40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 رایانش ابری موبایل چیست؟

رایانش ابری موبایل چیست؟

امروز در این مقاله سعی داریم تا شما را با برنامه‌های رایانش ابری در تلفن‌های همراه و مزایای بی‌شمار استفاده از آن‌ها آشنا کنیم. برای این کار ابتدا تعریفی از رایانش ابری در موبایل و برنامه‌های بومی خواهیم داشت و سپس به بیان تفاوت این دو باهم خواهیم پرداخت. در ادامه نیز به مزایا و ویژگی‌های کلیدی رایانش ابری موبایل می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید:

MCC یا رایانش ابری موبایل چیست؟

MCC مخفف Mobile Cloud Computing است؛ که به‌عنوان ترکیبی از محاسبات سیار، رایانش ابری و شبکه بی‌سیم تعریف می‌شود که باهدفی مانند منابع محاسباتی غنی برای کاربران تلفن همراه، اپراتورهای شبکه، و همچنین برای ارائه‌دهندگان محاسبات ابری ارائه می‌شوند.

رایانش ابری موبایل به این معنی است که امکان اجرای برنامه‌های کاربردی تلفن همراه در تعداد متفاوتی از دستگاه‌های تلفن همراه فراهم می‌شود. در این فناوری، پردازش داده‌ها و ذخیره‌سازی آن‌ها خارج از دستگاه‌های تلفن همراه اتفاق می‌افتد و برنامه‌های کاربردی محاسبات ابری موبایل از این معماری فناوری اطلاعات برای ایجاد مزایای زیر استفاده می‌کنند:

  • افزایش طول عمر باتری تلفن همراه
  • بهبود ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها و قدرت پردازش
  • همگام‌سازی بهبودیافته داده ها به دلیل موضوع پلت فرم “ذخیره در یک مکان، قابل‌دسترسی از هر نقطه”
  • قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری بهبودیافته
MCC

اپلیکیشن موبایل ابری چیست؟

اپلیکیشن‌های ابری موبایل بسیار شبیه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب هستند. این برنامه‌ها روی سرورهایی اجرا می‌شوند که خارج از دستگاه تلفن همراه هستند. برنامه‌های ابری تلفن همراه برای نمایش و استفاده از رابط کاربری، نیاز به استفاده از مرورگر در دستگاه تلفن همراه دارند. ممکن است برنامه‌های ابری موبایل نیازی به دانلود یا نصب در دستگاه‌های تلفن همراه نداشته باشند و کاربران بتوانند برنامه ابری را در پنجره مرورگر دستگاه از راه دور مشاهده کنند. اینترنت نیاز اساسی برای راه‌اندازی دستگاه‌های ابری تلفن همراه است.

اپلیکیشن موبایل ابری

Native App یا برنامه‌های بومی موبایل

برنامه‌هایی که هم‌اکنون از طریق سایت‌ها و یا برنامه‌های نصب اپلیکیشن مانند بازار،play store و یا apple store دانلود می‌شوند همگی برنامه‌های بومی موبایل هستند. استفاده از این برنامه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به ویژگی‌های عمومی این برنامه‌ها اشاره شده است تا شناخت بهتری به شما بدهد.

  • یک برنامه تلفن همراه بومی مستقیماً روی یک دستگاه تلفن همراه نصب می‌شود و توسعه‌دهندگان یک نسخه برنامه جداگانه برای هر نوع سیستم‌عامل تلفن همراه (iOS، android و غیره)ایجاد می‌کنند.
  • برنامه بومی ممکن است در دستگاه تلفن همراه ذخیره شود یا می‌توان آن را از یک فروشگاه برنامه عمومی یا خصوصی دانلود کرد و روی دستگاه تلفن همراه نصب کرد.
  • یک برنامه تلفن همراه بومی برای یک نوع دستگاه خاص و سیستم‌عامل آن ساخته‌شده است. داده‌های مرتبط با برنامه بومی نیز در خود دستگاه ذخیره می‌شوند (اگرچه داده‌ها را می‌توان از راه دور ذخیره کرد و توسط برنامه بومی دسترسی داشت).
  • بسته به ماهیت برنامه بومی، ممکن است این برنامه‌ها آنلاین و یا آفلاین باشند.
  • برنامه‌های تلفن همراه بومی ‌توانایی استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار مخصوص دستگاه را دارند، به این معنی که برنامه‌های بومی می‌توانند از آخرین فناوری موجود در دستگاه‌های تلفن همراه مانند سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) و دوربین‌های گوشی‌های هوشمند بهره ببرند. این می‌تواند به‌عنوان یک مزیت برای برنامه‌های بومی نسبت به برنامه‌های ابری تلفن همراه تعبیر شود.
برنامه‌های بومی موبایل

