40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی در بورس و کنترل ریسک در بازار سرمایه

هوش مصنوعی در بورس و کنترل ریسک در بازار سرمایه

کاربردهای بی‌شمار هوش مصنوعی در بورس و بازار سرمایه نشانگر آن است که این فناوری قابلیت پیوند یافتن با تمامی حوزه‌های زیست انسانی را دارد. هوش مصنوعی می‌تواند عملیات‌های محاسباتی و تحلیلی که از سوی انسان انجام می‌پذیرد را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهد. از طرفی عاملیت خطای انسانی نیز در تمامی این محاسبات حذف شده و در مجموع کیفیت روندهای سیستمی بهینه‌تر می‌شود. در ادامه این مقاله می‌کوشیم تا بیشتر درباره هوش مصنوعی در بورس صحبت کنیم، پس تا انتهای با ما همراه باشید.

بنر بورس، بانک و بیمه
مشاوره با شرکت هوش

کاربرد هوش مصنوعی در بورس چیست؟

هوش مصنوعی، شامل فرایندها و عملکردهایی است که پتانسیل‌های مغز را شبیه‌سازی می‌کند. دانشمندان با مطالعه مغز انسان، قواعد و مقرراتی که بر رفتار عمومی این عضو حاکم است را کشف کردند. سپس در تحقیقات هوش مصنوعی دریافتند که می‌توان با طراحی الگوریتم‌هایی، رفتار مغز را در تجزیه‌وتحلیل جزء به کل پدیده‌ها شبیه‌سازی کرد.

با این احتساب شبیه‌سازی هوش انسانی در ماشین‌ها و یا ربات‌های تحلیل‌گر منجر به هوشمندسازی روندها و عملیات‌های اجرایی و محاسباتی در مشاغل و فعالیت‌های انسانی می‌شود. براین‌اساس دشوار نیست که دریابیم هوش مصنوعی در بورس به معنای تجزیه‌وتحلیل سهام با هوش مصنوعی است. به بیان دیگر هوش مصنوعی دارای این قابلیت است تا عملیات‌هایی که در سیستم‌های بورسی و بازار سرمایه باواسطه انسانی انجام می‌شوند را مکانیزه کند. یعنی به‌جای انسان، یک شبکه مجهز به هوش مصنوعی به انجام آن بپردازد.

این روند، یعنی هوشمندسازی فرایندهای محاسباتی در بازار سرمایه رو به افزایش است. همچنین؛ به معنای پیدا شدن زمینه‌های مشترک بین این دو حوزه و نیز انعطاف خیره‌کننده هوش مصنوعی در پیوند یافتن با زمینه‌های مختلف است.

هوش مصنوعی در بورس

بازار بورس و خرید سهام

اگر در بازار بورس ثبت‌نام کرده‌اید، بدون شک دغدغه خاطر خرید سهام پایدار و مثبت همواره گریبان شما را رها نکرده و با شما همراه بوده است. خوب می‌دانید که این دغدغه خاطر تمامی شرکت‌کنندگان در بازار سرمایه است. زیرا این بازار، از منطق بازار آزاد تبعیت می‌کند و شاخص‌های موجود در آن تحت‌تأثیر رفتارهای پیچیده مشتریان، فروشندگان و شرکت‌ها هستند. به همین دلیل رفتار بازیگران در اغلب موارد غیرقابل‌پیش‌بینی است.

یکی از آورده‌هایی که هوش مصنوعی در بازار سرمایه ایجاد کرده، پیش‌بینی بورس با هوش مصنوعی است. در واقع، الگوریتم‌های طراحی شده هوش مصنوعی شرایطی را فراهم می‌کنند تا ضمن دسترسی به‌ تمامی داده‌های موجود بر روی پلتفرم بازار سرمایه، از برآیند مطالعه رفتار تمامی شرکت‌کنندگان در این بازار، شاخص‌های موجود در بازار سرمایه را پیش‌بینی‌پذیر نمایند. این موضوع می‌تواند خرید مطمئن سهام را تضمین کرده و شرایط را برای افزایش ثروت فراهم کند.

