40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 حقوق جدید برنامه نویسان در کشورهای مختلف چقدر است؟

حقوق جدید برنامه نویسان در کشورهای مختلف چقدر است؟

حقوق جدید برنامه نویسان بر اساس متغیرهای متفاوتی تعیین می‌شود و به همین دلیل گاه از یک شرکت به شرکت دیگر و یا از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. عموم افرادی که قصد تغییر رشته و یا افزایش مهارت‌های علمی و فنی دارند و هدفشان نیز رشته برنامه‌نویسی است، برای آنکه بتوانند برنامه‌ریزی دقیقی در مسیر توسعه مهارت‌های فناورانه خود داشته باشند، لازم است تا همواره به‌تمامی جنبه‌های رشته‌ای که قصد انتخابش را دارند، توجه کنند. یکی از جنبه‌های مهم رشته برنامه‌نویسی، حقوق و دستمزدی است که برنامه‌نویس بابت ارائه خدمات خود دریافت می‌کند.

عموماً تصور می‌شود که برنامه‌نویسان، خاصه آن‌ها که در حوزه هوش مصنوعی به طراحی فریم‌ورک‌ها و اپلیکیشن‌های هوشمند اشتغال دارند، دستمزدهای بالایی دریافت می‌کنند. باتوجه‌به بررسی مختصر آمارهای منتشر شده در این زمینه از سوی وب‌سایت‌های معتبر، مشخص می‌شود که بین تصور حقوق برنامه‌نویس هوش مصنوعی تا واقعیت آن یک شکاف ایجاد شده است. عموماً تصور دریافت حقوق‌های آن‌چنانی از سوی برنامه‌نویسان ناشی از آن است که این قشر متخصص بر لبه تکنولوژی جهان ایستاده و با به‌روزترین فناوری‌های حوزه هوش مصنوعی آشنا بوده و یا در توسعه آن نقش دارند.

در این نوشتار سعی خواهیم کرد تا شکاف بین تصور و واقعیت دستمزد برنامه‌نویسان هوش مصنوعی را پر نموده و با ارائه میانگینی از درآمد متخصصین مسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی، چشم‌انداز واقعی‌تری از میزان درآمد این قشر از متخصصین را ارائه کنیم.

طبقه‌بندی دستمزد توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی بر اساس زبان‌های برنامه‌نویسی

به‌عنوان یک محقق می‌توانیم حقوق برنامه‌نویس هوش مصنوعی را بر اساس مؤلفه‌های مختلفی طبقه‌بندی کنیم. اما باتوجه‌به اینکه برای نگارش پیکره‌های هوش مصنوعی نیاز به یک زبان واحد برنامه‌نویسی است، ما نیز در این نوشتار سعی کرده‌ایم تا به تفکیک زبان‌های برنامه‌نویسی، حقوق جدید برنامه نویسان در کشورهای مختلف را طبقه‌بندی کنیم. در ادامه دستمزدهای برنامه‌نویسان در کشورهایی نظیر کانادا، آلمان، ترکیه، امارات و ایران را در چارچوب زبان‌هایی نظیر پایتون، جاوا، C++، R. و Prolog بررسی خواهیم کرد.

حقوق جدید برنامه نویسان در کانادا

کانادا یکی از رهبران پیشگام در خودکارسازی عملیات‌های گوناگون صنایع و زندگی روزمره به کمک هوش مصنوعی به شمار می‌آید. در این کشور برنامه‌نویسان پایتون به طور متوسط، در سال ۹۵ هزار دلار کانادا درآمد دارند. این میزان از درآمد در صورتی ‌که برنامه‌نویس پایتون تازه‌کار باشد از ۷۸ هزار دلار آغاز می‌شود و با کسب تجارب بیشتر و رسیدن به سطح حرفه‌ای به ۱۳۱ هزار دلار در سال خواهد رسید.

همچنین بر اساس مطالعات انجام شده برنامه‌نویس جاوا نیز دارای متوسط درآمد سالانه به میزان ۹۷ هزار دلار است. برنامه‌نویس C++ نیز سالانه و به طور میانگین ۵۳ هزار دلار دریافتی خواهد داشت. این میزان درآمد برای برنامه‌نویس زبان R. 86 هزار دلار در سال است. اما زبان برنامه‌نویسی Prolog آن‌چنان که باید توسط وب‌سایت‌های مرجع تعرفه‌سنجی نشده است.

