40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کدام یک از قابلیت‌های هوش مصنوعی در گوگل‌مپ به کار رفته است؟

کدام یک از قابلیت‌های هوش مصنوعی در گوگل‌مپ به کار رفته است؟

تا ۱۷ سال پیش، تقریباً تمامی ما برای شناسایی مسیرهای جدید مجبور بودیم، با یک دست فرمان را هدایت کرده و با دست دیگر هم نقشه‌های کاغذی را نگه داشته و حواسمان شش‌دانگ جمع باشد که مسیر را گم نکنیم. امروزه به لطف گوگل‌مپ و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن، دیگر نیازی به این شکل رانندگی‌های طاقت‌فرسا نیست. البته این تنها بخشی از سناریوی جذاب سفر با گول‌مپ می‌تواند باشد، زیرا اداره‌کنندگان این سرویس در حدود یک سال پیش، خبر از به‌کارگیری درحدود ۱۰۰ قابلیت هوش مصنوعی، در نقشه‌خوانی گوگل‌مپ را رسانه‌ای کردند. با این اوصاف به نظر می‌رسد، این اپلیکیشن قصد دارد کولاک به پا کرده و انقلابی در راه نقشه‌خوانی مسیر برای مخاطبانش به راه بیندازد. این سری از قابلیت‌های هوش مصنوعی دیگر جایی برای خستگی از رانندگی، غافلگیری در برابر برف و باران، اتلاف وقت و حتی سردرگمی در هنگام خرید برایتان باقی نمی‌گذارد، پس تا انتهای این مطلب با من همراه باشید.

آشنایی با قابلیت‌های هوش مصنوعی در گوگل‌مپ

هرچند قابلیت‌های هوش مصنوعی در گوگل‌مپ بسیار پرتعداد بوده، اما در این ‌مطلب می‌خواهم ۵ مورد از این قابلیت‌ها را که اخیراً به جمع سرویس‌های این مسیریاب اضافه شده به شما معرفی کنم.

۱- پیش‌بینی نسبتا دقیق زمان رسیدن به مقصد

(کی به مقصد می‌رسید؟)

به نظر می‌رسد پیش‌بینی نسبتاً دقیق زمان رسیدن به مقصد، یکی از جذاب‌ترین پیش‌بینی‌هایی است که یک اپلیکیشن می‌تواند به کاربرانش ارائه دهد، زیرا این موضوع به‌شدت از طرف مخاطبان گوگل‌مپ مورد استقبال قرار گرفته است. گوگل در اطلاعات اخیراً منتشر‌کرده خود گفته، قادر است پیش‌بینی دقیق‌تری از زمان رسیدن کاربرانش به مقصد ارائه دهد و این دقت را مدیون فناوری‌ها و ابزارهای توسعه‌یافته دیپ‌مایند (DeepMind) دانسته، که تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی به شمار می‌رود.

به گفته محققان گوگل و دیپ‌مایند، در خصوص نحوه جمع‌آوری اطلاعات از منابع گوناگون و ورود آنها به مدل‌های یادگیری ماشینی، این اطلاعات ترافیکی به شکلی زنده و از طرق گوناگونی همچون دستگاه‌های اندرویدی (در زمان استفاده از گوگل‌مپ)، سوابق ترافیکی مناطق، محدودیت‌های سرعتی، اطلاعات جاده‌های در دست تعمیر و… جمع‌آوری گردیده است.

 پیش‌بینی نسبتا دقیق زمان رسیدن به مقصد

بنابه ادعای گوگل تمامی این اطلاعات در تخمین زمان رسیدن مسافرین به مقصد لحاظ گردیده و هر میزان موانع ثبت‌شده کمتر باشد، میزان دقت این سرویس در پیش‌بینی زمان رسیدن شما به مقصد نیز بیشتر خواهد بود. روند کار به این صورت است که اطلاعات جمع‌آوری‌شده به شبکه‌های طراحی‌شده‌ توسط دیپ‌مایند تزریق می‌شوند و با کمک الگوهایی که از این اطلاعات استخراج می‌گردد، فرایند پیش‌بینی صورت می‌پذیرد. نتیجه‌ای که در اثر افزودن چاشنی هوش مصنوعی به پیش‌بینی گوگل‌مپ افزوده می‌شود، بسیار هیجان‌انگیز بوده و دقت آن در مقایسه با مدل قبلی، تا ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

۲- قابلیت Live View در مکان‌های بسته

(اشیاء داخل ساختمان‌ها کجا هستند؟)

در میان قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل‌مپ، قابلیت Live View از دیگر ویژگی‌هایی است که این شرکت به داشتن آن به لطف فناوری محلی‌سازی جهانی افتخار می‌کند. این شرکت در توضیح این سرویس خود، با اشاره به اسکن در حدود ۱۰ میلیارد تصویر به مدد هوش مصنوعی، یکی از موفقیت‌های این پروژه را، تخمین ارتفاع دقیق و چگونگی قرارگیری اشیا در داخل ساختمان‌ها عنوان کرده. این شرکت در نظر دارد که، از این سرویس خود در برخی از اماکن پرطرفدار همچون داخل خانه‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل و مراکز خرید استفاده نماید.

اینکه Live View قرار است به شما به‌عنوان کاربر چه کمکی کند، می‌توان در مواردی همچون، یافتن نزدیک‌ترین آسانسور و پله برقی، دروازه، پیشخوان ورودی یا خروجی، دفاتر مخصوص فروش بلیط، سرویس‌های بهداشتی، خودپرداز‌ها و مواردی این‌چنینی جستجو کنید. قابلیت Indoor Live View در حال حاضر بر روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS و در تعدادی از مرکز خریدهای شیکاگو، لانگ‌آیلند، لس‌آنجلس، نیوآرک، سانفرانسیسکو، سان‌خوزه و سیاتل قابل دسترسی است.