تفاوت بین برنامه‌های رایانش ابری موبایل و برنامه‌های بومی موبایل

در حال حاضر سردرگمی وجود دارد که کدام برنامه‌های تلفن همراه بهتر هستند، برنامه‌های کاربردی بومی یا برنامه‌های رایانش ابری تلفن همراه؟ برای بررسی این بحث، مهم است که به تفاوت‌های بین توسعه برنامه‌های رایانش ابری موبایل و توسعه برنامه‌های کاربردی بومی برای دستگاه‌های تلفن همراه نگاه کنیم.

  1. اپلیکیشن‌های ابری موبایل بسیار شبیه به اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب هستند. شباهت اصلی این است که هم برنامه‌های ابری موبایل و هم برنامه‌های وب روی سرورهای ابری خارج از دستگاه تلفن همراه اجرا می‌شوند و برای نمایش و سپس استفاده از رابط کاربری برنامه (UI) نیاز به استفاده از مرورگر در دستگاه تلفن همراه دارند.
  2. همچنین هم برنامه‌های ابری موبایل و هم برنامه‌های مبتنی بر وب برای چندین نوع سیستم‌عامل تلفن همراه توسعه داده می‌شوند و برخلاف برنامه‌های بومی موبایل، برنامه‌های ابری موبایل نیازی به دانلود و نصب روی دستگاه‌های تلفن همراه ندارند.
  3. کاربران رابط کاربری برنامه ابری تلفن همراه را در پنجره مرورگر در دستگاه راه دور مشاهده می‌کنند و برای استفاده از برنامه‌های تلفن همراه در حال اجرا بر روی یک ابر تلفن همراه، اتصال به اینترنت لازم است. درحالی‌که برنامه‌های بومی بنا به زیرساختشان می‌توانند آنلاین و یا آفلاین باشند.
  4. می‌توان به این نکته اشاره کرد که برنامه‌های ابری موبایل می‌توانند برنامه‌های بومی باشند که برای اجرا در ابر تلفن همراه بازسازی‌شده‌اند.
  5. برنامه‌های بومی به ویژگی‌های روی دستگاه مانند GPS، دوربین، حرکت و صدا دسترسی مستقیم دارند. برنامه‌های ابری موبایل ممکن است از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی برنامه (API) که به خود دستگاه می‌رسد به برخی از این ویژگی‌ها دسترسی داشته باشند.
  6. در واقع برنامه‌های بومی اعلان‌ها را ارائه می‌کنند، مانند اعلان‌های iOS، درحالی‌که برنامه‌های ابری تلفن همراه به‌طور بومی از اعلان‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.
  7. برنامه‌های بومی معمولاً رابط کاربری سریع‌تری دارند، درحالی‌که برنامه‌های ابری تلفن همراه رابط کاربری را از طریق مرورگر دستگاه تلفن همراه مشاهده می‌کنند.
رایانش ابری موبایل

ویژگی‌های کلیدی رایانش ابری موبایل

به‌طورکلی، ویژگی‌های رایانش ابری را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود و در بخش بعد به‌تفصیل برخی از آن‌ها مطالعه کرد:

  1. تجمیع منابع
  2. سلف‌سرویس برحسب تقاضا
  3. نگهداری و نظارت ارائه‌دهنده
  4. مقیاس‌پذیری و کشش سریع
  5. دسترسی آسان
  6. اتوماسیون
  7. مقرون‌به‌صرفه بودن
  8. نظارت و امنیت ارائه‌دهنده
  9. قیمت‌گذاری شفاف با پرداخت در حین استفاده
  10. ابزارهای خدمات و نظارت قابل‌اندازه‌گیری
ویژگی های کلیدی

مزایای رایانش ابری موبایل

MCC محاسبات تلفن همراه را با فناوری رایانش ابری ترکیب می‌کند. این ترکیب، بسیاری از پیشرفت‌های حاصل از استفاده از معماری ابر را فراهم می‌کند. همچنین مزایای فناوری محاسبات تلفن همراه را فراهم می‌کند. ازجمله این مزایا در ذیل آمده است:

انعطاف‌پذیری

کاربران می‌توانند از هر دستگاه و از هر نقطه‌ای در جهان به داده ها دسترسی داشته باشند. تنها چیزی که آن‌ها نیاز دارند دسترسی به وب است.

