40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 گزارش هوشیو از پنل «هیاهو برای چه چیزی؟ هوش مصنوعی و کسب‌وکارهای ایرانی» در حاشیه الکامپ

گزارش هوشیو از پنل «هیاهو برای چه چیزی؟ هوش مصنوعی و کسب‌وکارهای ایرانی» در حاشیه الکامپ

در پنل «هیاهو برای چه چیزی؟ هوش مصنوعی و کسب‌وکارهای ایرانی» که در دومین روز برپایی بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه الکامپ برگزار شد، وحید مافی مدیر فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت گفت: در چند سال اخیر به واسطه همه‌گیری کرونا شاهد تحولاتی بودیم که شاید تا ۵٠ سال دیگر هم اتفاق نمی‌افتاد و راه‌اندازی اپلیکیشن سیگنال یکی از اقدامات موثر پارت برای رفع بحران‌های حاصل از شیوع این بیماری بود.

گزارش در الکامپ

کرونا پنجره فرصت‌ها را گشود

به گزارش هوشیو، در پنلی که امروز ۵ تیرماه در نمایشگاه الکامپ برگزار شد، وحید مافی مدیر فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت درخصوص هوش مصنوعی و تاثیر آن در حوزه داخلی اظهار داشت: کرونا پنجره فرصتی را به روی کشور گشود تا کارهایی که تا ۵٠ سال دیگر هم رخ نمی‌داد، در این چندسال شاهد انجام آن باشیم. ما در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت از سال ٩۶ بر روی مبحث هوش مصنوعی فعالیت داشتیم، در حالی که تا آن زمان درخصوص هوش‌مصنوعی بحث چندانی نبود، اما ما براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادیم، روی این موضوع تمرکز شدیم.

مافی گفت: ما در پارت بالغ بر ١٧٠ نفر نیروی متخصص هوش‌مصنوعی داریم و این عدد تنها آمار ما در واحد هوش مصنوعی شرکت است که از سایر پرسنل نیروی انسانی در بقیه بخش‌ها مجزاست. هدف ما در این مرکز، توسعه سرویس‌های مختلف هوش مصنوعی با رویکرد میکروسرویس است.

مدیر فناوری اطلاعات پارت با اشاره به اپلیکیشن سیگنال پارت که تجربه موفقی در استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در جهت افزایش تعداد و رضایت کاربران داشته، افزود: چیزی که در سیگنال دیدیم، توسط ١٠ میلیون کاربر فعال در زمینه بورس اوراق بهادار تجربه شد. اپلیکیشن سیگنال در واقع ترکیبی از ١٧ سرویس هوش مصنوعی مختلف بود که امکان احراز هویت هوشمند را فراهم می‌آورد. این مدل احراز هویت همواره درحال رشد است و از آن در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی حاکمیتی شبیه به پروژه موبایل ملی

مسعود علی‌اکبرزاده، مدیرعامل داده‌کاوان هوشمند توسن درادامه این پنل درخصوص هوش‌مصنوعی اظهار داشت: اگرچه حدود ٧٠ سال است که هوش مصنوعی وجود دارد، اما اکنون به‌دلیل آینده‌ای که برای هوش مصنوعی تصور است، این تکنولوژی محبوبیت پیدا کرده است. در حوزه هوش مصنوعی، ما به جای تولید نوآوری‌های منحصربه‌فرد خود در حال کپی‌برداری از جهان هستیم. این تمایل به تقلید در درجه اول به دلیل نیاز به هوش مصنوعی و همچنین آینده‌ای است از هوش‌مصنوعی در دنیا وجود دارد.

وی هوش‌مصنوعی را به دو حوزه حاکمیتی و شرکتی تقسیم‌بندی کرد و افزود: هوش مصنوعی در حوزه حاکمیتی چیزی شبیه به موبایل ملی شده که هزینه زیادی برای آن کردند، ولی در نهایت تمامی این تلاش‌ها و هزینه‌ها به جایی نرسید و منجر به شکست شد. اما در حوزه شرکتی، مجموعه‌ها توانستند از این فناوری برای رفع نیازهای درونی‌شان استفاده کنند و سرمایه‌‎گذاری که در این زمینه انجام دادند قابل برگشت بوده و توانستند به واسطه آن رشد کنند.

