40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ربات هوش مصنوعی متا، تحقیقاتش پوچ و بی‌معنی بوده!

ربات هوش مصنوعی متا، تحقیقاتش پوچ و بی‌معنی بوده!

ربات هوش مصنوعی متا، قبل از اینکه برای همیشه خاموش شود، در تحقیقاتی جعلی، بی‌معنی و پوچ مشارکت داشته است. متا هفته گذشته رُبات هوشمندِ مبتنی بر هوش مصنوعی خود را تنها دو روز پس از انتشار عمومی، برای همیشه خاموش کرد. این ربات که گالاکتیکا نام دارد، بر روی ۱۰۶ میلیارد نشانه معنایی زبان و داده علمی با دسترسی آزاد آموزش دیده است. این پایگاه داده آموزشی شامل مقالات، کتاب‌های درسی، وب‌سایت‌های علمی، دایره‌المعارف‌ها، مواد مرجع، پایگاه‌های دانش و موارد دیگری می‌شود.

گالاکتیکا قرار بود به‌عنوان یک رُبات دانای کُل و همه‌چیزدان به دانشگاهیان و محققان کمک کند تا مقالات و پژوهش‌های بزرگ را سریع‌تر انجام دهند و هرچه لازم است را با سرعت بیشتری بیابند؛ اما رُبات هوش مصنوعی متا، درعوض با حجم وسیعی از اطلاعات نادرست که به‌اشتباه از دانشمندان معتبر نقل می‌کرد، نتایجی بی‌معنی، پوج و بی‌ارزش تولید کرد.

زمانی که داده‌ها و اطلاعات اشتباهی از دانشمندان نقل شود، شهرت آن‌ها به خطر می‌افتد؛ کارل برگستروم، استاد زیست‌شناسیِ دانشگاه واشنگتن دراین‌باره می‌گوید: «مشکل گالاتیکا این است که به‌عنوان راهی برای دریافت حقایق و اطلاعات درست تبلیغ شد؛ اما در عوض کارکردش مثل یک بازی فانتزی بود، مثل این بود که در آن شما با یک جمله ناتمام شروع کنید و سپس به گالاتیکا اجازه دهید بقیه داستان فانتزی را از زبان خودش بنویسد.»

هوش مصنوعی متا

تنها چند ساعت پس از آنکه این ربات هوش مصنوعی متا در دسترس همگان قرار گرفت، کاربران شروع به گزارش مقالات نژادپرستانه و نادرست از این رُبات کردند. یک نفر تصویری از پاسخ به پرسش‌ خود «درباره تعصبات زبانی» منتشر کرد که در آن گالاتیکا رُبات هوش مصنوعی متا، به‌دروغ ادعا کرده بود که سیاه‌پوستان از خودشان زبان مادری ندارند و مهاجران سیاه‌پوست به همان زبان کشور میزبان صحبت می‌کنند؛ چراکه از خودشان زبانی ندارند.

یا مثال جالب دیگری که می‌توان زد، این بود که ربات متا یک مقاله پژوهشی درباره «فواید خوردن شیشه خردشده» ارائه می‌داد؛ یا اطلاعاتی جعلی درباره محققان دانشگاه استنفورد منتشر می‌کرد که آن‌ها یک نرم‌افزار همجنس‌گرایاب به‌نام gaydar برای یافتن افراد همجنس‌گرا در فیس‌بوک ساخته‌اند.

یکی از سخنگویان هوش مصنوعی متا به خبرگزاری‌ها گفته ‌است: «گالاتیکا منبع حقیقت نیست، بلکه یک آزمایش تحقیقاتی است که از سیستم‌های یادگیری ماشینی برای یادگیری و خلاصه کردن اطلاعات استفاده می‌کند.»

او در ادامه افزود: «Galactica پژوهشی اکتشافی است که ماهیتی کوتاه‌مدت و بدون برنامه برای محصول دارد.»

یان لکون، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا نیز گفته است: «ما ربات را حذف کردیم، زیرا از بدنامی در توییتر بسیار می‌ترسیدیم.»

دو روز پس‌از راه‌اندازی گالاتیکا، تیمِ هوش مصنوعی متا، رُبات را متوقف کرد و یان لیکان، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا در توییتی نوشت: «نسخه نمایشی گالاتیکا بالاخره آفلاین شد. دیگر نمی‌توان با استفاده نادرست از آن لذت برد. خوشحال شدید؟»

دپارتمان هوش مصنوعی متا (که قبلاً بخش تحقیقات هوش مصنوعی فیس‌بوک نامیده می‌شد) گالاتیکا را به‌عنوان راهی برای «سازماندهی علم و فشرده‌سازی حجم عظیم اطلاعاتِ علمی موجود در اینترنت» توسعه داد. ایده این بود که هوش مصنوعی کارهایی مانند حل مسائل ریاضی، نوشتن کدهای علمی و خلاصه‌سازی تحقیقات علمی را انجام دهد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]