40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 بررسی علم داده کاوی در هوش تجاری

بررسی علم داده کاوی در هوش تجاری

هوش تجاری و داده کاوی هر دو واژه‌هایی هستند که حتما تا امروز حداقل یک بار به گوشتان خورده است. این دو علم نوظهور در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری در کسب‌و‌کارها پیدا کرده‌اند چراکه سبب بهبود روندهای کاری و کشف دانش و اطلاعات از حجم عظیم داده‌ها می‌گردند. در این مقاله قصد داریم تا کاربرد داده کاوی در هوش تجاری را مورد بررسی قرار دهیم اما قبل از آن باید با این دو علم آشنا شوید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

هوش تجاری (BI) چیست؟

هوش تجاری (BI) فناوری‌ است که آماده‌سازی، مدیریت و تجسم داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. ابزارها و فرآیندهای هوش تجاری به کاربران نهایی این امکان را می‌دهند که اطلاعات عملی را از داده‌های خام شناسایی کنند و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را در سازمان‌ها در صنایع مختلف تسهیل کنند.

ابزارهای Business intelligence یا همان هوش تجاری به افراد در کسب‌وکارهای مختلف‌ در تجزیه و تحلیل معیارهای عملکرد و استخراج بینش در لحظه کمک می‌کند. این ابزارها بر قابلیت‌های سلف‌سرویس تمرکز و وابستگی‌های فناوری اطلاعات را کاهش می‌دهند. همچنین تصمیم‌گیرندگان را قادر می‌سازند شکاف‌های عملکرد، روند بازار یا فرصت‌های درآمدی جدید را سریع‌تر تشخیص دهند. برنامه‌های کاربردی BI معمولاً برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه و ارتقای موقعیت یک شرکت در بازار استفاده می‌شوند.

هوش تجاری

داده کاوی چیست؟

داده کاوی یا دیتا ماینینگ که همچنین به عنوان کشف دانش در داده‌ها (KDD) شناخته می‌شود، فرآیند کشف الگوها و سایر اطلاعات ارزشمند از مجموعه داده‌های بزرگ است. با توجه به تکامل فناوری ذخیره‌سازی داده و رشد داده‌های بزرگ، پذیرش تکنیک‌های داده کاوی به سرعت در طی چند دهه اخیر شتاب گرفته است و به شرکت‌ها در تبدیل داده‌های خام خود به دانش مفید کمک می‌کند. با این حال، علی‌رغم این واقعیت که این فناوری به طور مداوم برای مدیریت داده‌ها در مقیاس بزرگ تکامل می‌یابد، رهبران هنوز با چالش‌هایی در زمینه مقیاس‌پذیری و اتوماسیون مواجه هستند.

[irp posts=”۵۶۵۹″]

داده کاوی تصمیم‌گیری سازمانی را از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها بهبود می‌بخشد. تکنیک‌های داده کاوی که زیربنای این تحلیل‌ها هستند را می‌توان به دو هدف اصلی تقسیم کرد. آنها می‌توانند مجموعه داده هدف را توصیف کنند یا می‌توانند نتایج را از طریق استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین پیش‌بینی کنند. این روش‌ها برای سازمان‌دهی و فیلتر کردن داده‌ها، به نمایش گذاشتن جالب‌ترین اطلاعات، از کشف تقلب گرفته تا رفتارهای کاربر، تنگناها و حتی نقض‌های امنیتی استفاده می‌شوند.

داده کاوی چیست

تفاوت هوش تجاری و داده کاوی

هوش تجاری داده‌ها را به اطلاعات عملی تبدیل می‌کند. این به بهینه‌سازی تصمیمات تجاری استراتژیک و تاکتیکی سازمان‌ها با استفاده از برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و ابزارها و بهترین شیوه‌هایی که دسترسی به واقعیت‌ها و ارقام عملیاتی یک سازمان را تسهیل می‌کند، کمک می‌کند. داده کاوی فرآیند ارزیابی الگوهای ناشناخته در مجموعه داده‌های خام بزرگ است و بر اساس دیدگاه‌های مختلف برای دسته‌بندی داده‌ها به اطلاعات مفید و در نتیجه به دست آوردن بینش تجاری برای حل مسائل از قبل قابل استفاده است.

