40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کاربرد هوش مصنوعی در تسهیل عمل پیوند کلیه

کاربرد هوش مصنوعی در تسهیل عمل پیوند کلیه

پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری میسوری و دانشگاه سنت‌لوئیس مشغول بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تسهیل عمل پیوند کلیه هستند.

پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری میسوری (Missouri S&T) و دانشکده‌ پزشکی دانشگاه سنت‌لوئیس (SLU) قصد دارند با همکاری یکدیگر، نقش هوش مصنوعی را در پشتیبانی از عمل پیوند کلیه یا به بیان دقیق‌تر، کمک به انطباق بین کلیه‌های اهداء شده و مراکز پیوند عضو بررسی کنند. این پروژه سرمایه‌ای به ارزش ۸/۱ میلیون دلار از سوی بنیاد ملی علوم (NSF) دریافت کرده است، تا متخصصان پیوند عضو و دانشمندان هوش مصنوعی را گرد هم آورد و درنهایت، فرایند پیوند کلیه را کارآمدتر کند.

در حال حاضر، این فرایند عمدتاً مبتنی بر انسان‌هاست و ورود فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی، حوزه‌ای جدید به حساب می‌آید. مارک اشنیزلر، استاد دانشکده پزشکی SLU، توضیح می‌دهد: «هدف اصلی این پروژه، افزایش شمار عمل‌های پیوند عضو است. بنا به دلایل مختلف، بسیاری از اعضایی که پس از مرگ اهداء می‌شوند، بلااستفاده می‌مانند. ما می‌خواهیم این رویه را تغییر دهیم و اثربخش‌تر کنیم تا هم بیماران با کمبود اعضای اهدایی روبه‌رو نباشند و هم امیدشان به زندگی را افزایش دهیم.»

اشنیزلر و همکارانش در SLU، دانش فنی مربوط به داده‌ها و مباحث بالینی و اخلاقی اهداء و پیوند عضو را در اختیار پژوهشگران دانشگاه میسوری قرار دادند. این گروه امیدوارند ابزار هوش مصنوعی نهایی به درمانگران و نهادهای توزیع عضو (OPO) کمک کند، تا تصمیمات بهتر و دقیق‌تری بگیرند.

عمل پیوند کلیه

دستیار هوشمند پزشکان که اختلاف نظرها را ازبین می‌برد

هنری رندل، استاد دانشکده پزشکی SLU و مدیر اجرایی مرکز پیوند SLUCare، معتقد است: «کاربرد گسترده‌ ابزارهای پشتیبانی از تصمیم‌گیری همچون ابزاری که ما در این پروژه ساخته‌ایم به متخصصان و مسئولین حوزه‌ بهداشت‌ودرمان کمک می‌کند، تا رویه‌های کاری را هم در مقیاس روزانه و هم به صورت کلی، اثربخش‌تر کنند.»

اشنیزلر اضافه می‌کند: «پزشکان، درمانگران و به صورت کلی همه‌ افراد، حتی اگر با اطلاعاتی کاملاً یکسان روبه‌رو شوند، تصمیمات گوناگون می‌گیرند. به عنوان مثال، متخصصی ممکن است کلیه‌ای را مناسب پیوند بداند، در حالی که متخصص دیگری همین کلیه را در شرایط مشابه و برای بیماری با شرایط یکسان، غیرمناسب تشخیص دهد. این در حالی است که دستیار هوشمند پزشکان بر اساس داده‌های موجود به پاسخی ثابت می‌رسند. به‌شخصه فکر نمی‌کنم که این ابزارها جایگزین متخصص‌ها بشوند، بلکه صرفاً به عنوان یک مرجع کمکی یا یک سنگ محک عمل می‌کنند که کیفیت و دقت تصمیمات را ارتقاء می‌دهند.»

این پروژه به‌عنوان بخشی از سیستم عمل پیوند کلیه ایالات‌متحده اجرا شده است که قصد دارد تا نابرابری‌ها و ناکارآمدی‌های موجود در این شبکه را رفع کند.

اوایل همه‌گیری کرونا، پژوهشگران دانشگاه پزشکی ساوث کارولینا (MUSC) از نوعی پلتفرم درمان از راه دور استفاده کردند، تا بیماران متقاضی پیوند را غربال کنند. این پلتفرم از سیستمی سه‌ مرحله‌ای تشکیل می‌شد که پلتفرم‌های درمانی موجود را با مراجعات حضوری ادغام می‌کرد، تا شمار بیماران حاضر در صف انتظار را کاهش دهد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید


میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]