40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 دستیارهای صوتی هوشمند Cortana، Siri، Google Assistant و Alexa

دستیارهای صوتی هوشمند Cortana، Siri، Google Assistant و Alexa

دستیارهای صوتی هوشمند تنها ظاهر قضیه هستند و این فناوری در آینده شغل ما را از ما خواهد گرفت. البته این امر بدین معنا نیست که باید آنها را کنار بگذاریم. دستیارهای مجازی همچون Cortana ،Siri ،Alexaو Google Assistant در حال حاضر ویژگی اصلی گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند به شمار می‌آیند، لذا شناخت بهترین دستیارهای صوتی ممکن است تاثیر زیادی بر خریدهای سخت‌افزاری آتی شما داشته باشد.

به منظور بررسی ویژگی‌های این دستیارهای صوتی مقایسه آنها با هم می‌پردازیم.

سرعت و دقت صوتی

به دلیل اینکه دستیارهای صوتی به طور عمده با صدای کاربر کنترل می‌شوند دو قابلیت اصلی در آنها بسیار حائز اهمیت است: اول اینکه متوجه شوند چه زمانی کاربر با آنها صحبت می‌کند و دوم اینکه بفهمند کاربر چه می‌گوید. هر کدام از این دستیارها یک کلمه یا عبارت «فعال‌سازی»، مثل «Hey Cortana»، «OK Google» ،«Siri» و «Alexa»، دارد. کلمه فعال‌سازی در واقع به دستیار دیجیتالی می‌گوید که به درخواست‌های بعدی کاربر گوش کن و به آنها پاسخ بده. با این حال اگر لهجه‌‌‌ خاصی دارید یا اینکه دوست ندارید فریاد بزنید بهتر است بدانید کدام یک از این دستیارها برای شما مناسب‌تر هستند؟

تمام دستیارهای صوتی اصلی قابلیت‌ تشخیص صوت فوق العاده‌ای دارند لیکن Google Assistant و Siri در تشخیص سخنان شما عملکرد بهتری دارند، به ویژه زمانی که کاربر در محیطی پر سر وصدا قرار دارد یا زمانی که دستیار خودش اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اگر چه شرکت مایکروسافت ادعا می‌کند Cortana برداشت خوبی از بافت دارد امّا این دستیار صوتی، مانند Alexa، بیش از دو دستیار دیگر برای شنیدن صحبت‌های شما تقلا می‌کند. به دلیل اینکه صدای پس‌زمینه ممکن است به طور معناداری مانع شنیدن دستورات شما گردد، محیط‌های ساکت برای دستیارهای صوتی Cortana و Alexa بهتر است.

در میان دستیارهای صوتی، بر حسب زمان پاسخ‌گویی آنها به در خواست‌های کاربر، Google Assistant حرف اول را می‌زند و همیشه به سرعت به دستورات پاسخ می‌دهد. Alexa و Siri با کمی فاصله بعد از دستیار صوتی گوگل قرار دارند و Cortana از همه عقب‌تر است. به دلیل گزارش کاربران مبنی بر وجود مشکلاتی در Cortana برای فهم دستورات ساده‌ی آنها (مانند تنظیم یادآور، لغو کارها و پیداکردن اطلاعات در مورد رستوران‌ها) علی رغم سالم بودن میکروفون‌ها، تخمین زمان پاسخ‌گویی به دستورات در صورتی که Cortana آنها را نشنیده باشد دشوار است. در میان دستیارهای صوتی دیگر، در صورتی که دستیار درخواست را به وضوح بشنود، Siri اغلب از Alexa عملکرد بهتری دارد البته این عملکرد تا حد زیادی به وظیفه محوله و دانش شما نسبت به خط فرمان آنها نیز بستگی دارد. بنابراین هنگامی که موضوع تشخیص صوت مطرح می‌شود، Siri و Google Assistant گوی سبقت را از دو دستیار دیگر می‌ربایند. اما در مورد زمان پاسخ‌گویی به دستورات، Google Assistant حرف اول را می‌زند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها دستیار صوتی

بیشتر بخوانید: دستیار شخصی مجهز به هوش مصنوعی به زبان پایتون

همه دستیارهای صوتی کاربردهای اصلیِ یکسانی دارند. این کاربردهای اصلی شامل تنظیم رویدادها و هشدارها در تقویم، برقراری تماس، ارسال ایمیل و پیام، و پخش موسیقی است. لیکن هر دستیار صوتی ویژگی‌های فردی و خاص خود را دارد که آنها را بی‌نظیر و منحصر به فرد می‌سازد.

