40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 چهار مثال قدرتمند هوش مصنوعی در جهان

چهار مثال قدرتمند هوش مصنوعی در جهان

هوش مصنوعی  ممکن است مانند داستانی از صفحات یک کتاب علمی تخیلی به نظر برسد. با این حال اگر بفهمید که چقدر روزانه از آن استفاده می‌کنید، تعجب خواهید کرد. با ادامه پیشرفت این فناوری، هوش مصنوعی با استفاده گسترده تر در بین صنایع مختلف رایج تر خواهد شد. برای شروع، اجازه دهید با تعریف اولیه هوش مصنوعی شروع کنیم. اگر بخواهیم در پایین ‌ترین سطح هوش مصنوعی را تعریف کنیم، هوش مصنوعی به مفهوم ماشین‌هایی است که وظایفی را انجام می‌دهند که در طول تاریخ برای به انجام رسیدن آن‌ها به هوش انسانی نیاز بوده است. هوش مصنوعی را می‌توان به دو حوزه مجزا تقسیم کرد.

هوش مصنوعی کاربردی: ماشین‌هایی که برای انجام وظایف بسیار خاص مانند هدایت وسیله نقلیه، معامله سهام، یا بازی شطرنج طراحی شده‌اند همانطور که هوش مصنوعی دیپ بلو شرکت آی ام بی در سال ۱۹۹۶ استاد بزرگ شطرنج، گری کاسپاروف را شکست داد.

هوش مصنوعی عمومی: ماشین‌هایی که برای انجام کارهایی طراحی شده‌اند که معمولا به مداخله انسانی نیاز دارند. ماهیت گسترده هوش مصنوعی عمومی، ماشین‌ها را ملزم می‌کند که در مواجهه با وظایف یا موقعیت‌های جدید یاد بگیرندو این همان چیزی است که باعث ایجاد یادگیری ماشینی مدرن شد.
در ادامه نگاهی به برخی از کاربردهای این فناوری خواهیم داشت و ۴ مثال قدرتمند هوش مصنوعی در جهان و در بخش‌های مختلف حوزه سلامت و بهداشت را بررسی خواهیم کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی، مثال قدرتمند هوش مصنوعی در جهان است. هوش مصنوعی می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی را به روش‌های مختلف بهبود بخشد. برای مثال هوش مصنوعی می‌تواند به متخصصان و پزشکان در طراحی برنامه‌های درمانی و یافتن مناسب‌ترین روش درمان که برای بیمار مدنظر، بهترین درمان باشد، کمک کند. هوش مصنوعی با کمک به انجام وظایف روتین کمک می‌کند تا پزشکان بتوانند روی کارهای اصلی خود متمرکز باشند.

در حال حاضر چند نمونه عالی از کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد که از ظرفیت بالایی برخوردار هستند. دسترسی به سوابق پزشکی یکی حوزه‌های کاربرد آشکار هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی است.

مدیریت داده یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی است. اولین قدم برای ایجاد انقلاب در سیستم‌های بهداشتی موجود، جمع‌آوری اطلاعات، ذخیره، عادی‌سازی و ردیابی آن است.

سرویس هوش مصنوعی گوگل به نام Google Deepmind Health، برای استخراج سوابق پزشکی به منظور ارائه خدمات بهداشتی بهتر و سریع‌تر استفاده می‌شود.  این هوش مصنوعی قادر است صدها هزار اطلاعات پزشکی را در عرض چند دقیقه پردازش کند. اگرچه یادگیری ماشین و جمع‌آوری داده‌ها در حال حاضر در مراحل اولیه خود هستند، اما گوگل با هماهنگی بنیاد NHS بیمارستان چشم Moorfields در تلاش برای بهبود درمان چشم با استفاده از این روش است.

هوش مصنوعی می‌تواند در انجام کارهای روتین که وقت زیادی از پزشکان می‌گیرد، به تمرکز بیشتر آن‌ها بر مسائل مهم‌تر کمک کند. کارهایی مانند اسکن اشعه ایکس، سی تی اسکن، تجزیه و تحلیل تست‌ها و ورود داده‌ها و… را می‌توان با سرعت و دقت بیشتری توسط روبات ها انجام داد. رادیولوژی و قلب دو رشته‌ای هستند که مقدار داده برای تجزیه و تحلیل در آن‌ها می‌تواند مقوله‌ای زمان‌بر و طاقت‌فرسا و وقت‌گیر باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی
سرویس هوش مصنوعی موسوم به IBM Medical Sieve یک پروژه بلندمدت اکتشافی بلندپروازانه است که قصد دارد نسل بعدی دستیار شناختی را بسازد که قادر به تجزیه و تحلیل و استدلال با طیف گسترده‌ای از دانش بالینی است. غربال پزشکی می‌تواند در تصمیم‌گیری بالینی در مورد قلب و رادیولوژی به عنوان یک دستیار سلامت شناختی کمک کند. این دستگاه قادر است تصاویر رادیولوژی را تجزیه و تحلیل کرده تا مشکلات را به طور دقیق و سریع تشخیص دهد.

