40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 پیش‌بینی زلزله به کمک فناوری هوش مصنوعی امکان‌پذیر شد

پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی

پیش‌بینی زلزله به کمک فناوری هوش مصنوعی امکان‌پذیر شد

بلایای طبیعی از گذشته دور تا به امروز، خسارت‌های مالی و جانی بسیاری را به بار آورده‌اند. باوجوداینکه پیشرفت تکنولوژی، امکان پیش‌بینی بسیاری از این حوادث را فراهم کرده است؛ اما هنوز هم  خطرات آن‌ها به طور کامل مهار نشده و بلایای طبیعی مرگباری که امکان پیش‌بینی آنها دشوار است، سالانه زندگی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. یکی از این حوادث طبیعی، زلزله است که تلاش برای شناخت و پیش‌بینی آن تا به امروز موفقیت چندانی به دنبال نداشته است. حال به نظر می‌رسد با ظهور فناوری هوش مصنوعی، این روند در حال تغییر است و فاصله زیادی تا نظارت کامل بر زمین‌لرزه باقی نمانده است.

محققان دانشگاه تگزاس، مدتی است که توسعه یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی را آغاز کرده‌اند که می‌تواند از یک هفته قبل، وقوع زلزله را تشخیص دهد. آنها موفق شدند پس از آزمایش‌ها بسیار، ۷۰% زلزله‌های رخ‌داده در چین را به درستی پیشبینی کنند. این آزمایش که در یک بازه هفت‌ماهه انجام شد، نتایج قابل توجهی را به همراه داشت. محققان توانستند با استفاده از مدل هوش مصنوعی خود، ۱۴ زمین لرزه را در فاصله ۲۰۰ مایلی از مکان انتظاری، به‌درستی شناسایی کنند و شدت آن‌ها را نیز با دقت قابل توجهی تخمین بزنند. همچنین این الگوریتم، وقوع یک زلزله را از دست داد و گزارش هشت زلزله نیز با خطا همراه بود.

پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی

این الگوریتم با استفاده از فناوری یادگیری ماشین توسعه‌یافته است؛ فرایندی که طی آن یک برنامه کامپیوتری با استفاده از داده‌ها و اطلاعاتی که در اختیار آن قرار می‌گیرد، روند آموزش خود را طی می‌کند. محققان برای آموزش این مدل، اطلاعات پنج‌ساله یک پایگاه لرزه‌نگاری را جمع‌آوری و در اختیار الگوریتم خود قرار داده‌اند. چنین رویکردی هنوز در مکان‌های دیگر آزمایش نشده؛ اما انتظار می‌رود با آموزش این مدل بر اساس کلان‌داده‌های بیشتر، دقت آن تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

سرگئی فومل، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه تگزاس گفت: «ما هنوز به پیش‌بینی کامل زلزله در هیچ کجای دنیا نزدیک نشدیم؛ اما آنچه از تحقیقات اخیر خود به دست آوردیم، به ما نشان می‌دهد موضوعی که آن را تا به امروز امری غیرممکن می‌دانستیم، کاملاً قابل‌دستیابی است. حتی باتوجه‌به  دقت ۷۰ درصدی حال حاضر هم نتیجه کار بسیار قابل‌توجه است. این فناوری می‌تواند نقشی مهم در کاهش خسارات اقتصادی و تلفات جانی ایفا کند و پتانسیل آن را دارد که آمادگی عمومی را در برابر زلزله به طور چشمگیری بهبود ببخشد.»

او همچنین از برنامه‌های آینده خود برای توسعه این الگوریتم گفت و خبر داد که آنها در فاز بعدی، در نظر دارند مدلی را توسعه بدهند که همانند ChqatGPT در دسترس مردم سراسر دنیا قرار بگیرد و همه بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. این موضوع می‌تواند از اهمیتی بسیار بالایی برخوردار باشد؛ چرا که باخبر شدن از وقوع زمین‌لرزه حتی چند ثانیه پیش از وقوع هم می‌تواند در پیشگیری از خسارات وارده نقشی حیاتی داشته باشد.

نظر شما دراین‌رابطه چیست؟ آیا به لطف فناوری هوش مصنوعی، امکان پیش‌بینی دقیق زلزله فراهم خواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]