بازار بورس

تأثیر هوش مصنوعی بر بورس

اگر بخواهیم از کاربرد هوش در بورس صحبت کنیم، به‌نحوی‌که مرادمان هوش مصنوعی باشد، باید به طور خاص درباره نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به بحث بپردازیم. توسعه این نرم‌افزارها در قالب رابط کاربری‌هایی است که بر روی پلتفرم‌های تحت وب و یا اندرویدی نصب می‌شوند. به‌واقع کاربر می‌تواند با نصب این رابط کاربری شرایط را برای استفاده از امکانات هوش مصنوعی فراهم کند. این موضوع به‌نوعی می‌تواند آموزش هوش مصنوعی در بورس برای کاربران نیز تلقی شود. زیرا در این فرایند کاربران به طور تجربی درمی‌یابند که هوش مصنوعی قادر است تا بهترین تجزیه‌وتحلیل از بازار سرمایه را در اختیار آن‌ها قرار دهد. به‌این‌ترتیب، اساسی‌ترین تأثیری که هوش مصنوعی می‌تواند بر بازار سرمایه و مقوله بورس بگذارد، پیش‌بینی‌پذیر کردن آن و مدیریت صددرصدی ریسک‌هایی بوده که تا به امروز بسیاری را متضرر ساخته است.

تاثیر هوش مصنوعی بر بورس

خریدوفروش سهام با هوش مصنوعی

بازار بورس و سهام جایی است که افراد در آن به خریدوفروش سهام اوراق بهادار می‌پردازند. با اضافه‌شدن هوش مصنوعی به بازار سرمایه نه‌تنها روندهای احراز هویت افراد، بلکه بسیاری از فرایندها الکترونیکی و به‌نوعی ارزان شده است. خرید فروش الکترونیکی، مطمئن و به‌سرعت انجام می‌شود. شما می‌توانید با نصب یک اپلیکیشن، سهام مطلوب خود را به‌سرعت خریداری کرده و یا آن را به فروش برسانید.

بازارهای مالی

هوش مصنوعی در بازار مالی و پیاده‌سازی آن

از کارکردهایی که در نتیجه کاربست هوش مصنوعی در بازار سرمایه ایجاد شده است، کاهش ریسک و قدرت بالا در نگهداشت سرمایه است. هوش مصنوعی می‌تواند به‌جای انسان فکر کرده و راه‌حل تولید کند. بدون آنکه حافظه آن دچار نقصان شده، خسته شود و یا تحت‌تأثیر احساسات و پیش‌داوری قرار بگیرد.

به این دلیل هوش مصنوعی تا به امروز در بازار سرمایه بسیار موفق عمل کرده و به طور روزانه میزان توسعه آن در این بازار وسیع‌تر می‌شود. در حال حاضر زبان‌های برنامه‌نویسی C++، جاوا، پایتون و R برای نگارش الگوریتم‌های هوش مصنوعی کارآمد در بازار سرمایه کاربرد دارد. برخی از نمودهای پیاده‌سازی این الگوریتم‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • نظارت بر بازار و تجزیه‌وتحلیل سریع آن
  • کمک به داشتن فرایندی دقیق و اتوماتیک شده برای معاملات
  • به‌دست‌آوردن استراتژی معاملاتی از طریق معاملات الگوریتمی
  • برخورداری از تغییرات زمانی واقعی بازار (به‌صورت Real Time)
  • پیش‌بینی روند پیش رو به کمک تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در گذشته
  • افزایش الگوی تریدینگ فرصت‌های معاملاتی برای داشتن خریدوفروش کارآمد
artificial intelligence

سخن آخر

ناگفته پیداست که به کمک هوش مصنوعی می‌توانیم سرمایه‌گذاری پُرسودتری را در بازارهای مالی تجربه کنیم. زیرا مغز انسان به دلیل ماهیت خاصش، قدرت درک تمامی داده‌های موجود در این فضا را به دلیل شرایط عملکردی خاصش ندارد. به همین دلیل هوش مصنوعی و رابط‌های کاربری‌ آن می‌توانند به‌مثابه یک مکمل برای اپراتور انسانی و کاربران وارد عمل شده و پیش‌بینی‌های دقیقی از رفتار بازار را ارائه کنند و به‌موازات آن نیز ریسک را تا میزان زیادی کاهش دهند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]