هوش تجاری و داده کاوی

ارتباط بین هوش تجاری و داده کاوی

وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل، تمیز کردن و استانداردسازی داده‌های تجاری می‌شود، داده کاوی بخش مهمی از هوش تجاری است. هوش تجاری و تجزیه و تحلیل می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا بر اساس اطلاعاتی که استخراج می‌کنند و از طریق داده کاوی تجزیه و تحلیل می‌کنند، اهمیت اطلاعات را تعیین کنند.

تجزیه و تحلیل الگوها در داده‌ها هدف داده کاوی است نه هوش تجاری. در حالی که هوش تجاری تصمیم گیری را تسهیل می‌کند، داده کاوی به قلب یک مشکل خاص ضربه می‌زند و به آن کمک می‌کند. به عبارتی دیگر در یک سازمان، هوش تجاری به تصمیم گیری کمک می‌کند، در حالی که داده کاوی بخشی از فرآیند BI است که به تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد کمک می‌کند.

چگونه از داده کاوی در هوش تجاری استفاده می‌شود؟

هوش تجاری (BI) مجموعه‌ای از فرآیندها، معماری‌ها و فناوری‌ها است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا داده‌های خام را به اطلاعات معنادار تبدیل کنند و کسب‌وکارها از طریق آن می‌توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند. به عبارت دیگر، مجموعه‌ای از نرم‌افزار و خدمات برای تبدیل داده‌ها به بینش و دانش است که می‌توان از آن برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده کرد.

هوش تجاری و داده کاوی هر دو برای یافتن داده‌های خاصی استفاده می‌شوند که می‌توانند به شرکت‌ها در تصمیم‌گیری بهتر در مورد رهبری و مدیریت کمک کنند. در داده کاوی، تحلیلگران به دنبال الگوها و روندها در مجموعه داده‌های بزرگ هستند. فرآیند داده کاوی را می‌توان با استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری متعدد و ابزارهای تحلیلی انجام داد.

کاربرد هوش تجاری در درجه اول بر روی ردیابی داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها در برابر اهداف تجاری و همچنین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) متمرکز است. در همین حال، داده کاوی برای توسعه مدل‌های آماری و شناسایی الگوها و روندها در مجموعه داده‌ها استفاده می‌شود.

داده کاوی در هوش تجاری

داده کاوی چگونه به هوش تجاری کمک می‌کند؟

داده کاوی مجموعه ای از تکنیک‌ها برای ایجاد بینش از داده‌ها است. این تکنیک‌ها را می‌توان برای ایجاد بینش از داده‌های تجاری، برای کمک به هوش تجاری (BI) استفاده کرد.

برخی از روش‌های استفاده از تکنیک‌های داده کاوی در BI عبارتند از:

  • آماده سازی داده ها

از تکنیک‌های داده کاوی می‌توان برای پاکسازی و آماده سازی داده‌ها برای تجزیه و تحلیل استفاده کرد. ۸۰ درصد از داده‌ها در ابتدا بدون ساختار هستند، بنابراین قبل از تحویل به تیم هوش تجاری نیاز به تمیز کردن و بحث دارند تا بینش‌هایی از آن‌ها به دست آید. به عنوان مثال، الگوریتم‌های داده کاوی می‌توانند تصاویر یا اسناد را به داده‌های قابل خواندن ماشین برای تجزیه و تحلیل توسط ابزارهای هوش تجاری تبدیل کنند.

  • تشخیص روندهای خاص

داده کاوی به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که علت اصلی یک موضوع یا روند خاص را شناسایی، نتایج را پیش‌بینی و ناهنجاری‌ها را شناسایی کنند. این ورودی‌ها به تیم‌های هوش تجاری کمک می‌کند تا اقداماتی را که باید برای بهبود کسب و کار انجام دهند شناسایی کنند.

کمک داده کاوی به هوش تجاری

مزایای داده کاوی در هوش تجاری چیست؟

داده کاوی در صنایع گوناگون سبب راحتی در کار و افزایش بینش خواهد شد و هوش تجاری نیز از این قاعده مستثنا نیست. لذا در ادامه به بررسی مزایای داده کاوی در ترکیب با هوش تجاری پرداخته شده است.

