40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی از طریق چشم، مرگ بیماران قلبی را پیش‌بینی می‌کند

هوش مصنوعی از طریق چشم، مرگ بیماران قلبی را پیش‌بینی می‌کند

به گزارش هوشیو، محققان بریتانیایی، آزمایش ساده‌ای بر روی چشم انجام دادند که مرگ بیماران قلبی عروقی را پیش‌بینی می‌کند. آن‌ها در این آزمایش، هوش مصنوعی را با اسکن شبکیه و غشای پشت چشم که حاوی سلول‌های حساس به نور است، ترکیب می‌کنند.

این تکنیک می‌تواند منجر شود، یک برنامه غربالگری در دستور کار قرار گیرد که بر اساس آن، تجویز داروها و انجام تغییرات سبک زندگی چندین دهه قبل از ظهور علائم، انجام ‌گردد.

نویسنده اصلی این نوشتار، پروفسور آلیچا رجینا رودنیکا، از دانشگاه سنت جورج لندن، در این خصوص گفته است که این آزمایش، ارزان، در دسترس و غیرتهاجمی است. افرادی که در معرض خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر خطرات گردش خون قرار دارند، می‌توانند زیرنظر پزشک متخصص، تحت آزمایش عروق شبکیه چشم (RV) قرار گیرند که با قابلیت هوش مصنوعی انجام می‌گیرد. در واقع، RV یک نشانگر زیستی پیش‌بینی‌کننده جایگزینی برای سلامت عروق ارائه می‌کند که بدون نیاز به نمونه‌گیری خون یا اندازه‌گیری فشار خون انجام می‌گیرد.

این روش به احتمال زیاد، موقعیتی را ایجاد می‌کند که جمعیت در حال پیر شدن که توسط بیماری‌های زیادی احاطه شده‌اند، برای مدت طولانی از این بیماری به دور باشند و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با بیماری‌های عروقی را مادام‌العمر، به حداقل برساند.

چگونگی این آزمایش

در این آزمایش، الگوریتمی به نام «کوارتز» بر اساس تصاویر شبکیه چشم ده‌ها هزار بریتانیایی ۴۰ تا ۶۹ ساله ساخته شد. این الگوریتم بر روی عرض، مساحت، انحنا یا پیچ‌خوردگی عروق خونی کوچکی به نام شریان‌ها و ونول‌ها تمرکز داشت. پس از آن، عملکرد کوارتز با چارچوب امتیازات ریسک فرامینگهام به طور جداگانه و مشترک مقایسه شد. بر اساس آن، سلامت همه شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط بین ۷ تا ۹ سال پیگیری شد و در این مدت، ۳۲۷ و ۲۰۱ مورد مرگ ناشی از بیماری‌های گردش خون در میان ۶۴۱۴۴ شرکت‌کننده در Biobank بریتانیا و ۵۸۶۲ شرکت‌کننده در EPIC-Norfolk وجود داشت.

جالب این بود که در میان مردان، عرض شریان‌ها و رگ‌ها، پیچ‌خوردگی و تنوع عرض، به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های مهم مرگ ناشی از بیماری گردش خون ظاهر شدند و در میان زنان، ناحیه شریانی و رگ و عرض و پیچ‌خوردگی و پهنای رگ به پیش‌بینی خطر، کمک کردند. همچنین تأثیر پیش‌بینی عروق شبکیه بر مرگ بیماری‌های گردش خون با اعمالی مثل سیگار کشیدن، مصرف داروهای فشارخون بالا و حمله قلبی در یک رده قرار داشت. به‌طورکلی، این مدل‌های پیش‌بینی‌کننده، بر اساس سن، سیگار کشیدن، سابقه پزشکی و عروق شبکیه، بین نیم تا دوسوم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های گردش خون را در افرادی که بیشتر در معرض خطر بودند، ثبت کردند.

به گفته محققان، تصویربرداری از شبکیه درحال‌حاضر یک روش معمول در بریتانیا و ایالات متحده است. پروفسور رودنیکا در این خصوص گفته است که رگ‌های شبکیه یک نشانگر میکروواسکولار است، بنابراین پیش‌بینی بهتری برای مرگ‌ومیر ناشی از گردش خون و سکته در مقایسه با حمله قلبی ارائه می‌کند.

البته برخی از محققان دانشگاه داندی که در این مطالعه شرکت نداشتند، تغییرات عروق شبکیه برای اطلاع از خطر مرگ بیماران قلبی و عروقی را باور نداشتند و پژوهش‌هایی در این خصوص را «جذاب و شهودی» دانسته‌اند و معتقدند چنانچه بخواهند از غربالگری شبکیه به این روش استفاده کنند، می‌بایست تعداد چشم‌پزشکان یا ارزیابان آموزش‌دیده را به طور قابل‌توجهی افزایش دهند. در حال حاضر، آنچه مورد نیاز است همکاری چشم‌پزشکان، متخصصان قلب، پزشکان مراقبت‌های اولیه و دانشمندان کامپیوتر برای انجام تحقیقاتی برای روشن شدن این حقیقت است که آیا استفاده از این اطلاعات، نتیجه بالینی را بهبود می‌بخشد یا خیر؟ و اگر چنین است، با نهادهای نظارتی، انجمن‌های علمی و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی همکاری داشته باشند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]