40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 رقابت برای دستیابی به هوش مصنوعی عمومی؛ زاکربرگ وارد می‌شود!

رقابت برای دستیابی به هوش مصنوعی عمومی؛ زاکربرگ وارد می‌شود!

جدیدترین جاه‌طلبی مارک زاکربرگ، مالک متا، دستیابی به هوش مصنوعی عمومی یا (AGI) است. این شکل از هوش مصنوعی، فناوری بسیار پیشرفته‌تری نسبت به مدل‌های فعلی دارد و هدف آن ایجاد توانایی‌های مختلف از جمله ادراک، یادگیری و به‌کارگیری علم به‌شیوه عملکرد مغز انسان است.
قبل از این، شرکت Openai، رویای دست‌یابی به فناوری AGI را پرورانده بود و پس از این شرکت نیز بخش هوش مصنوعی گوگل با رهبری «دمیس حسابیس» قدم در این راه گذاشته بود. به‌تازگی، متا نیز بدون این‌که چهارچوب زمانی مشخصی اعلام کند، به مسیر رقابت با دو غول دیگر جهان فناوری وارد شده است.
مارک زاکربرگ در آغاز این مسیر، راهبرد تازه‌ای در پیش گرفته و برای همسویی بیشتر، بخش تحقیقات هوش مصنوعی متا و تیم‌های مسئول محصولات هوش مصنوعی مولد را گرد هم آورده تا انتقال تجربۀ پیشرفت‌های هوش مصنوعی متا را در محصولات تازۀ این شرکت سرعت ببخشد.
او در یک بیانیه اختصاصی می‌گوید: ما به این نتیجه رسیدیم که توسعۀ محصولات جدید، نیازمند توسعۀ هوش مصنوعی عمومی است. زاکربرگ همچنین به فضای بسیار رقابتی منابع انسانی در این حوزه اشاره می‌کند و معتقد است رقابت برای جذب و نگهداشت نیروی زبدۀ هوش مصنوعی تبدیل به یک میدان جنگ شده است و استعدادها، کمیاب‌ترین منابع در این حوزه به‌شمار می‌روند. مدیرعامل متا بعد از نیروی انسانی، سخت‌افزار را دومین عامل تعیین‌کننده می‌داند و می‌گوید: «ما زیرساخت فنی لازم را داریم؛ بیش از هر شرکت دیگری! ظرفیت سخت‌افزاری ما به‌حدی بالاست که احتمالا بسیاری از مردم متوجه آن نمی‌شوند.» در واقع زاکربرگ معتقد است که متا در هر دو فاکتور ضروری، پیشروترین شرکت برای دستیابی به AGI به‌شمار می‌رود.
مارک زاکربرگ در مورد زمان دستیابی به هوش مصنوعی عمومی، نظر دقیقی نمی‌دهد و معتقد است که دستیابی به این فناوری یک فرایند تدریجی است و در یک لحظۀ خاص رخ نخواهد داد.


متن‌باز یا متن‌بسته؟
با توجه به قدرت تصمیم‌گیری بالای زاکربرگ در متا، نگرانی قابل توجهی در مورد استفادۀ انحصاری از توانایی‌های AGI وجود دارد، او می‌گوید که ترجیحش، متن‌باز بودن هوش مصنوعی عمومی است اما تا جایی که مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. زاکربرگ معتقد است متن‌باز بودن الزاما از استفادۀ انحصاری جلوگیری نمی‌کند و باید مراقب سوءاستفاده از توانایی‌های هوش مصنوعی AGI بود.
زاکربرگ هوش مصنوعی را به عنوان یک فناوری مکمل عنوان می‌کند که باعث پیشرفت حوزه‌های اصلی کسب‌وکار متا می‌شود نه این‌که به‌عنوان یک محور جدید در متا، سایر فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. او معتقد است که متا همچنان بزرگترین شرکت رسانه‌های اجتماعی در جهان است و قرار نیست به‌خاطر پرداختن به پروژۀ هوش مصنوعی عمومی، این جایگاه را از دست بدهد.
صحبت‌های زاکربرگ، چشم‌اندازی از آیندۀ مورد نظر متا را به تصویر می‌کشد که در آن تعامل با هوش مصنوعی به‌اندازه تعامل با انسان‌ها، مهم خواهد بود.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]