40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 شرکت های تک شاخ هوش مصنوعی چین در جهان پیشتازند

شرکت های تک شاخ هوش مصنوعی چین در جهان پیشتازند

چین در زمینه تأسیس شرکت‌های «تک‌شاخ» هوش مصنوعی از رقبای خود پیشی گرفته است. شرکت های تک شاخ، شرکت‌هایی هستند که به پیشبرد فناوری هوش مصنوعی کمک می‌کنند.

نتایج پژوهش GlobalData حاکی از این است که از مجموع ۴۵ شرکت تک‌شاخ هوش مصنوعی در جهان، ۱۹ شرکت در کشور چین واقع شده است.

طبق توضیحات پریا توپو، یکی از تحلیل‌گران بخش پژوهش موضوعی در شرکت GlobalData «چین با وجود شرکت‌های شناخته‌شده‌ای همچون Baidu، Hikvision، iFlytek، Tencent و Alibaba  یکی از بازیگران اصلی در حوزه هوش مصنوعی به ‌شمار می‌رود. علاوه بر این، کشور چین، زیست‌بوم استارتاپی قدرتمندی در عرصه هوش مصنوعی دارد و تعداد شرکت های تک شاخ هوش مصنوعی آن نیز گویای همین نکته است (ارزش هر کسب‌وکار نوپای خصوصی یک میلیارد دلار یا بیشتر است.)

شرکت های تک شاخ هوش مصنوعی چین در مجموع ۵/۴۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.

طی ماه‌های اخیر، دولت پکن قوانین سخت‌گیرانه‌ای به ویژه برای شرکت‌های چینی وضع کرده است؛ شرکت‌هایی که یا در آمریکا فعالیت دارند یا با این کشور همکاری دارند.

شرکت های تک شاخ

شرکت درخواست تاکسی Didi

یکی از شرکت‌هایی که مورد هجمه دولت چین قرار گرفت، شرکت درخواست تاکسی Didi بود که پس از اقدام به عرضه اولیه در بازار بورس نیویورک (NYSE) 4/4 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. به دنبال آن، قانون‌گذاران چینی، Apple را مجبور به حذف برنامه Didi از App Store کردند و به دستور آن‌ها سایر app storeهای فعال در چین نیز از ارائه خدمات به این شرکت محروم شدند.

با وجود قوانین سخت‌گیرانه، اما باز هم توسعه فناوری هوش مصنوعی همواره از روندی قوی پیروی می‌کند.

پریا توپو در ادامه می‌گوید: «هر چند شرکت‌های هوش مصنوعی چین با چالش‌های قانونی متعددی مواجه شدند، اما قوی‌تر از همیشه به فعالیت خود ادامه دادند. این شرکت‌ها در برخی زمینه‌ها از جمله بینایی کامپیوتر، فناوری‌های یادگیری عمیق، شهرهای هوشمند و وسایل نقلیه خودمختار، تخصص و مهارت دارند.»

[irp posts=”18969″]

SenseTime با ارزشی معادل ۱۲ میلیارد دلار و بودجه‌ای معادل ۶/۲ میلیارد دلار (تا به امروز) بزرگ‌ترین شرکت تک‌شاخ چین به شمار می‌رود. به دنبال آن، CloudWalk با ارزشی معادل ۳/۳ میلیارد دلار و بودجه‌ ۵۰۰ میلیون دلاری قرار دارد.

مؤسسه ملی استاندارد و فناوری وابسته به دولت آمریکا، اخیراً مسابقه‌ای با موضوع سیستم‌های تشخیص چهره برگزار کرد. سیستم پیشنهادی CloudWalk در این آزمون توانست از نظر دقت (accuracy) نمره فوق‌العاده‌ای را کسب کند. با همه این اوصاف، مقامات آمریکایی اتهاماتی جدی به CloudWalk نسبت دادند. مقامات آمریکایی این شرکت را به «تبانی با دولت چین در سوءاستفاده و نقض حقوق بشر، بیگاری، استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای نظارت بر ایغورها، قزاق‌ها و دیگر اقلیت‌های مسلمان ساکنِ ناحیه خودمختار ایغور سین‌کیانگ» متهم کردند.

سایر شرکت های تک شاخ چینی که در پژوهش GlobalData از آن‌ها نام برده شده، عبارت‌اند از: Horizon Robotics با ارزشی معادل ۵ میلیارد دلار، Megvii و Yitu Technology به ترتیب با ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار و ۲/۲ میلیارد دلار.

تقویت زیست‌بوم هوش مصنوعی

به عقیده پریا توپو، «عرضه عمومی سهام شرکت‌های پیشگام و سرمایه‌گذاری مبالغ هنگفتی که از این راه کسب شده موجب می‌شود، زیست‌بوم هوش مصنوعی چین قوی‌تر شود.»

سیطره فزاینده چین در خصوص فناوری هوش مصنوعی، برخی کشورهای رقیب را نگران کرده است، از اینکه نتوانند در این عرصه فناوری با چین رقابت کنند.

[irp posts=”21149″]

نیکلاس چیلان، افسر ارشد نرم‌افزار در پنتاگون در اعتراض به روند کند پذیرش فناوری‌های نوین در ارتش آمریکا و با اظهار اینکه آمریکا «حتی در ۱۵ و ۲۰ سال آینده هیچ شانسی برای رقابت با چین در زمینه هوش مصنوعی و جنگ سایبری ندارد» از مقام خود استعفا داد.

به اعتقاد چیلان، چین بر دنیا سیطره پیدا می‌کند و همه چیز از رسانه‌ها گرفته تا ژئوپلتیک را تحت کنترل خود در می‌آورد.

به عقیده چیلان، بخشی از این مشکل به این دلیل است که شرکت‌های آمریکایی، از جمله گوگل، به دلایل اخلاقی تمایلی به همکاری با دولت در زمینه هوش مصنوعی ندارند. در مقابل، شرکت‌های چینی، موظف به همکاری با دولت خود هستند و توجه چندانی به اصول اخلاقی نشان نمی‌دهند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]