40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 دستگاه تشخیص انگل بیماری سالک مجهز به هوش مصنوعی در ایران ثبت اختراع شد

دستگاه تشخیص انگل بیماری سالک مجهز به هوش مصنوعی در ایران ثبت اختراع شد

برای نخستین‌بار در جهان و توسط محققان جوان ایرانی، دستگاه تشخیص انگل بیماری سالک مجهز به هوش مصنوعی ثبت اختراع شد. پیش‌ازاین هیچ کشوری موفق به ثبت اختراع چنین دستگاهی نشده و تاکنون هیچ کشوری هم موفق به تولید واکسن آن نشده است، پیشگیری سریع با این اختراع از اهمیت بالایی برخوردار است.

سالک یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه به انسان منتقل می‌شود. عامل آن هم نوعی انگل به نام لیشمانیا است. گروهی از محققان از دانشگاه تهران با همکاری محققان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شیراز توانستند دستگاه شناسایی این بیماری را اختراع کنند و جالب اینجاست که اوج شیوع این بیماری ماه خرداد است.

دستگاه تشخیص انگل بیماری سالک

مجتبی عرشیان‌فر، مخترع بین‌المللی و مسئول تیم مبتکران کشور که تیمی متشکل از المپیادی‌های جوان است، درخصوص اختراع دستگاه تشخیص انگل بیماری سالک گفت: «باتوجه به شیوع گسترده این بیماری در دنیا و بخصوص ایران، برای تولید این دستگاه تلاش کردیم و درنهایت موفق به ساخت دستگاه تشخیص انگل سالک شدیم. روش کار به این صورت است که ابتدا نمونه‌ای از زخم فرد مشکوک به بیماری سالک گرفته می‌شود و بعد از انتقال این نمونه روی لامپ مخصوص، هوش مصنوعی به‌کار رفته در دستگاه با داده‌ها و اطلاعات به‌کارگرفته‌شده در آن، بیماری را تشخیص می‌دهد و ابتلای فرد را تائید یا رد می‌کند. یکی از مزیت‌های دستگاه تشخیص انگل سالک این است که می‌تواند روی تمام میکروسکوپ‌های در دسترس نصب شود و می‌تواند عارضه‌ای که برای تشخیصش به چندین هفته زمان لازم بوده، تنها طی چند ساعت تشخیص دهد.»

او در ادامه گفت:«دستگاه تشخیص انگل سالک قابلیت اتصال به سیستم‌های بلوتوثی و تحت وب را هم دارد و با این قابلیت نتیجه نهایی کار به سرعت در اختیار مراکز فوق‌تخصصی برای ارائه نظرات تکمیلی در مراکز و شهرهای دیگر فرستاده می‌شود. همچنین ثبت اختراع این دستگاه در داخل کشور انجام شده و درحال طی کردن روند تجاری‌سازی است.»

عرشیان‌فر در پایان گفت: «از آنجایی که این دستگاه تنها نمونه تولید‌شده در دنیا است، تولید انبوده آن با شیوع این بیماری در سراسر دنیا می‌تواند کمک خوبی برای ارزآوری باشد. نمونه تولیدشده فعلی نسل اول این دستگاه است و تیم تحقیقاتی ما درحال کار روی نسل دوم وسوم آن هم هستند. هدف این است که با کمک این دستگاه بیماری‌های مختلف مانند مالاریا و سرطان خون را هم تشخیص دهیم.»

 

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]