40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان نتیجه‌بخش بوده است

کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان نتیجه‌بخش بوده است

آخیلش میشرا دامپزشکی است که از ۲۲ سال پیش، مشغول درمان حیوانات در پارک ملی پنچ، واقع در مادیا پرادش هند، است. وی می‌گوید: «حیوانات شگفت‌انگیز و زیبا هستند. من از کارم لذت می‌برم؛ وقتی یک ببر زخمی را درمان می‌کنم، تا بتواند دوباره به جنگل برگردد، احساس وصف‌ناپذیری را تجربه می‌کنم.»

هوش مصنوعی در جنگلداری
هند نزدیک به ۳,۰۰۰ ببر دارد.

به گفته‌ میشرا، زندگی ببرها، به‌ویژه ببرهای ماده، آسان نیست. وی ادامه می‌دهد: «به نظر من، ببرهای ماده خیلی قوی‌تر از ببرهای نر هستند؛ بی‌پروا برای توله‌های خود می‌جنگند و آماده‌اند، تا هر ببر بزرگی را که به سوی‌شان حمله‌ور می‌شود، شکست دهند.» ببرهایی که میشرا درمان می‌کند، معمولاً هنگام شکار یا محافظت از توله‌هایشان زخمی می‌شوند. با این حال، بعضی از ببرها هم به دست شکارچیان غیرقانونی مسموم شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: «وقتی می‌بینم این حیوانات بی‌گناه به خاطر پوست، دندان و پنجه‌هایشان کشته می‌شوند، قلبم می‌شکند.»

هوش مصنوعی برای جنگلبانان
آخلیش میشرا (سمت چپ) ۲۲ سال است که مشغول درمان حیوانات در پارک ملی پنچ است.

محافظت از ببرهای هندی شغل دشوار و چالش‌برانگیزی است. بیشتر جمعیت ببرها که طبق سرشماری سال ۲۰۱۸ به ۳,۰۰۰ عدد می‌رسید، در یکی از ۵۱ پناهگاه مخصوص زندگی می‌کنند که در کل، در زمینی به مساحت ۷۴,۰۰۰ کیلومتر مربع را به خود اختصاص می‌دهند. حتی برآورد جمعیت کلی ببرها هم کار دشواری است.

به نظر می‌رسید که فناوری هوش مصنوعی بهترین راه‌حل باشد و کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان تا حد زیادی مشکلات را حل کند. به همین دلیل، اداره ملی محافظت از ببرها (NTCA)، در جدیدترین سرشماری خود، دوربین‌هایی را در ۲۶,۸۳۸ نقطه پنهان کرد و بدین ترتیب، ۳۴,۸۵۸,۶۲۳ تصویر از حیات‌وحش گرفت. از سوی دیگر، پژوهشگران صدها کیلومتر مربع را پوشش دادند، تا به دنبال سرنخی از ببرها و شکارشان بگردند. NTCA برای بررسی این حجم داده از یک سیستم هوش مصنوعی کمک گرفت که برای شناسایی حیوانات مختلف آموزش دیده بود.

نقش هوش مصنوعی در سرشماری سال ۲۰۱۸، شناسایی حیواناتی بود که تصویرشان توسط دوربین‌ها ثبت شده بود، چون انجام این مسئله برای انسان‌ها بسیار دشوار است و در واقع کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان تا حد قابل‌قبولی کارها را پیش می‌برد.

اکنون NTCA قصد دارد تا کاربرد هوش مصنوعی را ارتقاء دهد. به همین دلیل، مشغول توسعه‌ سیستم جدیدی است که بتواند بهترین مسیر ممکن برای پاسبانی زمین‌های وسیع را به جنگل‌بان‌ها نشان دهد و این موضوع، شیوه‌ای عالی برای کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان است. این سیستم داده‌های مربوط به جمعیت ببرها، حرکت و توپوگرافی محلی آن‌ها را تحلیل می‌کند.

مسیریابی جنگلبانان
هوش مصنوعی به جنگل‌بان‌ها کمک می‌کند، تا مسیرشان را بهینه‌سازی کنند.

محمدسجاد سلطان، دستیار بازرس کل NTCA، امیدوار است هوش مصنوعی در تشخیص جرائمی که در حیات‌وحش روی می‌دهند نیز به جنگل‌بان‌ها کمک کند. فعالین حوزه‌ محافظت از حیات‌وحش معتقدند که این فناوری، علی‌رغم تمام نقاط‌ قوتش، نمی‌تواند جای جنگل‌بان‌های حاضر در میدان را بگیرد.

