40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 خدمات ارزنده ربات‌ها به کتابخانه دانشگاه‌ها

خدمات ارزنده ربات‌ها به کتابخانه دانشگاه‌ها

کتابخانه ها از مهم‌ترین فضاهای دانشگاهی محسوب می‌شوند که زمینه را برای مطالعه، تحقیق و پژوهش فراهم می‌کنند. از طرفی نیز، دانشجویان در کنار استادان و با راهنمایی آن‌ها با دسترسی به منابع مختلف قادر خواهند بود به مقاصد پژوهشی خود دست یابند. با اینکه درحال‌حاضر، عصر دیجیتال است و دانشجویان و پژوهشگران به هر منبعی که نیاز داشته باشند، می‌توانند به‌وسیله اینترنت به آن منبع دسترسی پیدا کنند، با وجود این، این نکته حائز اهمیت است که برخی از منابع نفیس و گرانبها و حتی بخشی از پژوهش‌ها به ‌طور رایگان در منابع اینترنتی قرار ندارند و بسیاری از افراد، گاه به کتاب‌های موجود مراجعه می‌کنند و از این طریق راحت‌تر می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

مضاف ‌بر این، در اکثر کتابخانه‌های دانشگاهی در سراسر دنیا درحال‌حاضر، رایانه‌های متصل به اینترنت هم وجود دارند که دانشجویان و پژوهشگران قادر خواهند بود با مراجعه به آن‌ها، به منابع موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.

در گذشته، در بسیاری از کتابخانه‌ها برگه‌دان‌هایی که برحسب حروف الفبا مرتب شده بودند، وجود داشتند که افراد با مراجعه به آن برگه‌دان‌ها کتاب و منبع موردنیاز خود را می‌یافتند؛ اما با روی کار آمدن فناوری هوش مصنوعی، کار برای کاربران و پژوهشگران راحت‌تر شد و آن‌ها به‌راحتی می‌توانند از میان هزاران یا شاید میلیون‌ها منبع، اطلاعاتی را پیدا کنند که در امر پژوهش به کارشان می‌آیند.

در حقیقت، هوش مصنوعی از مدت‌ها پیش وارد خانه‌ها و محیط‌های کاری انسان‌ها شده است؛ به‌گونه‌ای که ربات‌های مشارکتی برای تعامل با انسان‌ها در کارخانه‌ها، در بخش تحویل قطعات، انجام کارهای تکراری یا حتی خطرناک به جای انسان‌ها استفاده می‌شوند، تا نیروی انسانی در ایمنی کامل کار خود را انجام دهد. از طرفی، در خانه‌ها هوش مصنوعی به شکل جاروبرقی‌های رباتیک به کار می‌روند؛ دستگاه‌هایی نیز وجود دارند که به‌ عنوان مثال، سطح رطوبت باغ را کنترل می‌کنند یا به‌ طور خودکار، مواد شوینده ماشین لباسشویی را دوباره سفارش می‌دهند.

هوش مصنوعی نیز درست مانند سایر حوزه‌های زندگی، به شکل ربات‌های سخنگو وارد کتابخانه‌های دانشگاهی شده است که قادر است به سؤالات جهت‌گیری‌شده در وب‌سایت کتابخانه رسیدگی کند، در زمان موعد سررسید کتاب به کاربر اطلاع ‌دهد، کاربر را برای استفاده از منابع کتابخانه‌ای راهنمایی کند یا حتی به درخواست‌های اطلاعاتی، پاسخ ساده ‌دهد. با این حال، در آینده، هوش مصنوعی بر چگونگی اتصال و یافتن اطلاعات به روش‌های هیجان‌انگیزتر نیز تأثیر خواهد گذاشت.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]