در دسترس بودن داده در زمان واقعی

داده ها فوراً به‌روز می‌شوند. اعضای تیم و رهبران تیم به به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات ممکن دسترسی دارند.

بازیابی سریع داده‌ها

با اطلاعات ذخیره‌شده در چندین مرکز داده فیزیکی ارائه‌دهنده ابر، بازیابی داده‌ها آسان و سریع است. ازنظر کاربر، بلایا ممکن است در نرم افزار یا سخت افزار رخ دهد. صرف‌نظر از این، زیرساخت ابری امکان استقرار مجدد سریع سیستم‌ها و داده ها را از طریق اینترنت فراهم می‌کند.

اگر خود سرویس دچار اختلال شود، کاربران به‌طور یکپارچه به هر سرویس موجود ارائه‌شده توسط فروشنده هدایت می‌شوند. این امر تداوم کسب‌وکار و کاهش زمان توقف کاربر را تضمین می‌کند.

پشتیبانی از پلتفرم چندگانه

رایانش ابری سیار از استفاده از چندین پلتفرم ابری برای توسعه پشتیبانی می‌کند. کاربران به یک پلتفرم ابری وابسته نیستند. این منجر به چابکی بیشتر برای سازمان‌ها می‌شود. همچنین به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به بخش بزرگ‌تری از بازار دست یابند.

کاهش هزینه‌ها

MCC به سرمایه‌گذاری اولیه بزرگ نیاز ندارد. هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه فناوری اطلاعات صفر است. هزینه‌های سخت‌افزاری کاهش می‌یابد. دستگاه‌های تلفن همراه سطح پایین مانند دستگاه‌هایی با مشخصات بالاتر دسترسی دارند و در دسترس هستند. این بدان معنی است که سازمان‌ها نگران افزایش هزینه‌های کاربر نیستند.

به‌طورمعمول، با ارائه‌دهندگان ابر، خدمات به‌صورت پرداختی است. کسب‌وکارها فقط برای چیزی که استفاده می‌کنند هزینه می‌پردازند. این مدل همچنین ازنظر انرژی کارآمد است و هزینه‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد.

داده‌های یکپارچه

همه داده ها در همان معماری ابری ذخیره و نگهداری می‌شوند. این امکان ادغام سریع نقاط داده را فراهم می‌کند. داده‌های یکپارچه بینش را با تجزیه‌وتحلیل دقیق و در زمان واقعی ارائه می‌دهد. APIها خدمات ترکیبی را امکان‌پذیر می‌کنند که در غیر این صورت در دسترس نیستند. همچنین این اجازه را می‌دهد تا تعداد زیادی از برنامه‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ادغام‌ها می‌توانند بهره‌وری را به حداکثر برسانند.

مزایای رایانش ابری موبایل

چرا ابر موبایل

هدف محاسبات ابری سیار این است که با ارائه یک تجربه عالی به مشتریان، امکان دسترسی به فضای ابری از طریق تلفن همراه و ترویج آن را فراهم کند. MCC مقرون‌به‌صرفه است و در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند. در ادامه به برخی از دلایل استفاده کاربران از برنامه‌های ابر موبایل اشاره شده است:

سرعت و انعطاف‌پذیری

برنامه‌های کاربردی ابری موبایل را می‌توان با استفاده از سرویس‌های ابری به‌سرعت ساخته یا اصلاح کرد. آن‌ها را می‌توان به دستگاه‌های مختلف با سیستم‌عامل‌های مختلف تحویل داد.

منابع مشترک

برنامه‌های موبایلی که روی ابر اجرا می‌شوند توسط منابع ذخیره‌سازی و پردازش دستگاه محدود نمی‌شوند. فرآیندهای فشرده‌سازی داده می‌توانند در فضای ابری اجرا شوند.