  • تجزیه و تحلیل کسب و کار: داده‌های سازمان شامل اطلاعاتی در مورد ساختار داخلی شرکت و خطوط کسب و کار (به عنوان مثال: فروش، تدارکات، تولید) است. استفاده از داده‌کاوی بر روی داده‌های عملیات، اطلاعاتی را در مورد فرآیندهایی که باید بهبود یابد، آشکار می‌کند. درک داده‌ها و به کارگیری استراتژی‌ها برای بهبود فرآیندها می‌تواند کارایی شرکت را بهبود بخشد (کاهش هزینه ها) و اثربخشی آن (بهبود کیفیت محصولات و خدمات آن) را افزایش دهد.
  • تجزیه و تحلیل مشتری: داده‌های مشتری ترجیحات، افکار، نیازها، خواسته‌ها و مقاصد مشتریان بالقوه و مشتریان را نشان می‌دهد. استفاده از داده کاوی بر روی داده‌های مشتری سبب:
  • ایجاد بینشی در مورد روند خرید مشتری و نیازهای فصلی به منظور پیش بینی تصمیمات، اقدامات و راه اندازی محصول ارائه می‌دهد.
  • به شرکت کمک می‌کند تا ابتکارات را برای پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مشتری اولویت‌بندی کند.
  • تجزیه و تحلیل بازار: جمع آوری مداوم داده‌های بلادرنگ در مورد بازار و صنعت به کسب و کار داده‌هایی می‌دهد تا در داده کاوی برای پیش بینی بازار، رقبا و مشتریان استفاده شوند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد فرصت‌های تجاری جدید را کشف کنند.

مزایای داده کاوی در هوش تجاری

چالش‌های داده کاوی در هوش تجاری چیست؟

داده کاوی در هوش تجاری با چالش‌های داده کاوی و هوش تجاری به طور جداگانه مواجه است که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فقدان استراتژی BI

داده کاوی می‌تواند زمان بر باشد. داشتن اهداف مشخص برای هوش تجاری از نظر KPIها به تیم BI کمک می‌کند تا بر روی ابتکارات درست تمرکز کرده و از تکنیک داده کاوی خود یا با حمایت تیم داده کاوی استفاده کنند. با این حال، به‌ویژه تیم‌های تازه‌تشکیل‌شده هوش تجاری ممکن است اهداف روشنی نداشته باشند و ممکن است سعی کنند بدون تمرکز بر مسائل دارای اولویت بالا، بینشی پیدا کنند. بنابراین، داشتن یک استراتژی BI قبل از شروع تجزیه و تحلیل دقیق بسیار مهم است.

  • مسائل ارتباطی بین تیم‌های داده کاوی و هوش تجاری

قبل از داده کاوی، تیم هوش تجاری باید مشخص کند که به چه نوع داده و بینشی نیاز دارد. با این حال، برخی از تیم‌های BI در مورد اینکه چه چیزی را باید اندازه‌گیری کنند نامشخص هستند و نمی‌توانند مشخصات دقیقی را در اختیار تیم مسئول داده‌کاوی قرار دهند. در نتیجه، فرآیند تجزیه و تحلیل می‌تواند بیهوده شود.

امنیت داده ها

  • آماده سازی داده ها

آماده سازی داده‌ها برای ارائه داده‌های دقیق و سازگار به تیم هوش تجاری ضروری است. تخمین زده می‌شود که دانشمندان داده ۸۰٪ از زمان خود را صرف تمیز کردن و آماده سازی مجموعه داده‌ها می‌کنند. با این حال، ۵۷ درصد از آنها از مرحله آماده سازی به دلیل ماهیت تکراری و زمان بری آن شکایت دارند.

