40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 حذف اشیای ناخواسته از نماهای شهری با فناوری بینایی ایکس‌ری

حذف اشیای ناخواسته از نماهای شهری با فناوری بینایی ایکس‌ری

گروهی از محققان واحد مهندسی محیط زیست و انرژی پایدار Division of Sustainable Energy and Environmental Engineering از دانشگاه اوساکا موفق شدند با استفاده از شبکه‌های مولد تخاصمی که روی دیتاستی سفارشی آموزش دیده بودند، اشیای ناخواسته را به صورت مجازی از تصاویر گرفته شده از نمای ساختمان‌ها حذف کنند. این دستاورد علاوه بر برنامه‌ریزی شهری، در حوزه‌ بینایی کامپیوتری نیز کاربرد دارد.

حذف اشیای مزاحم از نمای شهر مفید است؛ اما به توان محاسباتی بالایی نیاز دارد. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که در گذشته بدین منظور استفاده می‌شدند، بر روی دیتاست‌های تصویری استاندارد آموزش می‌دیدند؛ اما پژوهشگران دانشگاه اوساکا دیتاستی سفارشی ساخته‌اند؛ این دیتاست از مهم‌ترین اجزای این چارچوب جدید است، چارچوبی که به صورت خودکار، اشیای ناخواسته (عابران پیاده، دوچرخه‌سوارها، گیاهان، ماشین‌ها و…) را از تصاویر گرفته‌شده از نمای ساختمان‌ها حذف می‌کند. آن قسمت‌هایی از تصویر که حذف شده‌اند، از طریق بازسازی دیجیتال جایگزین می‌شوند، تا در نهایت، نمایی کامل و دلخواه از منظره‌ موردنظر به دست آید.

اشیای ناخواسته

این الگوریتم، بر خلاف مدل‌های استانداردی که در برنامه‌ریزی نمای شهری به کار می‌روند، بر روی دیتاست متن‌بازی از منطقه‌ کانسای ژاپن آموزش دیده است. این دیتاست به شبکه‌ مولد تخاصمی (GAN) می‌آموزد، نواحی پوشیده‌شده با اشیای مزاحم را با دقت بالا بازسازی کند.

نویسنده‌ اول مقاله، جیاکسین ژانگ، می‌گوید: «برای بازسازی نمای بیرونی ساختمان‌ها، از یک مدل یکپارچه‌ مبتنی بر یادگیری عمیق استفاده کردیم که روی دیتاست سفارشی مخصوص همین پروژه آموزش دیده بود.»

قطعه‌بندی معنایی

این پژوهشگران با به کارگیری فناوری قطعه‌بندی معنایی Semantic Segmentation، چندین دسته اشیای مزاحم را تشخیص داده‌اند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به عابران پیاده، گلکاری‌ها و خودروها اشاره کرد. شبکه‌های GAN نواحی مشخص‌شده را با بافت پس‌زمینه جایگزین می‌کنند، تا تصویری یکپارچه از خیابان ارائه دهند. این گردش‌کار جدید به صورت خودکار، ساختمان‌هایی را که نمای بیرونی‌شان دست‌نخورده است، مشخص می‌کند. به همین دلیل، دیتاست به نحوی طراحی شده که هم تصاویر اصلی و هم تصاویر ماسک‌شده را در برداشته و برای آموزش الگوریتم‌های دیگر نیز قابل‌کاربرد باشد.

این فناوری تصویری راهی برای برقراری تعامل بین متخصصان و عموم مردم فراهم کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد، با زبانی مشترک، در خصوص طراحی‌های آینده‌ محیط شهری به توافق نظر برسند. تومایرو فوکودا، سرپرست نویسندگان، توضیح می‌دهد: «نتایج حاکی از اثربخشی این سیستم در مقایسه با روش‌هایی بوده‌اند که تاکنون برای برنامه‌ریزی نمای شهری به کار رفته‌اند، چون آن پروژه‌ها قبل از شروع کار، به اطلاعات پس‌زمینه‌ای دسترسی نداشتند.» در آینده می‌توان از این رویکرد در طراحی سیستم‌های واقعیت افزوده‌ای استفاده کرد که به صورت خودکار، ساختمان‌های فعلی را حذف می‌کنند و ساختمان‌ها و محیط‌های پیشنهادی را نشان می‌دهند.

این پژوهش در ژورنال IEEE Access به چاپ رسیده است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]