40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 چگونه انویدیا بر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی مسلط شد؟

چگونه انویدیا بر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی مسلط شد؟

رقابت با شرکتی مانند انویدیا که کامپیوتر، نرم‌افزار، خدمات ابری و مدل‌های آموزش دیده هوش مصنوعی و همچنین پردازنده را می‌فروشد، سخت است. عوامل بسیاری رهبری این بازار را به دست این شرکت داده که یکی از مهم‌ترین آنها عملکرد ارتقا یافته‌ تراشه‎های انویدیا است که باعث صرفه‌جویی در هزینه مشتریان شده است.

به گزارش هوشیو، ناوین رائو، عصب‌شناس که به کارآفرین فناوری تبدیل شد، زمانی تلاش می‌کرد تا با انویدیا، سازنده پیشرو تراشه‌های طراحی شده برای هوش مصنوعی در جهان رقابت کند.

 در استارتاپی که غول نیمه هادی اینتل بعدها خرید، رائو روی تراشه‌هایی کار می‌کرد که قرار بود جایگزین واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا شوند، که اجزایی هستند که برای کارهای هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی سازگار شده‌اند. اما در حالی که اینتل به آرامی حرکت می‌کرد، انویدیا به‌سرعت محصولات خود را با ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی ارتقا داد که با آنچه او در حال توسعه آن بود، مقابله کند.

پس از ترک اینتل و رهبری یک استارتاپ نرم‌افزاری با نام MosaicML، رائو از تراشه‌های انویدیا استفاده کرد و آنها را در مقابل رقبا ارزیابی کرد. او متوجه شد که انویدیا از تولید تراشه‌ها پا را فراتر گذاشته و یک جامعه بزرگ از برنامه‌نویسان هوش مصنوعی ایجاد کرده که به طور مداوم از فناوری انویدیا برای تولیدات خود استفاده می‌کنند.

رائو گفت: « وقتی صحبت از ساخت فناوری‌های جدید می‌شود، همه به انویدیا به‌عنوان یک شرکت پیشرو در این زمینه اعتماد می‌کنند. اگر یک شرکت محصول سخت‌افزاری جدیدی را معرفی کند، دائماً در تلاش است تا با پیشرفت‌های انویدیا همراه شود.»

طی بیش از ۱۰ سال، انویدیا پیشتاز تقریباً تسخیرناپذیری در تولید تراشه‌هایی بوده که می‌توانند وظایف پیچیده هوش مصنوعی مانند تشخیص تصویر، چهره، و گفتار و همچنین تولید متن برای چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT انجام دهند. انویدیا با شناخت زودهنگام روندهای نوظهور هوش مصنوعی، تطبیق تراشه‌های خود با آن وظایف و سپس توسعه ابزارهای نرم‌افزاری ضروری که به توسعه هوش مصنوعی کمک می‌کند، به موقعیت رهبری در این بازار دست یافت.

جنسن هوانگ، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل انویدیا، از آن زمان به بالا بردن سطح خود ادامه داده است. برای حفظ موقعیت پیشرو بودن‌اش در بازار، شرکت او همچنین به مشتریان خود دسترسی به رایانه‌های تخصصی، خدمات محاسباتی و سایر ابزارهای تجارت نوظهور آنها را ارائه کرده است. این امر انویدیا را برای همه مقاصد، به فروشگاهی تک مرحله‌ای به‌منظور توسعه هوش مصنوعی تبدیل کرده است.

به گفته شرکت تحقیقاتی Omdia، در حالی که گوگل، آمازون، متا، آی‌بی‌ام و دیگر شرکت‌ها نیز تراشه‌های هوش مصنوعی تولید کرده‌اند، انویدیا امروز بیش از ۷۰ درصد از فروش بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده و جایگاه بزرگ‌تری در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد دارد.

در ماه مه، وضعیت این شرکت به‌عنوان برجسته‌ترین برنده انقلاب هوش مصنوعی زمانی مشخص شد که جهش ۶۴ درصدی در درآمد سه ماهه را پیش‌بینی کرد، این مقدار بسیار بیشتر از آن چیزی بود که وال استریت انتظار داشت. انتظار می‌رود روز چهارشنبه، انویدیا  که ارزش بازار خود را به بیش از یک تریلیون دلار رسانده و تبدیل به با ارزش‌ترین سازنده تراشه‌های جهان شده است، این رکورد را تأیید کرده و سیگنال‌های بیشتری در مورد تقاضای رونق هوش مصنوعی ارائه دهد.

دانیل نیومن، تحلیلگر گروه Futurum می‌گوید:«مشتریان برای خرید یک سیستم انویدیا به جای خرید یک تراشه در دسترس و عرضه‌شده از یک استارتاپ یا رقیب دیگر، ۱۸ ماه صبر می‌کنند که این باورنکردنی است.»

هوانگ ۶۰ ساله که به خاطر پوشیدن کت چرمی مشکی‌اش معروف شده، سال‌ها قبل از تبدیل شدن به یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های این جنبش، از هوش مصنوعی صحبت می‌کرد. او علناً گفته که محاسبات بزرگ‌ترین تغییر خود را از زمانی که IBM در ۶۰ سال پیش تعریف کرد که اکثر سیستم‌ها و نرم‌افزارها چگونه کار می‌کنند، تجربه می‌کند. او همچنین گفت است که اکنون پردازنده‌های گرافیکی و سایر تراشه‌های ویژه در حال جایگزینی با ریزپردازنده‌های استاندارد هستند و چت‌بات‌های هوش مصنوعی جایگزین کدگذاری نرم‌افزاری پیچیده شده‌اند.