Cortana برای جست‌وجو و پاسخ به درخواست‌ها از موتور جستجوی مایکروسافت، یعنی Bing، استفاده می‌کند در حالی که Siri و Google Assistant هر دو از موتور جست‌وجوی گوگل استفاده می‌کنند. علی رغم استفاده از موتور جست‌وجوی یکسان، زمانی که در مورد یک رستوران اطلاعات می‌خواهید، Siri، علاوه برپیدا کردن اطلاعات، از شما می‌پرسد که آیا با رستوران تماس بگیرد یا میز رزرو کند. و اگر از قبل رستوران خود را انتخاب کرده‌اید، هر سه دستیار صوتی امکان رزرو میز یا ثبت سفارش غذا را دارند.

Google Assistant برای افرادی که معمولاً از موتور جست‌وجوی گوگل استفاده می‌کنند امتیاز دیگری نیز دارد: این دستیار صوتی در مورد شما اطلاعات فراوانی دارد. اگر چه مسئله رعایت حریم خصوصی مطرح است، لیکن بی شک Google Assistant با دسترسی به اطلاعات شما در موتور جست‌وجوی گوگل، حداقل در همان بدو استفاده از این دستیار، می‌تواند شخصی‌ترین خدمات را در اختیار شما قرار دهد. سیستم صوتی جدید گوگل با نام «Google Duplex» نویدبخش برقراری ارتباطی طبیعی‌تر با دستیار گوگل است، چه هنگام مکالمه با مالک دستگاه چه با دیگران.

برخی از ویژگی‌های ارائه شده توسط دستیارهای صوتی هوشمند بر حسب اینکه از چه سامانه‌ای استفاده می‌کنید عملکرد متفاوتی دارند. Google Assistant با اتصال به بلندگو خانگی اخبار را برای شما می‌خواند، در حالی که Cortana تنها روی گوشی هوشمند کار می‌کند. Siri فقط دوست دارد از Apple Music موسیقی پخش کند، ولی Cortana و Google Assistant با Spotify و قطعه‌های موسیقی ذخیره شده روی دستگاه به خوبی کار می‌کنند.

دستیار صوتی Alexa برای دستورات ساده و خرید از سایت آمازون فوق العاده است. با این حال، در صورتی که به دنبال دستیار دیجیتالی‌ای هستید که زبان روز مره را به خوبی بفهمد و برای تسلط در استفاده از آن به کتابچه راهنمای کاربر نیازی نداشته باشید، بهتر است سراغ دستیار دیگری بروید. Alexa تا حدی می‌تواند این نیاز شما را برآروده کند امّا در موارد مربوط با کاربری آسان، شخصی‌سازی، و محاوره طبیعی Google Assistant در میدان رقابت ویژگی‌ها و قابلیت‌ها گوی سبقت را از همه ربوده است.

ادغام زیست‌بوم

ادغام زیست‌بوم دستیارهای صوتی هوشمند

بی شک مهم‌ترین تفاوت بین دستیارهای دیجیتالی اصلی سخت‌افزار و سیستم عامل‌هایی است که می‌توانند در اختیار داشته باشند. ممکن است Siri با بلندگوهای HomePod، با هدفون‌های AirPod، و بر روی سیستم‌هایی مثل iPhone و iPad به خوبی کار کند امّا نمی‌توانید آن را بر روی دستگاه‌های اندروید یا ویندوز کامپیوتر شخصی خود راه اندازی کنید.
در مقابل Google Assistant بر روی سیستم عامل اندروید و iOS قابل دسترسی است و با چند ترفند ساده حتی می‌توانید آن را بر روی ویندوز یا لینوکس اجرا کنید. از طرفی گوگل دارای گزینه‌های سخت افزاری سازگار مانند بلندگوی هوشمند خانگی گوگل و کروم کَست است و به تدریج در حال اضافه شدن به دستگاه‌های سیستم عامل Chrome OS، مانند نوتبوک Google PixelBook، است.

