40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تشخیص بوی محیط به‌وسیله شبیه‌ساز بینی مبتنی بر هوش مصنوعی

تشخیص بوی محیط به‌وسیله شبیه‌ساز بینی مبتنی بر هوش مصنوعی

توانایی ما در تشخیص بوی محیط، هرچند در مقایسه با بعضی از حیوانات حرفی برای گفتن ندارد، اما عملکرد آن در نوع خود مثال‌زدنی است. بینی ما در حالت معمول، قابلیت تشخیص دامنه وسیعی از عطرهای مختلف را دارد؛ از عطرهای قوی گرفته تا رایحه‌های بسیار ملایم. درنتیجه شبیه‌‌سازی چنین دامنه وسیعی از حس بویایی کار چندان راحتی به‌نظر نمی‌رسد. کریس هیل، محقق حوزه هوش مصنوعی اما در تلاش است تا به ایده شبیه‌ساز بویایی، رنگ واقعیت بدهد و با طراحی سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی، بتواند شدت بوهای خاص و محل قرارگیری آن‌ها در محیط اطراف را تشخیص و نمایش دهد.

هیل برای ساخت این سیستم از مدل بینی مبتنی بر هوش مصنوعی شاون هایمل استفاده کرد و برای آنکه مدل یادگیری ماشینی خود را تقویت کند، حسگرهای گازی مختلفی را در ورودی بینی مصنوعی تعبیه کرده است. هیل به‌وسیله این سنسورها میزان غلظت مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، الکل اتلیک و ترکیبات آلی فرار (VOCs) مانند اسانس‌ها و حلال‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند. سپس داده‌های سنسورها به‌وسیله یک پردازنده قدرتمند پردازش شده و از طریق مانیتور TFT ترمینال WIO Seeed Studio به نمایش درمی‌آید.

کریس هیل برای آنکه بتواند رایحه‌های مختلف را از هم تمیز دهد و هرکدام را به‌صورت جداگانه به نمایش بگذارد، از الگوریتم پایتون استفاده کرد و با آموزش این الگوریتم، توانست به نتیجه قابل‌قبولی برسد. او در اولین آزمایش خود از ادکلن CREED، روغن اکالیپتوس و بوی محیطی اتاق استفاده کرد و سیستم توانست با دقت بالایی آنها را تشخیص و بر روی مانیتور نمایش دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص بوی محیط

ترمینال WIO که حکم پردازنده و نمایشگر سیستم را دارد، دارای ابعاد نسبتا بزرگی است و هیل برای آنکه بتواند آن را به یک دستگاه قابل‌حمل تبدیل کند، با استفاده از پرینتر سه‌بعدی، دستکشی را طراحی کرد که این ترمینال را در خود جای می‌دهد و به‌وسیله پاوربانک، انرژی موردنیاز آن را تامین می‌کند. او همچنین با چاپ یک بینی سه‌بعدی و قراردادن حسگرها درون آن، می‌تواند دستگاه را حرکت داده و رایحه‌های محیطی را دریافت کند.

همه این موارد درنهایت به نمایش رایحه‌ها ختم می‌شود. هیل برای اینکه نتیجه کار را به نمایش بگذارد، بینی مصنوعی را از روی یک جعبه از ادکلن‌ها با رایحه‌های مختلف عبور داد و با هرگونه تغییر در شدت و نوع بو، رنگ صفحه‌‎نمایش نیز تغییر کرد. بنابراین، باعث می‌شود هر رایحه الگوی مختص به خود را داشته باشد و بتوانیم با دیدن شدت نور و رنگ نمایش‌داده‌شده، به نوع رایحه پی ببریم.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]