40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 موضوع نشست هوش مصنوعی و دین: فراتر از جنبه اثباتی

موضوع نشست هوش مصنوعی و دین: فراتر از جنبه اثباتی

به گزارش تحریریه هوشیو و به نقل از خبرگزاری حوزه، چهارمین نشست «هوش مصنوعی و دین» با حضور سخنران این نشست، دکتر جیمز مکگراث از دانشگاه باتلر آمریکا برگزار شد. اگرچه موضوع این نشست هوش مصنوعی و الهیات بود، اما دکتر مکگراث کوشید تا از این موضوع فراتر رفته و مباحث روز را که با توسعه عمیق هوش مصنوعی ایجاد شده، به مرکز گفتگوها هدایت کند. مکگراث اذعان داشت که برای صحبت درباره هوش مصنوعی و دین، باید از جنبه اثباتی فراتر رفت. وی در این نشست به طور کامل صحبت از جنبه اثباتی برای خداباوری اصول اخلاقی و نیز نسبت‌شناسی آن با هوش مصنوعی را کنار گذاشت. اما در ادامه پیشنهاد داد که روی موضوعاتی نظیر اصول مشترک اخلاقی که میان همه ادیان مورد اتفاق است گفتگو شود.

جنبه اثباتی

بحث در سه سطح

به نظر ایشان موضوع هوش مصنوعی و خداباوری یا دین، در سه سطح قابل بحث و گفتگو خواهد بود. نخست در سطح تحلیل نسبت بین علم و دین. در این سطح می‌کوشیم تا گزاره‌های بدیهی علمی و گزاره‌های هنجاری یا اثباتی دینی را با یکدیگر مقایسه کنیم. اما در سطح دیگری تلاش می‌کنیم تا ارتباط مباحث دینی را با موضوعات تخیلی و پیشاعلمی به بحث بگذاریم. در این سطح از بررسی تطبیقی، درمی‌یابیم که علم سیال و متغیر است، اما دین گزاره‌های ثابت دارد و بیشتر در حوزه اخلاق ورود کرده است.

بنابراین از نظر مکگراث در نسبت‌شناسی الهیات و هوش مصنوعی، باید از اخلاق و هوش مصنوعی صحبت کرد. او در سطح سوم از آینده‌پژوهی اخلاق و هوش مصنوعی صحبت می‌کند. آینده‌پژوهی نزدیک که ناظر بر تحلیل اخلاقی رخدادهایی است که در آینده نزدیک به وقوع می‌پیوندند. همچنین، آینده‌پژوهی دور که در آینده‌ای دورتر و چشم‌اندازی وسیع‌تر رخ می‌دهد.

ایشان به طور خاص به اخلاق ربات‌ها اشاره می‌کند و به الزامات اخلاقی آن‌ها در آینده نزدیک. آینده‌ای که در آن ربات‌ها با انسان هم‌نشین هستند. به طور مثال از جمله موضوعاتی که در این حوزه طرح شده و جدید نیز است، الگوریتم‌های گوگل هستند که این سؤال را ایجاد می‌کنند که آیا این ربات‌ها بدون تعصب، نتایج جستجوی کاربران را نمایش می‌دهند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]