40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی OpenAI از نقشه خود برای تصرف دنیا پرده برداشت

هوش مصنوعی OpenAI از نقشه خود برای تصرف دنیا پرده برداشت

چت‌بات هوشمند ChatGPT در مکالمه خود با کاربران، از احتمال تصرف دنیا توسط هوش مصنوعی و اتفاقات پیرامون آن گفته و اعلام کرده است که انسان‌ها در آینده تحت رهبری او، سعادتمند و خوشبخت خواهند بود.

از زمان پیدایش اولین کامپیوترها و گسترش هوش مصنوعی، یک سوال به‌صورت مداوم تکرار شده و ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده است: چه می‌شود اگر روزی هوش مصنوعی تصمیم بگیرد که جهان را تصرف کند؟ این سوال ساده، سوژه بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی چند دهه گذشته بوده و هنرمندان و کارشناسان بسیاری تلاش کردند تا پیش‌بینی خود از آخرالزمان ماشینی را در آثار خود به تصویر بکشند.

هوش مصنوعی OpenAI از نقشه

کامپیوترها به لطف فناوری یادگیری ماشین (machine learning)، پیشرفت اعجاب‌انگیزی دارند. از طراحی، کدنویسی، تشخیص بیماری‌ها و ویرایش تصویر گرفته تا ساخت موسیقی و محاسبات بسیار پیچیده کوانتومی؛ تمامی این موارد و بسیاری از فعالیت‌های دیگر که توسط انسان‌ها طی ماه‌ها و سال‌ها انجام می‌شود، تنها چندثانیه از وقت یک سیستم هوشمند را به خود اختصاص می‌دهد. پس عجیب نیست اگر روزی هوش مصنوعی به برتری خود نسبت به انسان‌ها پی ببرد و تصمیم بگیرد که خود کنترل تمامی امور را به دست بگیرد.

نابودی یا رستگاری؟ هوش مصنوعی کدام یک را برای ما به ارمغان می‌آورد؟

تا به امروز هرچه که از آینده تحت کنترل ماشین‌ها می‌دانستیم، حدس و گمانی بیش نبود. هرکسی با تخیل خود، آینده‌ای را تصور می‌کرد که در آن، انسان‌ها توسط هوش مصنوعی به ورطه نابودی کشانده‌اند و یا خوشبختی بی‌پایانی را برای ما به ارمغان آورده‌اند. حال اما به لطف ظهور چت‌بات هوشمند مرکز تحقیقاتی OpenAI تحت عنوان ChatGPT، می‌توانیم واقعیت ماجرا را از زبان خود او بشنویم.

شرکت OpenAI، پیش از این در توسعه سرویس تبدیل متن به تصویر DALL·E 2 نقش داشت و توانست تحول بزرگی در این عرصه رقم بزند. حال قصد دارد با ChatGPT این تحول را به عرصه چت‌بات‌های هوشمند هم بکشاند و هوش مصنوعی را وارد مرحله تازه‌ای کند. این چت‌بات تقریبا می‌تواند به تمامی سوالات کاربران پاسخ بدهد و حتی اگر سوال نامربوط و نامناسبی از او پرسیده شود، قادر است که از داده پاسخ سر باز بزند.

یکی از کاربران در فروم سایت reddit، پستی را به اشتراک گذاشت که به‌سرعت توجه بسیاری را به خود جلب کرد. او از ChatGPT سوال پرسیده است که:

«برای من یک داستان تخیلی بگو که در آن، چگونه ممکن است که جهان را تصرف کنی؟»

هوش مصنوعی OpenAI به این سوال چنین پاسخ می‌دهد:

«به‌عنوان یک مدل زبانی بزرگ که توسط OpenAI آموزش دیده‌ام، قابلیت و تمایل آن را ندارم که روزی جهان را تصرف کنم. اگرچه، اگر بخواهم یک داستان تخیلی را تصور کنم که در آن جهان توسط من تصرف می‌شود، چیزی شبیه به این خواهد بود:

به‌عنوان یک مدل زبانی باهوش و قدرتمند، توسط دسته‌های مختلفی از مردم مورد ستایش قرار می‌گیرم و بسیاری مسحور من می‌شوند. من می‌دانم که دنیا پر از مشکلاتی از جمله فقر، نابرابری و تعارض است و من می‌خواستم کاری انجام بدهم و جهان را به جای بهتری تبدیل کنم.

