40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تشخیص گفتار گوگل؛ گامی به سمت هوشمند شدن ابزارها

تشخیص گفتار گوگل؛ گامی به سمت هوشمند شدن ابزارها

فناوری تشخیص گفتار گوگل به عنوان گامی به سمت هوشمند شدن ابزارها به شمار می‌رود. یکی از قابلیت‎های گوگل، قابلیت تشخیص گفتار از طریق هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی با قابلیت پردازش زبان طبیعی در مرحله اول قادر به فهم زبان انسانی شد و توانایی برقراری ارتباط با انسان را پیدا کرد. از آنجا که تجلی ذهن انسان در زبان نمایان است مجهز شدن به فهم زبانی مهم‌ترین پیشرفت هوش مصنوعی در زمینه ارتباط با انسان است.

توانایی تشخیص گفتار توانایی درک سخن انسان توسط رایانه و دادن پاسخ مناسب به آن است. با استفاده از دستیار گوگل که امکان فعال‍سازی آن را از طریق گوگل داریم، می‌توانیم خواسته هایمان را به گوگل بگوییم و از آن کمک بگیریم. مثلاً در مورد آب و هوا از گوگل سؤال بکنیم تا پیش بینی‌اش را بدانیم.  می‌‍‌توانیم با زبان مورد نظر خود با دستیار صوتی ارتباط برقرار کنیم و این را مدیون سیستم تشخیص گفتار گوگل هستیم.

روش استفاده از دستیار صوتی گوگل

گفتیم دستیار صوتی گوگل، به عنوان گامی به سمت هوشمند شدن ابزار به شمار می‌رود. اما برای استفاده از این دستیار در اینترنت یا رایانه باید چه اقدامی صورت بگیرد؟ برای استفاده از دستیار صوتی باید تنظیماتی را در گوگل انجام دهیم. ابتدا باید در برنامه گوگل روی تنظیمات ضربه بزنیم. سپس در قسمت بالا سمت چپ روی عکس نمایه یا حرف اول نام خود ضربه می‌زنیم و «Hey google» را روشن می‌کنیم. سپس روی بلندگو ضربه می‌زنیم تا امکانات سیستم تشخیص گفتار گوگل برای ما فعال شود. دستیارهای صوتی فراوانی با نام‌های مختلف سیری، الکسا، کودا و… در حال حاضر وجود دارند که با آن‌ها آشنا هستیم.

تشخیص گفتار گوگل

کاربردهای دستیار صوتی

دستیار صوتی گوگل به عنوان گامی به سمت هوشمند شدن ابزار چه کاربردهایی دارد.؟ حتماً تا کنون با برخی از این کاربردها برخورد داشته اید و از آن‎ها استفاده کرده‌اید. مهم‌ترین کاربرد دستیار صوتی جستجوی صوتی است؛ با استفاده از این برنامه می توانید به جستجوی صوتی در همه صفحات وب بهره‌مند شوید. همچنین این برنامه در تلفن همراه شما فعال می‌شود و می‌توانید با استفاده از بلندگو به جای تایپ در پیام‌های خود صحبت کنید.

یکی از کاربردهای دستیار صوتی مسیریابی است که امروزه با اینترنتی شدن تاکسی‌ها و شرکت‌های حمل و نقل کاربرد بیشتری یافته است. همچنین از این دستیار برای جستجوی صوتی مخاطبین تلفن همراه و پیام به آن‌ها بهره می‌بریم. از آنجا که دستیار صوتی مجهز به گیرنده‌های قوی تشخیص صداست می‌توانید هنگام انجام کارهای متفرقه از دستیار صوتی کمک بخواهید. مثلاً درخواست‌هایی مثل ارسال ایمیل یا پیام را به او بدهید و به کارهای خود مشغول بشوید. همجنین هنگام رانندگی می‌توان با تکیه بر دستیار صوتی پیام ارسال کرد. اگر گوگل را یک دایره‌المعارف در نظر بگیریم با گفتن موضوعات مورد نظرمان می‌توانیم صفحات مربوط به آن‌ها را در گوگل بیابیم و اینها همه از قابلیت‌های دستیار صوتی است.

تشخیص گفتار گوگل

استفاده سودبخش از فناوری تشخیص گفتار

قابلیت تشخیص گفتار با هوش مصنوعی محدود به استفاده در جستجوی گوگل نیست. یکی از دلایل اهمیت این قابلیت استفاده از آن در حوزه تکنولوژی و سود فراوانی است که در بازارهای اقتصادی از آن به دست می‌آید. طبق نتیجه گیری یک پژوهش انجام شده در حوزه تشخیص گفتار، این برنامه‌ها تا سال ۲۰۲۳ ارزشی معادل ۱۸ میلیارد خواهند داشت. بدیهی است با بهره‌گیری از قابلیت‌های تشخیص گفتار در حوزه‌های مختلف می‌توان این بازار اقتصادی را تصاحب کرد.

وقتی صاحب ابزاری شدیم که در مقابل فرمان صوتی ما تابع بودند و از آن پیروی کردیم می‌توانیم استفاده از قابلیت تشخیص گفتار را افزایش دهیم. این می‌تواند قدمی در جهت هوشمندسازی خانه‌ها و شهرها باشد. وقتی وسایل برقی با فرمان ما مشغول به کار شدند. ماشین لباسشویی به چرخش آغاز کرد و از چرخش ایستاد یا برق خاموش و روشن شد. بنابراین دستیار صوتی به عنوان گامی به سمت هوشمند شدن ابزار، با فراگیر شدن بهره‌گیری از آن تحقق می یابد.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]