40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی آموزش پذیر به کاربران الکسا کمک‌‌ می‌‌کند تنظیمات پیشرفته‌تری داشته باشند

هوش مصنوعی آموزش پذیر به کاربران الکسا کمک‌‌ می‌‌کند تنظیمات پیشرفته‌تری داشته باشند

اخیرا آمازون جزئیات بیشتری درباره قابلیت جدیدی که به زودی به الکسا اضافه خواهد شد، بیان کرده است. این قابلیت جدید که با نام هوش مصنوعی آموزش پذیر  شناخته‌‌ می‌‌شود. دستیار صوتی را قادر‌‌ می‌‌سازد تا خلاهایی که در سیستم درک و شناخت خود دارد را با پرسیدن سوال‌‌های مرتبط پر‌‌ کند. هوش مصنوعی آموزش پذیر که اولین بار در جریان رویداد «مطبوعات مجازی» در ماه سپتامبر معرفی شد‌‌، برای تشخیص این‌‌که آیا امکان درخواست اطلاعات به منظور آموزش خود وجود دارد یا خیر، از فناوری یادگیری ماشین بهره می‌گیرد. اگر الکسا تصمیم به این بیان درخواست بگیرد‌‌، با پرسیدن سوال از کاربر کمک می‌‌گیرد تا آموزش ببیند و اطلاعات خود را افزایش دهد.

آمازون‌‌ می‌‌گوید هوش مصنوعی آموزش پذیر در چند ماه آینده برای دستگاه‌‌های هوشمند خانگی در دسترس خواهد بود و بعد از آن، به سایر مناطق گسترش خواهد یافت.

دانشمندان بخش تحقیقاتی هوش مصنوعی الکسای آمازون مدت‌‌هاست که تکنیک‌‌های یادگیری نیمه نظارتی و یادگیری بدون نظارت را دنبال‌‌ می‌‌کنند. در این تکنیک‌‌‌‌ها سیستم‌‌های هوش مصنوعی یاد‌‌ می‌‌گیرند بدون مصرف حجم زیادی از داده‌‌های حاشیه‌‌نویسی‌‌شده، بتوانند پیش‌‌بینی کنند. یادگیری نیمه نظارتی و یادگیری بدون نظارت محدودیت‌‌‌‌‌‌هایی دارند‌‌، اما هر دو قابلیت این را دارند که الکسا و سایر دستیارهای صوتی را با استفاده از ظرفیت انسانی برای استنباط به شکلی قدرتمند، توانا سازند.

هوش مصنوعی آموزش پذیر

درباره هوش مصنوعی آموزش پذیر این نکته قابل یادآوری است که اگر کاربر دستوری مانند «الکسا‌‌، نور اتاق نشیمن را روی حالت مطالعه تنظیم کن!» به او بدهد، دستیار صوتی حالا‌‌ می‌‌تواند به وی پاسخ دهد: «من نمی‌‌دانم حالت مطالعه چیست‌‌، آیا‌‌ می‌‌توانی به من آموزش دهی؟» الکسا از پاسخ کاربر تعریفی استخراج‌‌ می‌‌کند و وقتی بعداً همان درخواست (یا درخواست مشابه آن) را دریافت‌‌ کرد، پاسخی که در عمل نشان‌‌ خواهد داد، به صورت آموزش‌دیده و پیشرفته‌تر از پاسخ قبلی خواهد بود.

مثال دیگر این‌که وقتی کاربر به الکسا دستور‌‌ می‌‌دهد: «الکسا‌‌، نور را روی حالت خواندن (من) تنظیم کن!» الکسا ممکن است به طور خودکار نداند که تنظیمات روشنایی اتاق برای مطالعه آن شخص به صورت ۴۰٪ روشنایی است. با استفاده از هوش مصنوعی قابل آموزش‌‌، دستیار صوتی این تعاریف و اقدامات مربوطه را در همان لحظه فرا‌‌ می‌‌گیرد و آن‌‌‌‌ها را به یک اکانت خاص که مرتبط با صدایی است که به او دستور داده، مرتبط‌‌ می‌‌کند تا در آینده بتواند به آن رجوع و از آن استفاده کند.

روهیت پراساد، سخنگوی الکسا و دانشمند ارشد این پروژه در یک پست وبلاگ نوشت: «این یک گام مهیج رو به جلو است؛ نه فقط برای الکسا‌‌، بلکه برای همه سرویس‌‌های هوش مصنوعی که به کاربران نهایی متکی هستند تا به آن‌‌‌‌ها آموزش دهند. من از دیدن این پیشرفت‌‌‌‌ها حقیقتاً هیجان‌زده می‌شوم. پیشرفت‌‌های هوش مصنوعی ما را به آن چشم‌‌انداز بلندمدتی که برای ارتقای تعاملات با الکسا به همان سادگی صحبت با یک شخص دیگر داریم، نزدیک‌‌ می‌‌کند.»

هوش مصنوعی قابل آموزش بر استنباط هدف پنهان استوار است؛ یعنی روشی که دستگاه‌‌های مجهز به الکسا را قادر‌‌ می‌‌سازد اهداف ضمنی را در درخواست‌‌‌‌ها بیان کنند، اما آن‌ها را به‌طور مستقیم بیان نکنند. به عنوان مثال‌‌، اگر یک کاربر بگوید «چقدر طول‌‌ می‌‌کشد تا چای خنک شود؟» الکسا ممکن است این پاسخ‌‌‌‌ها را بدهد: «پنج دقیقه دیگر وقت خوبی برای شروع نوشیدن چای است» و در ادامه از کاربر بپرسد: «آیا دوست دارید یک تایمر برای پنج دقیقه تنظیم کنم؟»

قابلیت‌‌‌‌‌‌هایی مثل هوش مصنوعی آموزش پذیر و Latent goal inference و همچنین مکمل Natural Turn Takin‌‌، از ویژگی‌‌های خاص الکسا است که به کاربران این دستیار صوتی امکان‌‌ می‌‌دهد بدون نیاز به تکرار کلمه‌‌ای برای بیدارکردن این دستیار، با وی شروع به گفتگو کنند. این سه مدل هوش مصنوعی که به طور موازی با Power Natural Turn Taking کار‌‌ می‌‌کنند، در زمان عرضه که سال آینده خواهد بود، در ابتدا فقط به زبان انگلیسی در دسترس خواهند بود.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]