOM برای کاربرد در نرم‌افزارهای بینایی کامپیوتری و چت‌بات‌های هوش مصنوعی طراحی شده است. این تراشه به جای طیفی از مسائل مختلف، چندین مسئله مشخص را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل، تنها ۲۰ درصد از انرژی تراشه A100 شرکت Nvidia را مصرف می‌کند.

تراشه A100 توان کافی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد و به همین دلیل، محبوب‌ترین تراشه برای کاربرد در عملیات‌های این حوزه به شمار می‌رود. از طرف دیگر، تراشه ATOM که در Rebellions طراحی و در سامسونگ تولید شده است، در آموزش مدل‌ها کاربردی ندارد.

تراشه‌های جدید ATOM

کشورهایی از قبیل تایوان، چین، فرانسه، آلمان و آمریکا با اجرای برنامه‌های گسترده سعی در حمایت از صنعت نیمه‌رسانای خود دارند؛ با این حال، دولت کره جنوبی بر حوزه تراشه‌های هوش مصنوعی تمرکز کرده است. این کشور از راه‌اندازی دو مرکز داده طی ماه جاری خبر داده است و در واقع این مراکز تحت‌ عنوان «مزرعه واحدهای پردازش عصبی» شروع به کار می‌کنند. به گزارش یکی از مسئولین وزارت علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی، تنها تراشه‌سازان داخلی اجازه دارند در مزایده این مراکز شرکت کنند.

فشار به شرکت‌ها

کره جنوبی همین حالا هم مسئول تأمین نیمی از تراشه‌های حافظه دنیاست. با این حال، مسئولین می‌خواهند بستر را برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی آماده کنند، تا حتی رقبایشان در سطح جهان هم به سرمایه‌گذاری در این بازار روی بیاورند.

پارک سانگیون در این باره می‌افزاید: «دولت، مراکز داده را تحت فشار گذاشته است و به آن‌ها می‌گوید که باید از تراشه‌های داخلی استفاده کنند.» وی معتقد است این سطح حمایت دولتی ضروری است، زیرا بدون آن، مراکز داده و مشتریان همچنان به کاربرد تراشه‌های Nvidia ادامه خواهند داد.

به گزارش شرکت مخابراتی SK، شرکت کره‌ای Sapeon نیز قصد دارد در این پروژه مشارکت داشته باشد.

شرکت FuriosaAI هم به خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که با پشتوانه شرکت Naver و بانک دولتی توسعه کره (KDB.UL) در این مزایده شرکت خواهد کرد.

الن پریستلی، تحلیل‌گر تیم IT گارتنر، در این باره گفته است: «پیشرفت‌ها و محصولات Nvidia شتاب بالایی دارند. استارتاپ‌های فعال در حوزه تراشه هم باید منبعی برای ایجاد این شتاب پیدا کنند، تا حرفی برای گفتن داشته باشند. مشوق‌های دولتی، همچون اقداماتی که دولت کره جنوبی انجام می‌دهد، منبع خوبی به شمار می‌روند و تأثیر مثبت بر سهام بازار داخلی کشور می‌گذارند.»

استارتاپ Rebellions سعی دارد با یکی از شرکت‌های بزرگ مخابراتی کره جنوبی به نام KT ائتلاف ایجاد کند، تا پیروز این مزایده باشد و مشتریان Nvidia را جذب کند.

بای هان ‌چول، معاون شرکت KT، معتقد است که همکاری بین KT و Rebellions به شکل‌گیری منبعی کامل از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای هوش مصنوعی در داخل کشور می‌انجامد، امری که به‌ویژه با توجه به اوضاع کنونی و وابستگی سراسر دنیا به GPUهای خارجی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مسئولین Rebellions از افشای چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خود در حوزه تراشه‌های هوش مصنوعی خودداری کرده‌اند. این شرکت تا به امروز ۱۲۲ میلیارد وون، معادل ۹۶ میلیون دلار، سرمایه جمع‌آوری کرده است که شامل ۳۰ میلیارد وون کمک‌هزینه از شرکت‌های KT و Temasek Pavilion Capital و ۱۰ میلیارد وون کمک‌هزینه از دولت می‌شود.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]