40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تولید چاپگرهای سه بعدی زیستی با فناوری بالا در شرکت دانش‌بنیان ایرانی

تولید چاپگرهای سه بعدی زیستی با فناوری بالا در شرکت دانش‌بنیان ایرانی

با وجود هوش مصنوعی، مراحل درمان بیماری‌های مختلف پیشرفته‌تر و امیدوارکننده‌تر شده است. یکی از این مسیرها چاپ زیستی سه‌بعدی است که می‌تواند در آینده روش‌های درمانی فعلی در زمینه پیوند بافت و اعضا را متحول کند. مسئله‌ای که با توجه به وابستگی‌اش به اهدای عضو و ایجاد هزینه‌های بالا، همواره مسیر درمان را با چالش روبرو ساخته است. افراد زیادی هر ساله در انتظار اهدا و پیوند عضو هستند و در موارد بسیاری اختلال در فرایند دستیابی به عضو، موجب مرگ بیمار خواهد شد.

میزان این دسترسی در تمام جهان با محدودیت‌های خاصی روبرو است و همین امر لزوم شکل‌گیری چاپ زیستی سه بعدی برای خودکفا شدن فرایند ترمیم عضو را نمایان می‌سازد. مهندسی بافت، تکنولوژی بینارشته‌ای است که هم بر مبنای زیست مواد و روش‌های مهندسی و هم بر مبنای تکنیک‌های پزشکی و سلولی بنا شده است. این علم با گسترش جایگزین‌های عملی برای احیای بافت و ارگان‌های آسیب‌دیده، نیاز به اهدای عضو را از بین می‌برد و این فرایند را خودکفا می‌کند.

به گزارش هوشیو به نقل از ایرنا، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، موفق به تولید چاپگرهای زیستی سه‌بعدی در کشور شده است. این شرکت که امیدآفرینان مهندسی آینده نام دارد با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، به ارائه این چاپگرها پرداخته است؛ این شرکت موفق شده چهار نوع چاپگر سه‌بعدی زیستی ماژولار با فناوری بالا با هدف ارائه انواع جوهرهای زیستی، تولید کند.

بهره‌گیری از این چاپگرها در مقیاس وسیع کمک فراوانی به روند درمان بیماران نیازمند اهدای عضو خواهد کرد. این چاپگرهای زیستی سری BioFab با قابلیت اعمال فشار بالا و اتکا به سیستم عملگرهای نیوماتیکی، به چاپ مواد زیستی برای ایجاد بافت‌هایی همچون قلب، پوست، استخوان یا غضروف می‌پردازند و به بیمار حق انتخاب در مواد زیستی را دارد .

این شرکت علاوه بر قابلیت ارائه انواع جوهرهای زیستی تجاری با چاپ ترموپلاستیک و هیدروژل، به تهیه و تولید جوهرهای اختصاصی نیز می‌پردازد. این جوهرها علاوه بر توان بازسازی بافت‌های زیستی، کیت‌های مخصوص تولید ساختارهای توخالی را نیز ارائه می‌دهند.

بر اساس آمار در آمریکا در هر ۱۰ دقیقه یک نفر در لیست انتظار پیوند قرار می‌گیرد و کمبود اهدای عضو باعث مرگ روزانه بیش از ۹۰ نفر در این کشور می‌شود. پیوند اعضا هزینه بالایی نیز دارد؛ هزینه مستقیم مربوط به پیوند اعضا در این کشور تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۳۳۰ میلیون دلار رسیده است. روش چاپ زیست سه‌بعدی، می‌تواند به تغییر این روند فرسایشی در درمان منجر شود و با امکان ایجاد ساختارهای دقیق از پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر و سلول‌ها، اعضای آسیب‌دیده را احیا کند.

این تکنولوژی تا کنون در زمینه تأمین بافت‌های مورد نیاز برخی بیماران موفق عمل کرده است و توانسته بافت‌های مورد نیاز این افراد را تولید کند؛ از دیگر کاربردهای چاپگرهای زیستی سه‌بعدی این است که با استفاده از آن می‌توان مدل‌های دقیقی از بافت‌های انسانی را برای آزمایش مواد دارویی یا آرایشی و بهداشتی تولید کرد.

هرچند مسیری طولانی برای دستیابی به یک اندام پیچیده و پرینت شده مثل قلب و کلیه باقی مانده است اما تاکنون تولید بافت‌هایی مانند استخوان، پوست و غضروف در مطالعات بالینی با نتایج خوبی همراه بودهاند و پیش‌بینی می‌شود تا ده سال آینده بافت‌های تولید شده با چاپگرهای زیستی، بتوانند وظیفه اهدا و پیوند عضو را به عهده بگیرند.

در کشور ما نیز با توجه به آغاز ارائه این فناوری و البته اهمیت آن در روند درمان بیماران، پنج شرکت تجاری و چند دانشگاه، مشغول کار بر روی این حوزه هستند. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری نیز با توجه به نوظهور بودن این فناوری، در سال‌های اخیر به حمایت از پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه پرداخته است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]