هوانگ در مصاحبه‌ای گفت:«ما اساساً فرایند محاسباتی را متحول کردیم، از صفر شروع کرده و همه‌چیز را از پردازنده گرفته تا محصول نهایی مجددا طراحی کردیم.»

هوانگ در سال ۱۹۹۳ به راه‌اندازی انویدیا کمک کرد تا تراشه‌هایی تولید نماید که تصاویر را در بازی‌های ویدیویی ارائه می‎کند. در حالی که ریزپردازنده‌های استاندارد در انجام محاسبات پیچیده به‌صورت متوالی عالی هستند، پردازنده‌های گرافیکی این شرکت بسیاری از وظایف ساده را به طور همزمان انجام می‌دهند.

در سال ۲۰۰۶، هوانگ از این هم فراتر رفت و فناوری نرم‌افزاری به نام CUDA را معرفی کرد که به برنامه‌ریزی پردازنده‌های گرافیکی برای کارهای جدید کمک می‌کند و آنها را از تراشه‌های تک منظوره به تراشه‌های عمومی‌تر تبدیل می‌نماید که می‌توانند وظایف دیگری را در زمینه‌هایی مانند فیزیک و شبیه‌سازی‌های شیمیایی انجام دهند.

یک پیشرفت بزرگ دیگر در سال ۲۰۱۲ رخ داد، زمانی که محققان از پردازنده‌های گرافیکی برای دستیابی به دقت انسانی در کارهایی مانند تشخیص گربه در تصویر استفاده کردند که در واقع  پیش‌آگهی بود برای پیشرفت‌های اخیر مانند تولید تصاویر از طریق پیام‌های متنی.

این تلاش که شرکت تخمین زده بیش از ۳۰ میلیارد دلار در طول یک دهه هزینه داشته،Nvidia  را به بیش از یک تامین‎‎کننده قطعات تبدیل کرده است. علاوه بر همکاری با دانشمندان و استارتاپ‌های پیشرو، این شرکت تیمی ایجاد کرده که مستقیماً در فعالیت‌های هوش مصنوعی مانند ایجاد و آموزش مدل‌های زبانی شرکت می‌کند.

علاوه بر این، هشدار قبلی در مورد آنچه متخصصان هوش مصنوعی به آن نیاز دارند، باعث شد تا Nvidia لایه‌های زیادی از نرم‌افزارهای کلیدی را فراتر از CUDA توسعه دهد. این شامل صدها قطعه کد از پیش ساخته شده بود که کتابخانه نامیده می‌شد و باعث می‌شد تا در کار برنامه‌نویسان صرفه‌جویی شود.

در زمینه سخت‌افزار، انویدیا به دلیل ارائه مداوم تراشه‌های سریع‌تر هر چند سال یک بار شهرت پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۷، ​​ این شرکت بهینه‌سازی پردازنده‌های گرافیکی برای انجام محاسبات خاص هوش مصنوعی را آغاز کرد.

در همان سال، انویدیا، که معمولاً تراشه‌ها یا بردهای مدار را برای سیستم‌های دیگر شرکت‌ها می‌فروخت، همچنین شروع به فروش رایانه‌ها کرد تا وظایف هوش مصنوعی را به نحو احسن انجام دهد. برخی از این سیستم‌ها اکنون به‌اندازه ابررایانه‌ها هستند که با استفاده از فناوری شبکه اختصاصی و هزاران GPU آنها را جمع‌آوری کرده و کار می‌کند. چنین سخت‌افزاری ممکن است هفته‌ها برای آموزش آخرین مدل‌های هوش مصنوعی کار کند.

هوانگ در این مصاحبه گفت:«این نوع محاسبات هوش مصنوعی به شما اجازه نمی‌دهد که فقط یک تراشه بسازید و مشتریان از آن استفاده کنند، بلکه شما باید کل مرکز داده را بسازید.»

سپتامبر گذشته، انویدیا از تولید تراشه‌های جدیدی به نام H100 خبر داد که آن‌ها را برای انجام عملیات به اصطلاح ترانسفورماتور ارتقا داده بود. معلوم شد که چنین محاسباتی پایه‌ای برای سرویس‌هایی مانند ChatGPT است که باعث شده هوانگ آن را به‌عنوان یک پیشرفت قابل‌توجه در هوش مصنوعی مولد توصیف کند و آن را با تأثیر دگرگون‌کننده آیفون مقایسه نماید.

برای گسترش بیشتر نفوذ خود، انویدیا اخیراً با شرکت‌های فناوری بزرگ همکاری کرده و در استارتاپ‌های برجسته هوش مصنوعی که از تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کنند، سرمایه‌گذاری کرده است. یکی از آنها هوش مصنوعی Inflection بود که در ماه ژوئن دریافت ۱.۳ میلیارد دلار بودجه از Nvidia و سایرین را علنی کرد. این هزینه برای کمک به خرید ۲۲۰۰۰ تراشه H100 استفاده شد.

مصطفی سلیمان، مدیرعامل Inflection، گفت که هیچ اجباری برای استفاده از محصولات انویدیا وجود ندارد اما رقبا هیچ جایگزین مناسبی ارائه نمی‌دهند. او گفت: «هیچ‌یک از آنها حتی به سطح تکنولوژی انویدیا نزدیک هم نمی‌شوند.»

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]