40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تحول سیستم نظارتی پالایشگاه‌ها با بهره‌گیری از هوش مصنوعی

تحول سیستم نظارتی پالایشگاه‌ها با بهره‌گیری از هوش مصنوعی

حرکت صنایع گوناگون به‌سمت فناوری‌های نوین ازجمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و محاسبات ابری، مدتی است که آغاز شده و می‌توان انتظار داشت که دیر یا زود، تمامی فعالیت‌های صنعتی به استفاده از فناوری‌های هوشمند روی بیاورند. پیش از این، رد پای تکنولوژی هوش مصنوعی را در صنایع گوناگونی ازجمله کشاورزی، محیط ‌زیست، کسب‌وکارهای دیجیتال و… دنبال کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که مقصد بعدی این تکنولوژی، صنعت پالایشگاهی است.

تحول سیستم نظارتی پالایشگاه‌

چاه‌ها و پمپ‌های استخراج نفت، شریان‌های حیاتی صنعت نفت و گاز هستند و ایجاد یک مشکل کوچک در آنها، می‌تواند کل خط تولید را با چالش مواجه کند و در بعضی مواقع، خسارات مالی بسیار زیادی را به بار بیاورد. به همین منظور، فرایند نظارت بر سیستم استخراج نفت در پالایشگاه‌ها با دقت و حساسیت بالایی انجام می‌گیرد. این نظارت تا به امروز به شکل سنتی و توسط نیروی انسانی انجام می‌گرفت که مسائلی مانند خطای انسانی، کمبود نیروی کار، هزینه‌ بالا و… باعث می‌شد که گاهی اوقات، نظارت به‌درستی صورت نگیرد و خط تولید نفت و گاز با مشکل مواجه شود. برای حل مشکلات این‌چنینی، استارتاپ نوپای Boomerang SCADA راه‌حلی را ارائه داده است که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، محاسبات ابری و همچنین نرم‌افزار اختصاصی این استارتاپ، بتوان بر سیستم چاه‌های نفتی به‌صورت خودکار نظارت کرد.

آستین دگراف، معاون عملیات، درباره نظارت بر چاه‌های نفتی می‌گوید: «روش نظارت بر چاه‌های نفتی به شکل سنتی، نیازمند آن است که هر ۱۰ دقیقه بر عملکرد چاه‌ها نظارت کنید و تمامی پارامترهای لازم را به ثبت برسانید. مسیر جدیدی که پیش روی این صنعت است، استفاده از میکروسرورها، محاسبات ابری و edge devicesها است.»

به گفته او، تمرکز استارتاپ بومرنگ به‌جای ساختن یک سیستم عظیم و یکپارچه، مبتنی بر سیستم‌های انعطاف‌پذیری است که برای انجام وظایف مختلف و در تمامی مراحل استخراج به کار برود. به‌وسیله این سیستم، می‌توان از الگوریتم‌هایی جهت آموزش ماشین استفاده کرد که به کمک آن، ناهنجاری‌ها، مشکلات و تغییرات فرایند استخراج به‌صورت لحظه‌ای، ثبت و مشاهده می‌شود. دگراف از استقبال فراروان از سیستم توسعه یافته استارتاپ بومرنگ احساس رضایت می‌کند و امیدوار است که بتوانند این سیستم را در چاه‌های استخراج بیشتری به‌کار ببرند.

تحول سیستم نظارتی پالایشگاه‌

وی درباره مزایای این سیستم می‌گوید: «از نظر ما، بین ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا مشتریان ما تغییرات به وجود آمده را به‌خوبی احساس کنند. با اینکه سیستم بومرنگ درحال توسعه است و هنوز راه زیادی در پیش رو داریم، با این حال، به‌کارگیری این سیستم در حال حاضر به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد که نظارت دقیق‌تری بر روند کاری خود داشته باشند و از نیروی انسانی خود به شکل بهینه‌تری استفاده کنند.»

او همچنین اضافه می‌کند که نظارت بر سیستم استخراج نفت، تنها یکی کاربردهای برنامه آنهاست و مجموعه‌های دیگری مانند شرکت‌های آسانسورسازی و پمپ‌های شناور الکتریکی هم می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند و به کارکنان خود این امکان را بدهند که از راه دور بر فعالیت پمپ‌ها نظارت و آنها را کنترل کنند.

بنیان‌گذاران این استارتاپ به‌خوبی از اهمیت امنیت سایبری این پلتفرم آگاه هستند، چرا که برخی کارفرمایان آنها مراکز دولتی هستند که حفاظت از اسناد و اطلاعات آنها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دگراف دراین‌باره گفت: «برای اینکه از عملکرد سیستم امنیتی خود اطمینان پیدا کنیم، چندین تست نفوذ انجام دادیم که خوشبختانه بومرنگ در تمامی آنها موفق ظاهر شد.»

این استارتاپ امیدوار است که در سال‌های آتی، مجموعه‌های بیشتری به استفاده از سیستم نظارت خودکار روی بیاورند و با هزینه‌ای بسیار پایین، چندین هزار دلار در مخارج خود صرفه‌جویی کنند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]