40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هر آنچه در طراحی API باید در نظر بگیرید

هر آنچه در طراحی API باید در نظر بگیرید

رابط‌های برنامه‌‌نویسی یا API ها، در حقیقت نحوه گفتگوی نرم‌افزار با نرم‌‌افزارهای دیگرند. آن‌‌ها پیچیدگی سیستم‌‌‌های زیربنایی را به‌نحوی خلاصه می‌کنند که این سیستم‌‌ها بتوانند به روش‌‌‌های جدیدی به هم متصل شوند؛ حتی اگر به قصد تعامل ساخته نشده باشند. در نتیجه، API ‌‌ها هم در مدرن‌‌‌ترین تجارب دیجیتالی و هم در بسیاری از فرصت‌‌‌های تجاری امروز، عناصر اصلی به حساب می‌آیند. با این مقدمه، فکر می‌کنید طراحی API برای کسب‌وکارها چقدر ارزش می‌‌آفریند؟

طراحی API

در نظر داشته باشید که ارزش‌آفرینی API ها نه‌تنها شامل عملکرد و داده‌هایی است که API به آن‌‌ها دسترسی پیدا می‌‌کند، بلکه همچنین نحوه طراحی API را نیز شامل می‌‌شود. بسیاری از API‌‌ ها برای یکپارچه‌سازی طراحی شده‌‌اند؛ یعنی به‌عنوان پروژه‌‌‌های یک‌بارمصرف که سیستم‌‌ها را به هم متصل می‌‌کنند، از آن‌‌ها استفاده می‌شود. اما این نوع API ها کاربری‌هایی که ممکن است در آینده وجود داشته باشد را پشتیبانی نمی‌‌کنند. با ارزش‌‌‌ترین API‌‌ ها برای سهولت کار توسعه‌‌دهندگان طراحی می‌‌شوند. هدف از طراحی آن‌‌ها معمولاً این است که در آینده توسط توسعه‌‌دهندگان دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع، این طراحی برای مصرف است.

این تمایز می‌‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر کارایی و توانایی یک نوآوری در کسب‌‌وکار تأثیر بگذارد. رابط‌‌‌های برنامه‌نویسی به صورتی کاربردی طراحی شده‌اند تا قابلیت‌‌ها و داده‌‌‌های ارزشمند را مجدداً قابل استفاده کنند. رابط‌های برنامه‌نویسی که به‌صورت کاربردی و برای مصرف طراحی شده‌اند، داده‌های ارزشمند را برای استفاده مجدد آماده می‌کنند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند API های مختلف را برای ایجاد تجارب دیجیتالی جدید و یا امکان استفاده از استراتژی‌های جدید، در مقیاس‌های مشخص ترکیب کنند. بدین ترتیب، استفاده از API‌‌ ها برای اهدافی مانند ساده‌سازی مشارکت‌ها یا تسهیل تعامل‌ نرم‌افزارها در اکوسیستم‌‌‌های دیجیتال بسیار مهم است.

طراحی API

چطور رابط‌های کاربری بسازیم که بهره‌وری بیشتری داشته باشند؟

برعکس آن‌چه در بالا توضیح داده شد، API‌‌‌ هایی که برای یکپارچه‌سازی طراحی شده‌اند، ممکن است نیازهای یک پروژه فوری را به‌خوبی برآورده کنند، اما لزوما کمکی به توسعه‌‌دهندگان نمی‌‌کنند تا کار با API‌ ‌‌های پیش رو را انجام دهند. طراحی این API‌‌ ها ممکن است به طریقی نباشد که توسعه‌‌دهندگان انتظار دارند و ممکن است در آینده برای توسعه‌دهندگان به‌راحتی قابل درک نباشند. این شکاف می‌‌تواند منجر به ایجاد API ‌‌‌های جدید شود و کار بیشتر و نیز صرف زمان بیشتر را که تا پیش از این، از آن جلوگیری می‌شد، به دنبال داشته باشد.

چگونه طراحان API می‌‌توانند موفق به ساختن API هایی شوند که ارزش و بهره‌وری توسعه‌‌دهنده را به حداکثر برساند؟ درباره این موضوع بارها در Google Cloud Blog کاوش شده است.