حقوق جدید برنامه نویسان

حقوق جدید برنامه نویسان در آلمان

آلمان نیز از جمله بازیگران اصلی در عرصه فناوری جهان و جزو پیشرانه‌های توسعه هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید. در این کشور حقوق جدید برنامه‌نویسان پایتون، به طور متوسط سالانه ۸۲ هزار یورو است. همچنین در شهر برلین، پایتخت این کشور برنامه‌نویسان جاوا ۷۱ هزار یورو دستمزد می‌گیرند. دستمزد برنامه‌نویس C++ در سال به طور میانگین ۷۷ هزار یورو است. زبان برنامه‌نویسی R. نیز ۴۵ هزار یورو در سال درآمد دارد. اما همانند کشور کانادا، در آلمان نیز به نظر می‌رسد زبان برنامه‌نویسی Prolog طرف‌دار چندانی ندارد. شاید این موضوع ناشی از یکسانی این زبان با ریاضیات محض و تفاوت ماهیتی آن با سایر زبان‌های ساده، همه‌کس‌فهم و کاربردی نظیر پایتون باشد.

حقوق جدید برنامه نویسان در ترکیه

ترکیه از جمله کشورهای درحال‌توسعه است که توجه خاصی به فناوری‌های هوش مصنوعی دارد. به همین دلیل در سال اخیر برنامه‌نویسی، خاصه حوزه هوش مصنوعی توسعه خوبی را در این کشور تجربه کرده است. در ترکیه دستمزد برنامه‌نویس پایتون به طور متوسط در سال، ۱۲۷ هزار لیر است. در مقایسه با این زبان، متخصص جاوا سالانه ۹۶ هزار لیر دریافتی خواهد داشت و C++ 120 هزار لیر به طول متوسط و سالانه دستمزد دارد.

حقوق جدید برنامه نویسان در امارات

امارات نیز از جمله کشورهایی است که اگرچه در زمینه تولید دانش هوش مصنوعی جایگاهی در جهان ندارد، اما با مطلع شدن از اهمیت این فناوری، اهتمام بسیاری برای اخذ آن و کاربست هوش مصنوعی در شئون مختلف کشورداری، صنایع و آموزش از خود نشان داده است. به همین دلیل امروزه امارات نیز به یکی از مقاصد برنامه‌نویسان جهان تبدیل شده است. دستمزد متخصص پایتون در این کشور به طور متوسط ۶۰ هزار درهم در سال است. برنامه‌نویس جاوا دارای دستمزد بالایی در این کشور است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وب‌سایت‌های مرجع در این زمینه، به طور متوسط یک برنامه‌نویس جاوا ۲۷۶ هزار درهم در سال درآمد خواهد داشت. همچنین، یک برنامه‌نویس C++ 22 هزار درهم در کل سال درآمد دارد.

حقوق جدید برنامه نویسان

حقوق جدید برنامه نویسان در ایران

هوش مصنوعی در ایران به لطف متخصصین داخلی امروزه پیشرفت‌های چشم‌گیری را تجربه کرده است. در همین رابطه برنامه‌نویسی زبان‌هایی نظیر پایتون نیز رشد چشم‌گیری در سال‌های اخیر داشته است. در این حالت متوسط درآمد برنامه‌نویس پایتون ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان در سال است. این میزان از درآمد سالانه باتوجه‌به عمق تخصص و تجربه برنامه‌نویس افزایش یا کاهش خواهد داشت. دستمزدهای متخصصین جاوا و C++ نیز با اندکی تغییر در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان در سال خواهد بود.

سخن پایانی

در این نوشتار سعی کردیم تا حقوق برنامه‌نویس هوش مصنوعی مرور کنیم. نه فقط در ایران، بلکه در چند کشور صنعتی و نیمه‌صنعتی جهان. به همین دلیل است که اغلب با استفاده از ترکیب واژگانی «حقوق جدید» به توضیح دستمزدهای برنامه‌نویسان پرداختیم. نکته قابل‌توجه دررابطه‌با این مطالعه پراکندگی نیروی کار و دانش برنامه‌نویسی هوش مصنوعی است. همان‌طور که مشخص شد، زبان‌های برنامه‌نویسی که بیشترین اقبال در کشورهای موردمطالعه را داشتند، شامل پایتون، جاوا، C++ و تا حدودی R. بودند. دلایل این موضوع در جای خود قابل پژوهش است. به همین دلیل در برخی از کشورها همچون امارات R. به نظر کاربرد چندانی نداشت. تمامی اطلاعات گردآورده شده در رابطه ‌با دستمزدهای جدید برنامه‌نویسان هوش مصنوعی مبتنی بر اطلاعات ثبت شده در وب‌سایت‌های مرجع بوده و صرفاً میانگین آن‌ها استخراج شده است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]