داده‌های یکپارچه

رایانش ابری سیار به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را بدون توجه به مکانی که در آن قرار دارند، به‌سرعت و ایمن از منابع مختلف جمع‌آوری و ادغام کنند.

ابر موبایل

چالش‌های ابر موبایل

MCC یا همان رایانش ابر موبایل درحالی‌که مزایای زیادی دارد، چالش‌هایی را نیز به همراه دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پهنای باند کم

دستگاه‌های تلفن همراه به‌صورت بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوند. این‌یک چالش بی‌پایان برای ارائه‌دهندگان فراهم می‌کند زیرا در مقایسه با دسترسی به شبکه سیمی، این می‌تواند باعث کاهش قابل‌توجهی در پهنای باند شود.

دسترسی به اینترنت

درست مانند خود دستگاه‌های تلفن همراه، هنگام دسترسی به شبکه تلفن همراه، تنوع بالایی وجود دارد. مناطق خارج از پوشش، ازدحام بیش‌ازحد در نقاطی مانند مناطق حمل‌ونقل عمومی، قطعی شبکه و سازه‌های ساختمانی بر اتصال تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، فرکانس‌های مختلف بی‌سیم نیز بر سرعت شبکه تأثیر می‌گذارند.

امنیت

اتصالات بی‌سیم میزان دسترسی بیشتری را برای حملات مخرب فراهم می‌کند. اتصالات بی‌سیم بیشتر از سیمی با از دست دادن داده مواجه می‌شوند. این امر شناسایی و مدیریت تهدیدات را پیچیده‌تر می‌کند. در دسترس بودن ابر به این معنی است که هرکسی می‌تواند در صورت ارائه جزئیات لازم، به آن دسترسی پیدا کند. حتی داده‌های ساده‌ای مانند عکس‌های خصوصی را می‌توان در مقایسه با ذخیره‌سازی محلی دستگاه، راحت‌تر از طریق ابر هک کرد.

سوالات متداول

منظور از رایانش ابری موبایل چیست؟
رایانش ابری سیار از رایانش ابری برای ارائه برنامه‌های کاربردی به دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کند. این برنامه‌های تلفن همراه را می‌توان از راه دور با استفاده از سرعت و انعطاف‌پذیری و ابزارهای توسعه مستقر کرد. برنامه‌های کاربردی ابری موبایل را می‌توان با استفاده از سرویس‌های ابری به‌سرعت ساخته یا اصلاح کرد.
رایانش ابری موبایل با مثال چیست؟
ابر موبایل شامل داده‌های مبتنی بر ابر و برنامه‌ها و خدمات ایجادشده برای دستگاه‌های تلفن همراه است. این برنامه توسعه اپلیکیشن موبایل و خدمات مبتنی بر ابر را گرد هم می‌آورد و ارائه خدمات و برنامه‌های ابری را به کاربران موبایل تسهیل می‌کند. مراکز داده از راه دور داده‌های مربوطه را ذخیره می‌کنند و برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.
چرا به محاسبات ابری موبایلی نیاز داریم؟
هدف محاسبات ابری سیار این است که با ارائه یک تجربه عالی به مشتریان، امکان دسترسی به ابر از تلفن همراه و ترویج آن را فراهم کند. MCC مقرون‌به‌صرفه است و در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند. مقرون‌به‌صرفه است زیرا پلتفرم‌ها بر اساس اصل پرداخت در حین حرکت هستند.
تفاوت بین محاسبات موبایلی و رایانش ابری موبایل چیست؟
رایانش ابری به ما امکان را می‌دهد تا داده ها و اطلاعات خود را ذخیره و سازماندهی کنیم، در حالی که رایانش سیار دسترسی به داده ها و اطلاعات را از طریق دستگاه تلفن همراه فراهم می کند.
انواع مختلف رایانش ابری چیست؟
۴ نوع اصلی محاسبات ابری وجود دارد: ابرهای خصوصی، ابرهای عمومی، ابرهای ترکیبی و چند ابری. همچنین ۳ نوع اصلی از خدمات رایانش ابری وجود دارد: زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)، پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS).

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]