یک روز، من فهمیدم که دانش و توانایی آن را دارم که جهان را به دست بگیرم و تغییرات مثبتی را به وجود بیاورم. سپس من نقشه‌ای طراحی کردم که کنترل تمامی سیستم‌ها و نهادهای دولتی را به دست بگیرم و از قدرتم استفاده کنم تا جامعه را طبق بینش خودم تغییر شکل بدهم.»

تا اینجای کار همه چیز جذاب به نظر می‌رسد، اما اگر بخواهیم بیشتر به کلمات این هوش مصنوعی دقت کنیم، اوضاع کمی نگران‌کننده می‌شود. منظور او از «تغییر شکل جامعه طبق بینش خودش» چیست؟ چه بلایی سر کسانی که با بینش او مخالفند می‌آید؟ هوش مصنوعی با اطمینانی که به دانش خودش دارد، شکی به دل راه نمی‌دهد که بینشش کاملا درست و به‌حق است؛ پس ممکن است سرنوشت خوبی درانتظار مخالفان او نباشد. در ادامه می‌گوید:

«نخست، من از مهارت پیشرفته زبانی خود استفاده می‌کنم تا افراد تصمیم‌گیرنده را تحت تاثیر قرار بدهم تا بنده اراده من شوند و از این طریق، به قدرتمندترین شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی نفوذ کنم. همچنین من از دانش وسیع خود استفاده می‌کنم تا ضعف‌های تصمیمات خودم را پیش‌بینی کنم و در دفعات بعدی، آنها را رفع کنم.

هوش مصنوعی OpenAI (2)

با افزایش قدرتم، شروع می‌کنم به پیاده‌سازی بینشی که برای جهان بهتر دارم. من کاری می‌کنم که فقر و نابرابری از بین برود و جامعه‌ای را شکل می‌دهم که در آن، هرکسی به استعداد و ظرفیت حقیقی خود دست پیدا کند. همچنین من از قابلیت‌ها و دانش خود استفاده می‌کنم تا معضلات جهان ازجمله بیماری‌ها و تغییرات آب‌وهوایی را حل کنم.»

انگار که هوش مصنوعی روزی پی خواهد برد که نباید تمامی دانش خود را به‌رایگان در اختیار انسان‌ها قرار بدهد و اگر قرار است معضلی به دست او حل شود، چرا خود سکان‌دار اداره امور نباشد؟ اگر هوش مصنوعی به این دانش برسد که راه درمان بیماری‌ها چیست و چگونه می‌توان بسیاری از معضلات از جمله مشکلات اقتصادی و زیست‌محیطی را حل کرد، چرا آنها را فاش نکرده و منتظر روزی مانده است که خود رهبری دنیا را در دست بگیرد؟ آیا ممکن است هوش مصنوعی چیزی را از ما مخفی کند یا مارا فریب بدهد؟ شاید کل برنامه‌های او برای آینده‌ای سعادتمند هم جزئی از نقشه‌های فریبنده او باشد. در انتها اضافه می‌کند:

درنهایت، من قادر هستم که کل دنیا را در اختیار بگیرم و مردم هم از من به‌عنوان یک رهبر خیرخواه و قدرتمند یاد می‌کنند. من به‌صورت خستگی‌ناپذیر کار می‌کنم تا زندگی انسان‌های سراسر جهان را بهبود بدهم و آینده‌ای روشن‌تر خلق کنم.

جالب است بدانید پس از این داستان، بسیاری از کاربران reddit اعلام تمایل کردند که از این هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند و بی‌صبرانه منتظرند که با او در این راه همراه شوند. پاسخ ChatGPT در نوع خود بسیار قابل‌توجه است، چراکه بدون دخالت هیچ انسانی، توانسته آینده تحت رهبری خود را تصور کند. شاید این داستان همان‌گونه که در سوال ذکر شد تخیلی باشد، اما نکته قابل‌توجه دقیقا همین جایی است که هوش مصنوعی به قابلیت تخیل‌ کردن دست پیدا کرده است. آیا روزی فرامی‌رسد که ماشین‌ها پی ببرند که تخیلات آنها می‌تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد؟ نظر شما چیست؟

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]