اگر روزی به‌عنوان کاربر خواستید از این قابلیت استفاده کنید، باید برای پیدا‌کردن راه درست فلش‌ها و مسیرهای موجود در برنامه را دنبال نمایید. از ‌آنجایی‌ که این قابلیت در فروشگاه‌ها و بازار‌ها نیز فعال گردیده، با کمک آن می‌توانید ضمن اطلاع از محل قرار‌گیری دقیق فروشگاه‌های موردنظرتان، راه رسیدن به آنها را نیز مشاهده نمایید. مورد بعدی که به شما معرفی خواهم کرد یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی است که برای سفربازها و عاشقان کمپینگ بسیار کاربردی و جذاب خواهد بود.

قابلیت Live View در مکان‌های بسته

۳- برنامه‌ریزی براساس شرایط آب‌و‌هوا

(چه تغییرات آب‌و‌هوایی و دمایی در انتظار منطقه‌ای خاص است؟)

اگر دوست ندارید با تغییرات جوی ناگهانی غافلگیر شوید، استفاده از لایه جدید هوا در گوگل‌مپ به شما این امکان را می‌دهد که در کمترین زمان به اطلاعات آب‌و‌هوایی و شرایط دمایی در یک منطقه دسترسی پیدا کنید. البته این تنها قابلیت این لایه هوایی به شمار نمی‌رود، بلکه اطلاع از وضعیت سالم یا ناسالم‌بودن هوا نیز، در زمره پیش‌بینی‌های این سرویس قرار دارد. گوگل برای دستیابی به اطلاعاتی دقیق در این زمینه، از مجموعه‌هایی همچون Company، AirNow.gov و Board of Pollution Board کمک گرفته و قابلیت برنامه‌ریزی براساس شرایط آب‌و‌هوا قرار است در ماه‌های آینده، بر روی هر دو سیستم‌‌عامل Android و Ios شروع به کار نماید.

تنها موضوع باقی‌مانده دسترسی به این لایه‌های هوایی است، که به گفته این شرکت قرار است سراسر جهان به آن دسترسی داشته باشند. البته لایه‌های کیفیت هوا این مرورگر در بدو امر در استرالیا، هند و ایالات متحده راه‌اندازی خواهند شد و در آینده شاهده افزودن کشور‌های بیشتری به آن خواهیم بود.

۴- یافتن مسیر‌های سازگار با محیط ‌زیست

(سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد کدام است؟)

حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و محافظت از محیط‌ زیست هم به نظر می‌رسد، این شرکت بیکار ننشسته و با کمک داده‌هایی که از آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر وزارت انرژی آمریکا به دست آورده، مسیریاب جدیدی را طراحی کرده است. این مسیریاب قرار است، زمینه کاهش مصرف سوخت، براساس شناسایی عواملی همچون شیب جاده و ازدحام ترافیک را فراهم آورد. گوگل این اقدام خود در راستای یافتن مسیر‌های سازگار با محیط ‌زیست را بخشی از تعهد‌اتش برای کمک به یک میلیارد کاربر استفاده‌کننده از محصولاتش عنوان کرده است.

با این ‌اوصاف، به‌زودی و در زمان استفاده از Google Maps، شاهد نمایش سریع‌ترین مسیری خواهید بود، که کمترین میزان کربن را تولید می‌کند. این غول مسیریابی قصد دارد در اواخر سال جاری مسیرهای سازگار با محیط ‌زیست خود را در سیستم‌های Android و Ios کند. البته در ژوئن امسال قابلیت هشدارهای منطقه‌ای با میزان انتشار کم‌کربن این سرویس، در کشورهایی همچون آلمان، هلند، فرانسه، اسپانیا و انگلیس با Android و iOS فعال می‌گردد و به‌زودی در کشور‌های بیشتری هم ارائه می‌شوند. اگر در میان قابلیت‌های هوش مصنوعی به دنبال گزینه‌ای هستید که در خرید آسانتر کالا شما را همراهی کند، پس احتمالا قابلیت بعدی که معرفی خواهم کرد برا شما طراحی شده است.  

یافتن مسیر‌های سازگار با محیط ‌زیست

۵- تحویل آسان کالا‌ها

(چطور با دسترسی به اطلاعات فروشگاه‌ها، خریدی آسان داشته باشیم؟)

به نظر می‌رسد با قابلیت تحویل آسان کالا‌های گوگل‌مپ، دیگر‌تنها رانندگی راحت و آسان نیست، بلکه این نرم‌افزار می‌تواند پایه خرید شما نیز شده و با نشان‌دادن اطلاعات مفید خرید در نمایه‌های تجاری فروشگاه‌ها همچون پنجره‌های تحویل، ارائه‌دهندگان تحویل کالا، هزینه‌ها و حداقل سفارشات، سهولت روند خرید را برایتان چندین برابر سازد. البته این قابلیت در حال حاضر در فروشگاه‌های ایالات متحده فعال شده و در این راستای ارائه خدماتی این‌چنینی، گوگل همکاری خود را با شرکتی آمریکایی با نام فرد مایر آغاز کرده، تا در زمان آماده‌شدن سفارشات، گوگل‌مپ این موضوع را به مشتری اعلام کند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]