  • حریم خصوصی و امنیت داده ها

جمع آوری و استفاده از اطلاعات خصوصی در مورد مشتریان یا جزئیات شرکت یک موضوع حساس به حریم خصوصی است. تعداد فزاینده ای از حملات سایبری وجود دارد که داده‌های محرمانه را تهدید می‌کند. برای محافظت از داده‌های مشتریان، کسب‌وکارها باید قوانین و استانداردهای حفظ حریم خصوصی داده‌ها را اعمال کنند و همچنین می‌توانند از فناوری‌های افزایش حریم خصوصی داده‌ها برای بهبود حریم خصوصی داده‌های تجاری استفاده کنند.

چالش های داده کاوی در هوش تجاری

کدام صنایع بیشترین سود را از داده کاوی در هوش تجاری می‌برند؟

در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ از متخصصان بیمه فرانسوی، حدود ۶۳ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که از داده کاوی برای افزایش ارزش داده‌های جمع آوری شده به منظور بهبود روابط خود با مشتریان خود استفاده می‌کنند. برخی از صنایع برتر و عملکردهای تجاری که از داده کاوی در هوش تجاری سود می‌برند عبارتند از:

اراده دهندگان خدمات و انرژی انرژی

شرکت‌های تلفن همراه و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و انرژی از داده کاوی و هوش تجاری برای پیش بینی اینکه چرا مشتری به ارائه دهنده رقیب روی می‌آورد، استفاده می‌کنند. آن‌ها اطلاعات صورت‌حساب، تعاملات خدمات مشتری، بازدید از وب‌سایت و معیارهای مربوطه را بررسی می‌کنند تا امتیازات احتمالی، پیشنهادات و مشوق‌هایی را برای مشتریانی که احتمالاً شرکت را ترک می‌کنند، ارائه دهند.

خرده فروشی

خرده‌فروشان از داده‌کاوی و هوش تجاری استفاده می‌کنند تا مشتریان را به گروه‌هایی دسته‌بندی کنند و بر این اساس تبلیغات را ارائه دهند. در همین حال، مشتریان با یک خرید بزرگ ممکن است کمپین‌های تعاملی دریافت کنند تا آن‌ها را تشویق به بازگشت و خرید کند.

تجارت الکترونیک

بسیاری از شرکت‌های تجارت الکترونیک از داده‌کاوی و هوش تجاری با هم استفاده می‌کنند تا از طریق وب‌سایت‌های خود، فروش را افزایش دهند. یک مثال معروف آمازون است که مشتریان را با عملکرد «افرادی که آن محصول را مشاهده کرده‌اند، آن را دوست داشتند» هدایت می‌کند.

 

سوالات متداول

هوش تجاری چیست مثال بزنید؟
هوش تجاری یا BI مجموعه‌ای از فرآیندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که داده‌های خام را به اطلاعات معناداری تبدیل می‌کند که اقدامات سودآور تجاری را هدایت می‌کند. این مجموعه ای از نرم افزارها و خدمات برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات و دانش عملی است.
آیا هوش تجاری بخشی از داده کاوی است؟
هوش تجاری بخشی از تصمیم گیری در یک سازمان است در حالی که داده کاوی بخشی از BI است که به ایجاد KPI برای تصمیم گیری کمک می‌کند./a>
چگونه از داده کاوی در تجارت استفاده می‌شود؟
در کسب و کارها، داده کاوی برای کشف الگوها و روابط در داده‌ها به منظور کمک به تصمیم گیری بهتر تجاری استفاده می‌شود. داده کاوی می‌تواند به شناسایی روندهای فروش، توسعه کمپین‌های بازاریابی هوشمندتر و پیش بینی دقیق وفاداری مشتریان کمک کند.
مزایای داده کاوی در هوش تجاری چیست؟
کسب و کارهایی که از داده کاوی استفاده می‌کنند می‌توانند مزیت رقابتی، درک بهتر مشتریان خود، نظارت خوب بر عملیات تجاری، جذب مشتری بهبود یافته و فرصت‌های تجاری جدید را داشته باشند.
هوش تجاری چگونه کمک می‌کند؟
هوش تجاری به موارد زیر به ما کمک می‌کند:
تسریع در فرآیند تصمیم گیری
بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار داخلی
افزایش بهره وری عملیاتی
هدایت درآمدها
کسب مزیت‌های رقابتی
شناسایی روندهای بازار
تشخیص مشکلات تجاری قابل رسیدگی

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]