40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 رونمایی از توانایی جدید بارد، چت‌بات هوشمند گوگل

رونمایی از توانایی جدید بارد، چت‌بات هوشمند گوگل

بارد، یک چت‌بات هوش مصنوعی مکالمه‌ای است که توسط گوگل و بر اساس «خانواده مدل‌های زبانی بزرگ» در هوش مصنوعی LaMDA توسعه‌یافته است. بارد در حقیقت به‌عنوان یک پاسخ مستقیم، برای ظهور فناوری‌های چت‌جی‌پی‌تی در شرکت اوپن‌ای‌آی، منتشر شد. گوگل می‌خواست هر طور که شده رقیبی برای ChatGPT درست کرده باشد تا در بازار از این شرکت عقب نماند.

در نوامبر ۲۰۲۲، OpenAI محصول جدیدش چت‌بات جی‌پی‌تی را راه‌اندازی کرد؛ یک چت‌بات مبتنی بر «خانواده مدل‌های زبانی بزرگ»، که پس از انتشار توجه جهان را به خود جلب کرد و تبدیل به یک هیجان اینترنتی فراگیر شد.

به همین دلیل نیز، مدیران گوگل که از تهدید احتمالی ChatGPT برای جستجوی گوگل نگران شده بودند، یک هشدار «کد قرمز» برای مدیران و سهامداران خود صادر کردند و چندین تیم را برای کمک به برنامه‌های هوش مصنوعی این شرکت، مجدداً اختصاص دادند.

گوگل از جی‌پی‌تی چنان ترسیده بود که، در اقدامی نادر و بی‌سابقه، لری پیج و سرگئی برین، بنیان‌گذاران گوگل، که در سال ۲۰۱۹ از سمت‌های خود به‌عنوان مدیرعامل شرکت مادر «آلفابت» کنار رفته بودند، به جلسات اضطراری با مدیران گوگل احضار شدند تا درباره واکنش گوگل به ChatGPT گفتگو کنند.

چت‌بات هوشمند بارد

در اوایل همان سال، این شرکت از LaMDA، نمونه اولیه LLM رونمایی کرد، اما آن را برای عموم منتشر نکرد. هنگامی‌که کارمندان در یک جلسه همه‌جانبه و عمومی، از آن‌ها پرسیدند که آیا LaMDA فرصتی ازدست‌رفته، برای رقابت Google با ChatGPT است، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت، در کنار جف دین، رئیس هوش مصنوعی گوگل، اظهار داشت که اگرچه این شرکت دارای قابلیت‌های مشابه ChatGPT است، حرکت خیلی سریع در آن عرصه، به دلیل بزرگ‌تر بودن گوگل از OpenAI، می‌تواند برای شهرت گوگل یک خطر باشد.

در ژانویه ۲۰۲۳، دمیس حسابیس، مدیرعامل DeepMind، کار روی برنامه‌های رقیب ChatGPT را افزایش داد و در همین راستا به کارمندان Google دستور داد، تا گسترش و پیشرفت رقیب جی‌پی‌تی را شتاب بخشند و Apprentice Bard را برای انتشار آماده کنند. پیچای در جریان تماس سه ماهه گوگل با سرمایه‌گذاران، در ماه فوریه به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که این شرکت برنامه‌هایی برای گسترش و در دسترس بودنِ برنامه‌های کاربردی LaMDA در سر دارد.

حالا در برنامه رقابتی بارد با جی‌پی‌تی، گوگل از توانایی‌های جدید هوش مصنوعی Bard، برای کدنویسی نیز رونمایی کرده است؛ کاربران Bard بارها از گوگل خواسته بودند که توانایی کدنویسی را نیز به آن بیفزاید. حالا گوگل از ویژگی‌های جدیدِ «برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزاری» که به ابزار هوش مصنوعی آزمایشی خود، Bard اضافه‌شده، رونمایی کرده است.

این شرکت، توانایی‌هایی مانند «تولید کد، اشکال‌زدایی و توضیح کد» را برای بارد به وجود آورده است.

به گفته گوگل، فرمول‌های صفحه گسترده گوگل نیز به «بارد» پیوست شده است.

این ویژگی‌های جدید Bard، در روز جمعه منتشر شد.

به نقل از یکی از پست‌های وبلاگ گوگل، کاربران این چت‌بات هوشمند، مکرراً از گوگل که متعلق به آلفابت است خواسته بودند تا چنین توانایی‌هایی را در اختیار بارد بگذارد و این باعث شد تا این شرکت، آن را انجام دهد.

البته غول فناوری گوگل، قبلاً گفته بود که این توانایی‌ها را اضافه خواهد کرد.

بارد

دراین‌باره سخنگوی گوگل گفت: «توانایی جدید بارد برای توضیح کد، ممکن است برای افرادی که تازه برنامه‌نویسی یاد گرفته‌اند، یا کسانی که به پشتیبانی اضافی برای درک بعضی از کدها نیاز داشته باشند، بسیار مفید است.»

در ادامه او اشاره کرد که «بارد هنوز یک آزمایش اولیه است و گفت که این چت‌بات، گاهی ممکن است اطلاعات نادرست، گمراه‌کننده یا اشتباه، ارائه دهد.»

او ادامه داد: «وقتی صحبت از کدنویسی به میان می‌آید، Bard ممکن است کدی به شما بدهد که خروجی مورد انتظار را تولید نمی‌کند، یا کدی را به شما ارائه می‌دهد که ناقص باشد. برای همین نیز همیشه پاسخ‌های Bard را دوباره بررسی کنید و قبل از تکیه بر کد، خطاها، اشکالات و آسیب‌پذیری‌ها را به‌دقت آزمایش و بررسی کنید.»

بااین‌وجود، سخنگوی گوگل گفت که «فکر می‌کند ویژگی‌های کدنویسی جدید، می‌تواند به افراد در انجام چنین تکالیفی کمک کند.»

به گفته گوگل، آن‌ها برای Python، C++ ،Javascript و بیش از ۱۷ زبان برنامه‌نویسی دیگر این فناوری را در دسترس قرار خواهند داد.  

گوگل، بارد را برای اولین بار در ماه فوریه معرفی کرد، زمانی که در ابتدا تنها «آزمایش‌کنندگان مورد اعتماد» می‌توانستند از آن استفاده کنند.

ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت، قبل از معرفی بارد، دراین‌باره گفته بود: «هوش مصنوعی، عمیق‌ترین فناوری است که شرکت روی آن کار می‌کند و گوگل به سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی ادامه خواهد داد.»

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]