40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 حضور پژوهشگران دیده‌بان هوش مصنوعی در نشست «فرهنگ عمومی، اخلاق و هوش مصنوعی»

حضور پژوهشگران دیده‌بان هوش مصنوعی در نشست «فرهنگ عمومی، اخلاق و هوش مصنوعی»

به گزارش هوشیو به نقل از مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، دومین نشست از سلسله نشست‌های «فرهنگ عمومی، اخلاق و هوش مصنوعی» که روز سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ با هدف هم‌اندیشی پیرامون ملاحظات اخلاقی در زمینه فناوری هوش مصنوعی برگزار گردید، جمعی از صاحب نظران این عرصه از جمله محمدرضا قاسمی (رئیس مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت) و کارشناسان موفق مجموعه دیده‌بان هوش مصنوعی را گردهم آورد. اعضای حاضر در این نشست بر محور این موضوعات به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند که، حفظ حریم خصوصی و اصالت مالکیت افراد بر دارایی‌ها و اطلاعات‌شان یک ارزش محسوب می‌شود، اما رویکردهای متفاوت در حوزه هوش مصنوعی ممکن است منجر به آثار متفاوتی در مسیر توسعه این فناوری گردد.

جنبه های اخلاقی هوش مصنوعی

در ابتدای این نشست ایمان ظهوریان سرپرست دیده‌بان هوش مصنوعی پارت و از کارشناسان مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت به مقایسه ایران با سایر کشورهای پیشرو و لیبرال‌گرا در حوزه هوش مصنوعی پرداخت و گفت: نگاه کشورهای پیشرفته با نگاهی که ما به مقوله هوش مصنوعی داریم متفاوت بوده و از‌آنجایی‌که این کشورها دغدغه‌های بالاتری در‌ زمینه کمال‌گرایی انسانی دارند، در‌ ابتدا به مبحث فناوری و بهره‌وری از آن می‌پردازند و در وهله بعدی به جبران آثار و پیامدهای ناشی از آن پرداخته می‌شود. در‌حالی‌که این روند در کشور ما معکوس بوده و ما هنوز با عواقب این فناوری دست به گریبان نشده، به ملاحظات اخلاقی آن می‌پردازیم.

فرهنگ عمومی، اخلاق و هوش مصنوعی

محمدرضا قاسمی دومین سخنران حاضر در این نشست، با تاکید ‌بر ‌اینکه الگوی زیست ایرانی و اسلامی را باید در مدل توسعه و حکمرانی هوشمند لحاظ کنیم، درخصوص نسبت بین حکمرانی اخلاقی و هوش مصنوعی یادآور شد: در‌نظر گرفتن الزامات توسعه هوش مصنوعی از منظر حکمرانی اخلاقی، باید بر اساس سند جامع علمی کشور باشد و مواردی همچون شفافیت قوانین اخلاقی، تدوین استانداردهای اخلاقی فناورانه و تدوین اصول و چارچوب‌های هنجاری روشن باید برمبنای این سند باشد.

از دیگر حاضران این نشست فاطمه سلیمانی کارشناس دیده‌بان هوش مصنوعی پارت بود که به مبحث رعایت اخلاق در صنایع مرتبط با هوش مصنوعی پرداخت و در این خصوص یادآور شد: هرچند ممکن است توسعه هوش مصنوعی اخلاقی چندان مطلوب شرکت‌ها نباشد، اما مسئولیت این مجموعه‌ها به‌منظور تضمین صحت اطلاعات، از این منظر که بتوانند بدون اغماض و مسئولانه اخلاقیات را به‌کار‌بندند همواره مطرح است. متاسفانه بدون در‌نظر گرفتن اخلاق در هوش مصنوعی شاهد از بین رفتن اعتماد مشتریان، دامنه پیدا کرن تعصبات و ایجاد خطاهای داده‌ای خواهیم بود. براین أساس، شفافیت و پاسخگویی دو مولفه اصلی اخلاق‌مداری در هوش مصنوعی هستند، که مجموعه‌های هوش مصنوعی باید در فعالیت‌های خود این موارد را لحاظ نمایند.

هوش مصنوعی اخلاق مدار در عمل

اجاقی به‌عنوان آخرین سخنران این نشست و یکی از کارشناس دیده‌بان هوش مصنوعی پارت، از دریچه ارتباط هوش مصنوعی با فرهنگ به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: از‌آنجایی‌که اصولا فناوری مقوله‌ای بی‌غرض نیست، بنابراین نمی‌توان هوش مصنوعی را بیش از سایر تکنولوژی‌ها دارای سوگیری و غرض دانست. هوش مصنوعی تاثیر غیر‌قابل انکاری بر مقوله عدالت و آزادی می‌گذارد، زیرا به‌دنبال آن است که به سطح توانمندی‌های بشر رسیده و یادگیری انسانی را در خود پیاده‌سازی نماید.

نشست مذکور با دبیری محمد نصراوی (دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار گردید.

شایان ذکر است: کارشناسان دیده‌بان هوش مصنوعی پارت به نمایندگی از سایر دست‌اندرکاران نگارش دیده‌بان در این نشست حضور داشتند. دیده‌بان پژوهشی است مکتوب که با هدف آگاه‌سازی عموم به‌ویژه شرکت‌های هوش مصنوعی از سیر تحولات این حوزه درایران و جهان صورت گرفته است. درحقیقت گروه تحقیقاتی دیده‌بان کوشیده تا از طریق این اثر، نقشه راهی در مسیر رشد شرکت‌ها قرار دهد. بر‌این‌اساس طیف وسیعی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور و کامپیوتر، قطعات دیجیتال، شبکه، حافظه و توسعه دهندگان نرم‌افزار مخاطب این اثر هستند.

سند بومی اخلاق هوش مصنوعی

این مجموعه درواقع حکم دایره‌المعارفی جامع را دارد، که به‌منظور معرفی فناوری‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی و ارائه دیدی روشن به مخاطب در‌خصوص محصولات ارائه شده در این زمینه و آشنایی با مجموعه‌های فعال در عرصه هوشمندسازی تدوین گردیده است. از آنجایی که خلا نبود مرجعی قابل اعتماد برای همگام‌سازی فناوری‌های وابسته به هوش مصنوعی همواره حس می‌شد، سازمان‌های مربوطه می‌توانند برمبنای این اثر راه پویایی و پیشرفت خود را در‌ این مسیر درپیش گیرند.

در مرور محتوای این اثر با موردی همچون سیر پیشرفت ۱۵۰ مجموعه فعال در حوزه هوش مصنوعی، آمار رشد و زمینه‌هایی که در آن مشغول به فعالیت هستند روبرو خواهید شد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]