40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 دومین انقلاب هوش مصنوعی: چنان سهام هوش مصنوعی می‌خرند، گویی فردایی وجود ندارد

دومین انقلاب هوش مصنوعی: چنان سهام هوش مصنوعی می‌خرند، گویی فردایی وجود ندارد

در هفته‌ای که گذشت، هم سرمایه‌گذاران کلان در وال‌استریت و هم سرمایه‌گذاران خرد در مین‌استریت، بر سر خرید سهام شرکت‌هایی را که از انقلاب هوش مصنوعی سود می‌برند، با یکدیگر به رقابت پرداختند. گویا نسل بعدی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به‌طور یکسان توجه مین‌استریت و وال‌استریت را به خود جلب کرده است و این در حالی است که سرشناس‌ترین سرمایه‌گذاران جهان، در حال سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های هوش مصنوعی هستند.

هوش مصنوعی در حال تبدیل‌شدن به سرفصل خبرها است و این موضوع برای سرمایه‌گذاران نیز از بین نرفته است.

در سال ۲۰۲۳ هوش مصنوعی همچون ویروسی تمام جهان را درنوردید و به همه‌جا ورود کرد؛ با ظهور چت‌بات‌های هوشمند در سطح بعدی، مانند چت‌بات‌های ChatGPT از  OpenAI، Bard از Alphabet و بینگ از مایکروسافت، حالا تب فناوری‌های پردازش زبان طبیعی سرمایه‌گذاران و سهام‌داران را در برگرفته است و آن‌ها به هر شکلی که شده مشغول خرید سهام شرکت‌هایی هستند که در این زمینه فعالیت دارند.

انقلاب هوش مصنوعی

این مدل‌های هوش مصنوعی مکالمه‌ای، علاقه عمومی را به هوش مصنوعی افزایش داده‌اند؛ زیرا آینده با شتاب فراوان و سرگیجه‌آوری به سمت ما می‌آید. پیش‌بینی‌ها در مورد پتانسیل فروش ناشی از این دستاوردهای فناوری بسیار متفاوت است، اما مدیریت سرمایه‌گذاری و مشاوره سهام «کیتی وود» تخمین می‌زند که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ فرصت درآمدی ۱۴ تریلیون دلاری را از خود پدیدار کنند.

در همین حال، میلیاردرهای صندوق سرمایه‌گذاری نتوانستند این پدیده را نبینند و بسیاری از آن‌ها با شتابی سرسام‌آور اقدام به خرید سهام آن کرده‌اند. حال میلیاردرها چنان سهام‌های مربوط به هوش مصنوعی را می‌خرند، گویی فردایی وجود ندارد!

بدون هوش مصنوعی، سود ممکن نیست

ست کلارمن، سرمایه‌گذار میلیاردر و مدیر صندوق تأمینی، چهره‌ای مرموز در وال‌استریت و از طرفداران قدیمی سرمایه‌گذاری ارزشی است. کلارمن سرپرستی گروه Baupost را بر عهده دارد که بیش از ۳۰ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریتش است و همین آن را به یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های تأمینی بورس و سهام تبدیل کرده است؛ در همین حال «مارکت واچ» او را «یکی از برترین مدیران پولی تمام دوران» نامیده است.

گروه Baupost اخیراً سرمایه‌گذاری عظیمی در Alphabet انجام داده است. در سه ماهه چهارم، صندوق تأمینی این گروه ۲٫۶۱ میلیون سهم خرید و ۱۹۰ درصد از سهام خود را افزایش داده است؛ آن‌ها کل دارایی خود را به ۳٫۹۹ میلیون سهم، به ارزش تقریباً ۱۰۴ میلیون دلار رسانده‌اند. شرکت مادر Google اکنون بیش از ۶ درصد از دارایی‌های Baupost را نمایندگی می‌کند.

