40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تمرکز محققان کشورمان برای کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت و مصرف بهینه انرژی

تمرکز محققان کشورمان برای کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت و مصرف بهینه انرژی

به گزارش تحریریه هوشیو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران، یادداشتی تحت عنوان «کاربرد هوش مصنوعی در شبکه‌های انرژی» به قلم مژگان الیکائی منتشر شده است که نشان از اهتمام محققان کشور در راستای هوشمندسازی روندهای صنعت نیرو و امکان‌های کاربست هوش مصنوعی برای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور دارد.

بر طبق این یادداشت یکی از مؤلفه‌های الگوی مصرف ما ایرانیان در حوزه انرژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی، اتلاف نیرو و مصرف بیش از اندازه یا غیرضروری آن است. به‌نحوی‌که امروزه در زندگی غالب ایرانیان، گرم‌کردن بیش از حد منازل و یا استفاده بی‌رویه از آب یا نیروی گاز و برق امری عادی به‌حساب می‌آید. در همین رابطه مطلوب است که متخصصین فناوری‌های نوین، برای بهینه‌سازی مصرف انرژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی، از قابلیت‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه در اختیار متولیان مدیریت انرژی کشور قرار دهد، استفاده کنند. در ضمن این مقاله اذعان شده است که از ۷۰ درصد انرژی تولید شده توسط کارخانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی، ۶۰ درصد آن هدر می‌رود. زیرا نظارت هوشمندی بر روی روندهای توزیع انرژی وجود ندارد.

ایشان در ادامه مقاله اشاره کرده‌اند که کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی انرژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بسیار زیادی مصرف می‌کنند، اما همچنان به قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی مصرف انرژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی در این مراکز توجهی نشده است. الیکائی تأکید کرد که می‌توان به کمک فناوری داده‌کاوی و هوش مصنوعی فرایندهای مصرف انرژی را اندازه‌گیری کنیم و از این طریق موفق به مدیریت بهینه این فرایندها شویم.

به عقیده الیکائی به سه طریق می‌توان به کمک هوش مصنوعی مصرف انرژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی از سوی کارخانجات و مراکز صنعتی را هوشمندسازی کرد. نخست از طریق داده‌کاوی برای شناسایی فرایندهای بهینه. دوم از طریق به‌کارگیری الگوریتم‌های تحلیلگر و همچنین یافتن بهترین نقطه عملیاتی برای توزیع انرژی. در نهایت به کمک داده‌کاوی و هوش مصنوعی می‌توان داده‌های دریافتی از مطالعه فرایندها را برای به حداکثر رساندن استفاده از انرژی به کار برد.

با کاهش مصرف انرژی در مراکز تولیدی و صنعتی، می‌توان بر چالش‌ها و موانع موجود بر سر راه هوشمندسازی روندهای صنعت نیرو غالب شد. تحقق این موضوع یکی از ضروریات مهم زمان ما به‌حساب می‌آید، زیرا در عین وابستگی ما به انرژی، در مصرف آن هیچ‌گونه مدیریت کارآمدی اعمال نمی‌شود.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]