رویکردهای مختلف: REST، RPC و GraphQL

یک API می‌‌تواند رویکردهای مختلفی برای تعامل سیستم‌ها و هنجارهای مختلف با خود به همراه داشته باشد، بنابراین مرور کلی مدل‌‌‌های مختلف طراحی API یک نقطه شروع عالی است. بدین منظور ابتدا می‌بایست طراحی API را بررسی کنید. در این مرحله، درک gRPC، OpenAPI و REST و زمان استفاده از آن‌‌ها ضروری است. شما باید بدانید RPC چیست و چه زمانی ضروری است. همچنین باید بدانید چه مشکلاتی را می‌‌خواهید با API‌‌‌ هایی که توسعه می‌دهید، حل کنید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در طراحی API باید در نظر بگیرید

چالش‌‌‌های خاص و بهترین روش‌ها برای گذر از آن‌ها

اما چطور یک API دقیق طراحی کنیم؟ چالش‌‌‌های طراحی دقیق API بسیارند و در این‌جا روش‌هایی را که می‌‌توانند بر ارزش بلندمدت یک API تأثیر بگذارند، بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال، API‌‌ ها از بسیاری جهات در حقیقت ابزاری برای تعریف روابط‌ اند. در API یک خرده‌فروش، مدل اطلاعات ممکن است روابط موجودیت‌هایی مانند مشتری، سفارش، کالاهای کاتالوگ، سبد خرید و غیره را نشان دهد. به‌طور مشابه، یک API بانکی بیان می‌‌کند که یک حساب متعلق به کدام مشتری است، یا هر اعتبار یا بدهی به کدام حساب تعلق می‌‌گیرد. رایج‌‌‌ترین روشی که توسعه‌‌دهندگان API برای بیان روابط ارائه می‌‌دهند، کلیدهای پایگاه داده یا پروکسی است که در زمینه‌‌ موجودیت‌هایی است که آن‌‌ها افشا می‌‌کنند. با این حال، حداقل برای API‌‌‌ های وب، این روش نسبت به گزینه دیگر که همان پیوند وب است، معایب مختلفی دارد.

در ایجاد URL برای API به این موارد دقت‌ کنید

به همین ترتیب، هنگام ایجاد URL‌‌ ‌های API نیز باید به نکات ظریفی دقت کنید. شما باید بدانید چه زمان بهتر است از URL هایی که از نام‌ها و کلمات تشکیل شده‌اند و خواندن آن‌‌ها برای انسان آسان است، استفاده کنید. برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید به کارایی URL ها توجه کنید. استفاده از URL هایی که اسم‌ها و کلمه‌ها را در خود دارند، در مقایسه با استفاده از URL هایی که به شناسه‌‌‌های عددی ثابت متکی‌اند، برای کاربران راحت‌تر است، در حالی که مدل‌هایی که عدد دارند، گیج‌کننده‌اند و در بسیاری از موارد نیاز به تمرکز دارند. هرچند که این مدل‌های عددی در بعضی پلتفرم‌ها تأثیرگذارترند.

به عنوان مثال، اگر در پلتفرم‌های بانکی از شناسه عددی استفاده نشود، ممکن است مراجعه مطمئن و امن به یک حساب بانکی مشکل شود. جزئیات مربوط به مالک حساب در همه آن‌ها قابل تغییر است (به عنوان مثال، نام، آدرس، وضعیت تأهل می‌تواند تغییر کند) یا در بعضی موارد مشخص نیستند (تاریخ و محل تولد همیشه ثبت نمی‌شود). در این نوع URL ها حتی اگر شناسه قابل اعتمادی برای مالک داشته باشیم، مالکیت حساب می‌‌تواند تغییر کند. پس بهتر است در چنین کاربری‌هایی شناسه عددی انتخاب شود؛ چرا که این انتخاب مطمئن‌‌‌تر است.

API‌‌‌ های طراحی شده برای مصرف در اصل محصولات نرم‌‌افزاری برای توسعه‌‌دهندگان‌اند، به این معنا که ممکن است مانند هر محصول نرم‌‌افزاری دیگر تکرار شوند و در هر تکرار بهبود یابند. مدیریت نسخه‌‌‌های API جدید می‌‌تواند تفاوت‌‌‌های ظریفی داشته باشد، بنابراین حتماً از انواع متدهای طراحی API استفاده کنید تا دریابید که کدامیک از نسخه‌‌ها برای شما مناسب است.

بیشتر بخوانید: گسترش هوش مصنوعی و تأثیر ای پی آی (API) بر رشد اقتصادی

سرانجام، API‌‌ها می‌‌توانند بر چگونگی نمایه‌سازی برنامه‌‌‌های تک‌صفحه‌ای توسط موتورهای جستجو نیز تأثیر بگذارند. بنابراین اگر این مورد با توجه به نیازهای کسب‌‌وکار شما ضروری به نظر می‌‌رسد، می‌بایست درباره طراحی API و SEO بیشتر اطلاعات کسب کنید.

انجام کارهای بیشتر با API ها

شما اکنون برای طراحی یک API‌‌‌ قدرتمندتر، کاربرپسند و همه‌کاره آماده‌اید و از آن‌جا که هدف این API‌ ‌‌های مصرفی تا حدی تسهیل فرایندهای موجود و استفاده مجدد از قابلیت‌های فعلی است، از حالا به بعد باید تلاش کنید تا روش‌‌‌های جدید بی شماری برای برنامه‌‌‌های غنی‌تر و با سرعت بیشتری ایجاد کنید.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]