انقلاب هوش مصنوعی

پیوند آلفابت و هوش مصنوعی خیلی به‌عقب برمی‌گردد. این شرکت، شبکه عصبی مغز گوگل را در سال ۲۰۱۱، توسط پژوهشگران برجسته هوش مصنوعی «اندرو انگ» و «جف دین»، در تلاش برای توسعه یک سیستم هوش مصنوعی که می‌تواند تصاویر را تشخیص دهد، راه‌اندازی کرد.

در سال ۲۰۱۴، گوگل شرکت تحقیقاتی DeepMind را خریداری کرد تا جایگاه خود را در تاریخ هوش مصنوعی تثبیت کند. دو سال بعد، یادگیری ماشینی DeepMind توانست هزینه هنگفت خنک‌کننده مرکز داده گوگل را تا ۴۰ درصد کاهش دهد و این کمک فراوانی به محیط‌زیست کرد. 

سپس در پاسخ به شور و شوق ناشی از ChatGPT، آلفابت به‌سرعت «بارد» را معرفی کرد، اما چند خطای برجسته باعث شد که معرفی عمومی آن فعلاً کنار گذاشته شود.

مهم است به یاد داشته باشید که Alphabet سال‌هاست که از هوش مصنوعی در پس‌زمینه فناوری‌های خود استفاده می‌کند و زرادخانه‌ای از ابزارهای گوناگون مبتنی بر هوش مصنوعی در اختیار دارد، که برخی از آن‌ها زیربنای جستجوی نیز گوگل هستند؛ آن‌ها کیفیت عکس‌ها را بهبود می‌بخشند و مشتریان بی‌شماری از خدمات ابری گوگل Google Cloud استفاده می‌کنند.

سهام گوگل در حال حاضر تقریباً چهار برابر فروش سال آینده معامله می‌شود و از اواسط سال ۲۰۱۳ هیچ‌وقت به این اندازه پررونق نبوده است.

انقلاب هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری افسارگسیخته، در نسل بعدی پردازنده‌های هوش مصنوعی

«کن گریفین» چیزی شبیه به یک ستاره در «وال‌استریت» است. مؤسس و مدیرعامل صندوق تأمینی «سیتادل» سال گذشته حدود ۴٫۱ میلیارد دلار به جیب زد و این پدیده او را به یکی از موفق‌ترین مدیران صندوق‌های تأمینی در تاریخ تبدیل کرد. سیتادل در سال ۲۰۲۲ با سود تقریبی ۱۶ میلیارد دلار، رکورد شکست که سی‌ان‌ان آن را «بزرگ‌ترین درآمد بادآورده سالانه» نامیده است.

Citadel در اواخر سال گذشته به‌شدت روی دستگاه‌های میکرو پیشرفته (Advanced Micro Devices) شرط‌بندی کرد و ۵ میلیون از این فناوری، سهم خرید و سهام بازار خود را به بیش از ۳۳۳ درصد، افزایش داد. این رقم در حال حاضر به بیش از ۶٫۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵۹۸ میلیون دلار می‌رسد. AMD برای واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

همچنین این شرکت تمرکز خود را بر روی رایانش ابری و هوش مصنوعی گذاشته است. در اوایل سال جاری، AMD از تراشه موبایل Ryzen 7040 برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد که دارای موتور هوش مصنوعی داخلی است و برای نخستین بار کارکرد یک CPU را افزایش می‌دهد.

حال این شرکت قصد دارد، مجموعه تراشه‌های هوش مصنوعی خود را با اضافه شدن MI300، یک واحد پردازش شتاب (APU) که قابلیت‌های یک CPU را با گرافیک یکپارچه ترکیب می‌کند، گسترش دهد. به گفته مدیرعامل این شرکت «لیزا سو»، این فناوری «نیمه‌رسانا» زمان انتشارِ نسل بعدی سیستم‌های هوش مصنوعی را شتاب می‌بخشد و درعین‌حال زمان لازم برای آموزش آن‌ها را کاهش می‌دهد.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]