دستیار صوتی Cortana نیز تقریباً مشابه Google Assistant است و در انواع سخت‌افزارها و سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌شود. می‌توان آن را به دستگاه‌های ویندوز ۱۰ از جمله کامپیوتر شخصی با سیستم عامل ویندوز ۱۰، گوشی‌همراه از رده خارج شده‌ی ویندوز ۱۰، و کنسول Xbox One متصل نمود. علاوه بر این Cortana در تعداد معدودی از دستگاه‌های هوشمند، از جمله بلندگوهای Harmon Kardon Invoke تعبیه شده است و تعداد برنامه‌های کاربردی متناسب با این دستیار صوتی در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS رو به افزایش است. به دلیل اینکه Alexa بخشی از زیست‌بوم شرکت آمازون است به راحتی به تلوزیون‌ها و تبلت‌های Fire و (برعکس بلندگوهای زیبا ولی یک شکل Google Assistant) به بسیاری از بلندگوهای مجهز به بلوتوث با طراحی‌های مختلف متصل می‌شود و بستر بسیار مناسبی برای افرادی فراهم می‌کند که علاقمند به ساخت خانه هوشمند هستند.

وقتی صحبت از نصب و راه ‌اندازی آسان دستیار خانگی هوشمند است تنها دستیاری که نصب آن زمان قابل توجهی از کاربر می‌گیرد Cortana است. در حالی که نصب Alexa، Siri و Google Assistant بسیار لذت بخش است و تنها شامل تنظیمات نام کاربری و کلمه عبور است، نصب Cortana بسیار دشوارتر و زمان‌برتر است.

نصب Cortana شامل مراحل زیر می‌شود: ورود به سیستم کامپیوتر شخصی، ثبت ایمیل شخصی (ایمیل آکادمیک یا تجاری پذیرفته نیست) و دریافت کد تایید. برخی از کاربران حتی گزارش نموده اند که برای راه‌اندازی دستیار صوتی مجبور شده‌اند سیستم را دور بزنند و از طریق برنامه کاربردی آن را نصب کنند. سپس تنها با ایمیل تایید شده توسط Cortana مجاز ورود به سیستم شده‌‌اند و سپس (طبق گزارش‌ها) در طی فرآیند نصب، دستیار صوتی آنها را به همان ایمیل ارجاع می‌داده است. به دلیل روند گیج کننده‌ی نصب Cortana مجبور شدیم برخی نکات را استنباط کنیم. همین مسئله به تنهایی Cortana را از دیگر دستیارهای صوتی هوشمند که نصب راحت‌تری دارند عقب می‌اندازد. لذا هنگامی که صحبت از کاربری آسان دستیار صوتی در یک زیست‌بوم به میان می‌آید، روند نصب هر سه دستیار صوتی Alexa، Siri و Google Assistant یکسان است. امّا زمانی که صحبت از سیستم‌عامل و ادغام با سخت‌افزار است Google Assistant و Cortana از دیگر دستیاران صوتی عملکرد بهتری دارند.

تاکنون Google Assistant برنده است

کاملاً منطقی است که دستیارهای صوتی هوشمند مطرح شده تنها با محصولات شرکت‌ تولید کننده خود سازگار هستند. همانطور که خودتان می‌دانید Siri با محصولات شرکت اَپل متصل می‌شود درحالی که Cortana تنها گزینه موجود برای لپ‌تاپ، تبلت، و گوش‌های هوشمند با سیستم عامل ویندوز ۱۰ است.

از طرف دیگر Google Assistant یک استثنا است. اگر چه زمانی که با محصولات گوگل ادغام می‌شود بهترین عملکرد را دارد، امّا این دستیار صوتی بر روی اکثر دستگاه‌ها و سیستم‌های عامل نیز بدون مشکل کار می‌کند. Alexa نیز بر روی دستگاه‌هایی همچون iPhone عملکرد مناسبی دارد ولی بیشترین سازگاری این دستیار با محصولات شرکت آمازون است. از طرفی، هم‌زمان با تبدیل شرکت آمازون به بازیگردانی برجسته در بازار، دستیار صوتی Alexa قابلیت رشد و توسعه فزاینده‌ای پیدا کرده است.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]