40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی آغازگر جهش علمی بعدی در بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان

هوش مصنوعی آغازگر جهش علمی بعدی در بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان

دانشمندان از پردازنده‌های گرافیکی و هوش مصنوعی برای تسریع تحقیقات در بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شتاب‌دهنده ذرات جهان استفاده می‌کنند. این شتاب‌دهنده با نام LHC در مرکز CERN (بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان) قرار دارد. با استفاده از این فناوری‌ها، دانشمندان می‌توانند سرعت این شتاب‌دهنده را افزایش داده و کارایی تحقیقات انجام‌شده در CERN را به‌منظور بهبود درک ما از جهان، بهبود بخشند.

به گزارش هوشیو، دانشمندان از LHC (برخورددهنده هادرونی بزرگ) برای مطالعه ذرات و قوانین جهان هستی، استفاده می‌‎کنند. در واقع، در این شتاب‌دهنده ذرات زیراتمی (ذرات کوچک‌تر از اتم) مانند پروتون‌ها یا یون‌ها با سرعت نور با هم برخورد می‌کنند تا نظریه‌‌های علمی را آزمایش نمایند. با مشاهده پیامدهای حاصل از این برخوردها، دانشمندان امیدوارند که بتوانند نظریه‎های مختلف فیزیک ذرات را آزمایش کنند و ذرات جدیدی را کشف نمایند که می‌توانند به درک بهتر ما از جهان اطراف کمک نمایند.

ماریا ژیرون یکی از فیزیکدانانی که بر روی این پروژه تمرکز دارد در این خصوص می‌گوید:«ما در حال گسترش یکی از بزرگ‌ترین شبکه کامپیوترهای علمی جهان، با استفاده از فناوری‌های محاسباتی پیشرفته مانند محاسبات سریع و هوش مصنوعی هستیم. در‎حال حاضر، LHC به لطف تکنولوژی هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور در مرحله ارتقاء اساسی قرار دارد.»

هوش مصنوعی آغازگر جهش علمی

وی معتقد است: «استفاده از پردازنده‌های گرافیکی (GPUها) به‌منظور یادگیری درخصوص واکنش ذرات، در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.»

LHC از یک حلقه ۲۷ کیلومتری تشکیل شده که در آن پروتون‌ها با سرعت ۹۹.۹۹۹۹۹۹۱ درصد سرعت نور در اطراف آن حرکت می‌کنند و برخوردهایی را ایجاد می‌کنند که میلیون‌ها بار داغ‌تر از خورشید هستند. این حلقه، یک مسیر دایره‌ای است که برای شتاب بخشیدن به حرکت ذرات و تسهیل تحقیقات فیزیک با انرژی بالا در LHC از آن استفاده می‌شود و به‌دلیل سرعتی که پروتون‌ها می‌توانند دور آن طی کنند، آنرا سریع‌ترین پیست مسابقه‌ای در جهان می‌نامند.

روند رو‌به‌رشد استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات فیزیکی و پردازش داده‌ها

امروزه تعداد انتشار مقالات تحقیقاتی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی، در زنجیره پردازش داده در فیزیک در‎حال افزایش است. این موضوع محققان جوانی را که می‌خواهند از هوش مصنوعی برای حل مسائل دشوار استفاده کنند، جذب می‌نماید.

محققان از شتاب‌دهنده‌های GPU برای اجرای نرم‌افزارهای فیزیک و استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی موجود بر روی GPU استفاده می‌کنند. پردازنده‌های گرافیکی در پردازش بلوک‌های بزرگ داده به صورت موازی بسیار کارآمد هستند، بنابراین برای کارهایی که شامل محاسبات عددی پیچیده مانند موارد مورد نیاز در تحقیقات فیزیک‌اند، ایده‌آل خواهند بود.

در حال حاضر، تعدادی پروژه مختلف مرتبط با فناوری‌های محاسباتی کم مصرف در مرکز CERN در حال اجراست و محققین این پروژه‌ها مشتاقانه منتظر ارزیابی نسل بعدی پردازنده‌های کم مصرف هستند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]