چت روبات‌های هوش مصنوعی

دیگر مثال قدرتمند هوش مصنوعی در جهان، چت روبات‌های هوش مصنوعی هستند که از پردازش زبان طبیعی برای درک خواسته‌های کاربر و سپس مدیریت اطلاعات برای ارائه پاسخ استفاده می‌کنند و علاوه بر این، از یادگیری عمیق برای بهبود پاسخ خود در هر تعاملی بهره می‌برند. با تجزیه و تحلیل احساسات کاربر مشکل او را شناسایی کرده و سپس کاربر را به یک انسان وصل می‌کنند. در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، چت روبات‌ها می‌توانند اهداف مختلفی داشته باشند. مانند تشخیص بیماری با استفاده از اطلاعات داده شده در مورد علائم آن MD چت روباتی است که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا کاربر را با بیشترین اطلاعات مرتبط برای سلامتی و زندگی بهتر راهنمایی کند. این بات دقیق‌ترین و ساده‌ترین اطلاعات پزشکی را برای درک کاربر فراهم می‌کند.

پلتفرم دستیار مجازی Nuance Communications گفتگوی مکالمه و قابلیت‌های از پیش ساخته شده را امکان‌پذیر می‌کند. این دستیار مجازی، از تشخیص صدا و ادغام های EHR و روابط استراتژیک IT سلامت، بیومتریک صدا، تبدیل متن به گفتار و نمونه اولیه بلندگوی هوشمند سفارشی شده برای ایجاد یک پلتفرم امن استفاده می‌کند.

چت روبات‌های هوش مصنوعی

انتخاب مسیر درمانی با هوش مصنوعی

سیستم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و یادداشت‌ها و داده‌ها از پرونده بیمار و تحقیقات خارجی طراحی شده‌اند تا به انتخاب مسیر درمانی صحیح و شخصی‌سازی شده کمک کنند و این هم می‌تواند مثال قدرتمند هوش مصنوعی در جهان در حوزه سلامت باشد.

برای نمونه هوش مصنوعی IBM Watson ذکر می‌کنیم که گزینه‌های درمانی را مبتنی بر شواهد موجود به پزشکان ارائه می‌دهد. Watson for Oncology دارای توانایی پیشرفته‌ای برای تجزیه و تحلیل معنا و زمینه داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار در یادداشت‌ها و گزارش‌های بالینی است که ممکن است برای انتخاب مسیر درمانی حیاتی باشد. این برنامه در نهایت اکثر طرح‌های درمانی بالقوه را برای بیمار با ادغام اطلاعاتی در مورد زندگی، تحقیقات و تشخیص بالینی بیمار شناسایی می‌کند.

انتخاب مسیر درمانی با هوش مصنوعی

تولید دارو با هوش مصنوعی

آخرین مثال قدرتمند هوش مصنوعی در جهان مربوط به تولید دارو با هوش مصنوعی است. توسعه و تولید دارو از طریق آزمایشات بالینی می‌تواند بیش از یک دهه طول بکشد و هزینه زیادی داشته باشد. بنابراین، سریع‌تر و ارزان‌تر کردن این فرآیند یکی از اهداف اصلی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی است.

در میان ترس‌های اخیر ویروس ابولا، سیستم هوش مصنوعیAtomwise مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم هوش مصنوعی یک برنامه برای اسکن داروهای موجود است که قادرند برای مبارزه با بیماری‌ها دوباره طراحی شوند. این فناوری توانست دو دارویی را پیدا کند که ممکن است به طور قابل توجهی عفونت ابولا را کاهش دهند. این تجزیه و تحلیل، که در غیر این صورت ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول می‌انجامید، در عرض ۲۴ ساعت تکمیل شد. این کارایی در تولید دارو پتانسیل نجات جان هزاران نفر را دارد.

مثال قدرتمند هوش مصنوعی در جهان

نتیجه‌گیری

حتی با پیشرفت‌های بزرگ کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی در سال‌های اخیر، بعید است که این فناوری حداقل در آینده نزدیک جایگزین نقش تشخیصی پزشکان شود. با این حال، هوش مصنوعی اکنون به اندازه کافی آماده است تا وظایف روتین و خسته‌کننده‌ای که ساعت‌های پربار یک پزشک را به خود اختصاص می‌دهد، بر عهده بگیرد. زمینه استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی بی‌پایان است و در حال حاضر از کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مانند تأیید بیمه، تشخیص سرطان پوست، تجزیه و تحلیل داده‌های سوابق پزشکی می‌توان نام برد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]