40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تحلیل داده‌ها، نابرابری‌های بهداشتی در کارآزمایی‌های بالینی، سرطان را برجسته می‌سازد

تحلیل داده‌ها، نابرابری‌های بهداشتی در کارآزمایی‌های بالینی، سرطان را برجسته می‌سازد

پژوهشگران با استفاده از تحلیل داده دریافتند که برخی از جمعیت‌ها در کارآزمایی‌های بالینی حضور کمتری دارند و این امر منجر به نابرابری‌های بهداشتی می‌شود

بر اساس نتایج پژوهشی که نابرابری‌های بهداشتی در کارآزمایی‌های بالینی را بررسی می‌کند، به‌رغم تلاش‌های فراوان برای افزایش مشارکت انواع گروه‌ها، برخی از جمعیت‌های خاص، همچنان حضور کم‌رنگی در این کارآزمایی‌ها دارند.

محققان می‌توانند با لحاظ کردن افراد مختلف و دارای سوابق متنوع در کارآزمایی‌های بالینی، امنیت و تأثیر درمان را بر روی طیف متفاوتی از ویژگی‌ها، تعیین کنند و سلامت جامعه را بهبود ببخشند. برای افزایش تنوع افراد در کارآزمایی‌های بالینی، موسسه ملی سرطان (NCI)، دست به چندین ابتکار زده است.

دکتر یوآن اف. خاویر دس لوگس و همکارانش، سیستم به‌روزرسانی داده‌های بالینی NCI را تحلیل کردند. این دیتابیس، شامل سوابق بیمارانی است که در کارآزمایی‌های بالینی این مؤسسه شرکت کرده بود. هدف این پژوهشگران، بررسی حضور گروه‌های اقلیت، زنان و بیماران مسن‌ در ۷۶۶ کارآزمایی سرطان پستان، ریه، پروستات و روده بزرگ از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بود.

کارآزمایی‌هایی که در تحلیل داده بررسی شدند، شامل ۲۴۲۷۲۰ شرکت‌کننده بودند: ۱۹۷۳۲۰ سفیدپوست غیراسپانیایی (۳/۸۱ درصد)، ۲۱۱۹۰ سیاه‌پوست (۷/۸ درصد)، ۱۱۵۸۷ اسپانیایی‌تبار (۸/۴ درصد) و ۶۸۸۰ آسیایی/اقیانوسیه (۸/۲ درصد).

این گروه پژوهشی، میزان مشارکت در کارآزمایی‌های بالینی را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با نسبت میزان بروز سرطان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ برای بیماران سفیدپوست غیراسپانیایی در برابر بیماران گروه‌های اقلیت، بیماران سالمند در مقابل بیماران غیرسالمند، و زنان بیمار در برابر مردان بیمار، مقایسه کردند.

بر طبق نتایج این پژوهش، بیماران سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار بیشتر در کارآزمایی‌های سرطان پستان شرکت می‌کردند، اما به طرز معنی‌داری در کارآزمایی‌های سرطان روده بزرگ، ریه و پروستات، حضور کمتری داشتند.

کارآزمایی‌های بالینی

به‌علاوه، بیماران بالای ۶۵ سال در کارآزمایی‌های سرطان پستان، روده بزرگ و ریه مشارکت کم‌رنگی داشتند، در حالی که زنان در کارآزمایی‌های روده بزرگ و ریه، کمتر حضور داشتند.

پژوهشگران با بررسی کارآزمایی‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ و ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، متوجه شدند که بیماران اسپانیایی‌تبار و سیاه‌پوستان در سال‌های اخیر، نسبت به اوایل ۲۰۰۰ میلادی، در کارآزمایی‌های سرطان پستان، ریه و پروستات، بیشتر مشارکت می‌کنند.

زنان نیز در سال‌های اخیر کمتر در کارآزمایی‌های‌ سرطان روده بزرگ بوده‌اند. با این حال، احتمال حضور آن‌ها در کارآزمایی سرطان ریه، بیشتر بود. روند حضور بیماران بالای ۶۵ سال بسته به نوع سرطان، متغیر بود.

خاویر دس لوگس، در بیانیه‌ای خبری بیان کرد: «مقاله ما نشان می‌دهد که نابرابری ثبت‌نام در کارآزمایی‌های بالینی NCI برای گروه‌های اقلیت کاهش یافته است، با این حال، همچنان باید بیشتر تلاش کرد.»

به گفته پژوهشگران برای برطرف کردن حضور کم‌رنگ بیماران زن و سالمند در کارآزمایی‌های بالینی، باید کارهای بیشتری انجام شود.

پژوهشگران برای از بین بردن نابرابری‌های بهداشتی، باید علت اصلی مشکل و روش‌های ترویج عدالت بهداشتی را شناسایی کنند. محققان می‌توانند با افزایش حضور همه گروه‌ها در کارآزمایی‌های بالینی، سلامت جامعه را افزایش دهند و نتایج بهتری برای بیماران فراهم کنند.

با وجود اینکه حضور انواع جمعیت‌ها در کارآزمایی‌های بالینی افزایش یافته است، اما هنوز برخی از آنان، حضور کم‌رنگ‌تری دارند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]