مدیرعامل داده‌کاوان هوشمند توسن درخصوص جایگاه این تکنولوژی در کشور گفت: مایکروسافت به عنوان یک شرکت پیشرو در حوزه هوش مصنوعی چیزی در حدود ٢هزار میلیارد هزینه کرده است. اما در ایران مجموع میزان فروش نفت در کشور هزار و ١٠٠ میلیارد دلار است، پس نتیجه می‌گیریم اصلی‌ترین شاخص برای رشد فناوری سرمایه‌گذاری در آن است.

اخبار الکامپ

هیجان برای هوش مصنوعی به اوج رسیده

در ادامه پنل، سمیه چشمی رئیس آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته فناپ، درباره فاصله میان بازیگران حوزه هوش مصنوعی به بیان توضیحاتی پرداخت و افزود: یک شکاف بزرگ میان فعالان حوزه IT با بهره‌برداران این مجوعه دیده می‌شود. فناپ بخشی از یک گروه مالی بزرگ است و تکنولوژی‌هایی را برای رشد هلدینگ‌های مختلف شرکت ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به بلوغ برخی از صنایع اظهار داشت: بلوغ تکنولوژی در یک‌سری از صنایع وجود ندارد در این میان فناپ به دنبال آن است که خودش را به عنوان اپراتور صنعت هوشمند معرفی کند. اما سئوال اساسی اینجاست؛ چقدر صنایع آمادگی پذیرش این موضوع را دارند؟ در حالی که برخی از مدیران در این زمینه اشتیاق بسیاری از خود نشان می‌دهند اما متاسفانه بلوغ تکنولوژی پایین است و همین موضوع ریسک‌پذیری هوش مصنوعی را بالا می‌برد.

چشمی ادامه داد: موضوع دیگر هیجانی است که برای هوش مصنوعی در سراسر جهان ایجاد شده، اما بسیاری از بازیگران این عرصه به کار اصولی، اثرگذار، مداوم و درنهایت خلق ارزش توجه نمی‌کنند.

در بخش دیگر پنل؛ آرشام شرفایی مدیرعامل «متاایکامرس انتخاب» یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های گروه «انتخاب» را سرعت در شناسایی فرصت‌ها دانست و ادامه داد: انتخاب فرصت‌ها را بسیار خوب شناسایی می‌کند و به‌صورت چندجانبه به‌سراغ آن می‌رود. ما در این گروه بالغ بر ٢٢ هزار پرسنل به‌صورت مستقیم در حوزه هوش‌مصنوعی داریم، ضمنا در ٣٠ کشور مشغول به فعالیت هستیم و ١٨ هلدینگ نیز داریم.

وی دلیل اصلی ورود به بحث هوش مصنوعی را رفع نیاز‌های این گروه دانست و گفت: دلیل ورود ما به حوزه هوش‌مصنوعی نیاز به یک ابزار و حوزه جدید بود که تمامی نیازهای هلدینگ را با دقت و سرعت بیشتری پیش ببرد. اکوسیستم فناوری نیاز به یک زیرساخت‌ اساسی داشت، به همین دلیل اسمش را متاایکامرس گذاشتیم.

هوش مصنوعی ابزار نیست بخشی از زندگیست

یوسف قاسمی، مدیرعامل فلامینگو درباره اهمیت هوش‌مصنوعی در جهت بقای انسان اظهار داشت: از ابتدا خلقت انسان قرار نبود کار کند، بلکه هدف بر زندگی کردن او بود. هوش مصنوعی ما را به سمتی می‌برد که کمترین کار را انجام دهیم. هوش مصنوعی ویژگی اصلی ژن انسان است که می‌گوید نباید کار کنیم بلکه باید زندگی کنیم. ویژگی بقای انسان، خطرات احتمالی هوش‌مصنوعی را رفع می‌کند. هوش مصنوعی و متاورس ابزار نیست بلکه بخشی از زندگی است.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]