40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تراشه اسنپ‌دراگون عینک‌های هوشمند را شگفت‌انگیز می‌کند 

تراشه اسنپ‌دراگون عینک‌های هوشمند را شگفت‌انگیز می‌کند 

شرکت «فناوری اطلاعات و مخابرات چندملیتی کوالکام» که پایگاه اصلی آن در آمریکا قرار دارد، به‌تازگی از تراشه پردازشگر اسنپ‌دراگون AR2 Gen 1 رونمایی کرده است. این تراشه پردازشگر که در عینک‌های هوشمند و واقعیت افزوده به‌کار می‌رود، قابلیت‌های این عینک‌ها را در سطح شگفت‌انگیزی بالا می‌برد. کمپانی «کوالکام» پردازشگر جدید اسنپ‌دراگون را از پایه توسعه داده و با فناوری‌های نوین آن را برای پشتیبانی از متاورس آماده کرده است.

تراشه اسنپ‌دراگون عینک‌های هوشمند

در حقیقت تراشه‌ها برای پردازش داده‌ها، همان کاری را انجام می‌دهند که نورون‌های عصبی برای مغز ما؛ آن‌ها واحدهای اصلی پردازش هستند و وظیفه اصلی آن‌ها دریافت، پردازش و انتقال اطلاعات است. توسعه آن‌هاست که تعیین می‌کند، آیا برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند پیچیده‌تر و قوی‌تر شوند، داده‌های بیشتری را پردازش کنند و تصاویر و صداهای واضح‌تر و واقعی‌تر تولید کنند.

این تراشه جدید، راه را برای مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید و همچنین بهبود عملکرد و مصرف انرژی کمتر هموار می‌کند. فراموش نکنیم هر پیشرفتی که در این فناوری‌ها صورت بگیرد، صنعت‌های دیگر را نیز به‌سمت هوشمندسازی برتر سوق می‌دهد؛ صنعت‌هایی مانند تولید گوشی‌ها و عینک‌های هوشمند، خودروهای خودران، لوازم خانگی، رایانه‌های پیشرفته و موارد دیگر.

کوالکام در این ماه از جدیدترین تراشه خود «اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲» رونمایی کرد که برای استفاده در هوش مصنوعی، افزایش عملکرد چهار برابری و کاهش مصرف انرژی ۶۰ درصدی طراحی‌ شده است.

این تراشه پردازشگر با اینکه بسیار کوچک است، ولی توانایی سیستم‌های بزرگ‌تر را دارد؛ برای همین هم می‌تواند به دستگاه‌های کوچکی مانند عینک‌ها یا ساعت‌های هوشمند، توانایی رایانه‌های بزرگ بدهد. 

تراشه Snapdragon 8 Gen 2 با این هدف توسعه‌یافته و از سال آینده، شرکت‌هایی مانند سامسونگ، آنر، وان‌پلاس، سونی، شیائومی و موتورولا آن را بخشی از سیستم‌های پیشرفته خود خواهند کرد.

این تراشه، پردازنده ۴ نانومتری کارامدتر و توانمندتری دارد و هسته اصلی‌اش با حداکثر فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز کار می‌کند؛ همچنین به شبکه‌های ۵G متصل می‌شود و می‌تواند با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه و آخرین فناوری‌های بی‌سیم دانلود کند.

می‌گویند با کمک این تراشه، عینک‌های هوشمند جای گوشی‌های هوشمند را در بازار خواهند گرفت و کارشناسان بر این باورند که عینک‌های هوشمند به پرفروش‌ترین محصول مبتنی بر هوش مصنوعی تبدیل خواهند شد. عینک‌هایی با ظاهر کاملاً معمولی، که تمام برنامه‌های موبایل را در چند میلی‌متری چشمان مخاطب قرار می‌دهند؛ مواردی مانند مسیریاب‌های رانندگی، برنامه‌های گوناگون گوگل، تماس‌های ویدئویی، آخرین پیام‌های شما، نامه‌ای که تازه دریافت کرده‌اید و حتی یک فیلم یا فضای متاورس روی لنزها عینک نمایش داده می‌شود. تمام این‌ها دیگر از نقطه‌نظر فناوری، کاملاً امکان‌پذیر است و در پنج تا ده سال آینده در دسترس خواهند بود.

اساس این آینده نزدیک تراشه نسل دومِ اسنپ‌دراگون است، یک سازه چندتراشه‌ای، که شامل یک پردازشگر واقعیت افزوده در یک سمت، یک پردازشگر مشترک در وسط قاب و یک سیستم اتصال که از FastConnect 7800 در سمت دیگر استفاده می‌کند.

با توزیع این عناصر، کارکرد دوربین‌ها تا ۹ برابر بهتر می‌شود، عملکرد هوش مصنوعی می‌تواند تا ۲.۵ برابر افزایش یابد، مصرف انرژی تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و مهم‌تر از همه، کل دستگاه می‌تواند در یک قاب معمولی عینک قرار بگیرد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]