در واقع، در حال حاضر، کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان نتیجه داده و محافظت از ببرها در پارک‌های محافظت‌شده تاکنون با موفقیت همراه بوده است. با این حال، به گزارش دبی گونیکا، متخصص محیط‌زیست، ببرهای خارج از این مناطق همچنان آسیب‌پذیر به شمار می‌روند. وی اضافه می‌کند: «در صورتی که نتوانیم شبکه‌ مناطق محافظت‌شده و مسیرهای عبوری حیات‌وحش را گسترش دهیم، جمعیت ببرها افزایش نخواهد یافت.»

گونیکا با تأکید بر اهمیت ارتقای تجهیزات و افزایش گشت‌های پاسبانی می‌گوید: «آنچه ضرورت دارد، گشت میدانی بیشتر و استفاده‌ بهتر از فناوری برای نظارت و محافظت است. استفاده از پهپادها، تله‌های دوربینی، رهگیری لحظه‌ای شکارچیان غیرقانونی و استفاده از تشخیص‌گرهای فلزی برای یافتن تله‌ها از جمله مسائلی هستند که هم از نظر کمیت و هم کیفیت باید ارتقاء یابند.» در واقع، هرچه محل زندگی و رفت‌وآمد انسان‌ها و ببرها به هم نزدیک‌تر می‌شود، نظارت هوشمندانه و دقیق از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری می‌یابد.

هوش مصنوعی
گذار و جابه‌جایی بین مناطق محافظت‌شده، ببرها را آسیب‌پذیر می‌کند.

سانیل لیمای، پاسبان ارشد پارک ملی تادائوبا در ماهاراشترا می‌گوید: «طی چهار سال گذشته، شمار ببرهای این استان از ۳۱۲ به ۴۰۰ عدد افزایش یافته است.» با افزایش جمعیت ببرها و نزدیک‌تر شدن جوامع محلی به جنگل‌ها که محل زندگی و شکار ببرهاست، تماس این حیوانات با انسان‌ها بیشتر شده است.

وی توضیح می‌دهد: «شکار حیوانات اهلی و حمله به انسان‌ها باعث شده است ذهنیت خوبی نسبت به ببرها وجود نداشته باشد.» به گفته‌ لیمای، ببرها هنگام عبور از یک منطقه‌ جنگلی به منطقه‌ جنگلی دیگر، آسیب‌پذیرتر می‌شوند. وی امیدوار است، تا کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان نتیجه‌بخش باشد و این فناوری حرکت ببرها در اطراف جنگل را پیش‌بینی نماید. با این حال، همان‌طور که لیمای خاطرنشان می‌کند، همچنان به حضور جنگل‌بان‌ها نیاز خواهیم داشت، چون هوش مصنوعی نمی‌تواند جای انسان‌ها را بگیرد.

جریل بنیت، رئیس بنیاد AVI، خاطرنشان می‌کند که هرچند کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان تا حد زیادی ثمربخش بوده، اما مشکل شکارچیان غیرقانونی نیز پیچیده‌تر شده است. این افراد با تکیه بر فناوری، مسیر تردد جنگل‌بان‌ها را پیدا می‌کنند، از گشت‌های پاسبانی در امان می‌مانند و محل دوربین‌ها را تشخیص می‌دهند.

کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان
با افزایش شمار ببرها، احتمال تماس‌شان با انسان‌ها نیز بیشتر می‌شود.

بنیاد AVI یک سیستم هوش مصنوعی ساخته است که علاوه بر داده‌های به‌دست‌آمده از دوربین‌ها و جنگل‌بان‌ها، از داده‌های ماهواره‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مردم محلی نیز استفاده می‌کند و این موضوع کمک هوش مصنوعی به جنگلبانان را بار دیگر خاطرنشان می‌کند.

بنیت امیدوار است، تا ادارات مربوطه در سطح هند از این فناوری استفاده کنند، تا محافظت بهتری از حیات‌وحش، به‌ویژه حیواناتی که خارج از پارک‌های ملی و ایمن‌گاه‌های زیستی زندگی می‌کنند، به عمل آورند. وی ادامه می‌دهد: «با توجه به محدودیت قلمروهای موجود برای حیوانات وحشی، ضروری است هیچ‌گونه دخالت انسانی در زیستگاه‌های حیات‌وحش انجام نگیرد.»

میشرا نیز امیدوار است، تا این رویه‌ها بتواند از تراژدی‌های غم‌انگیزی همچون مرگ ببر معروف هندی، بگین نالا، جلوگیری کند. این ببر ۱۲ ساله در مارس ۲۰۱۶، بعد از اینکه به همراه دو تا از توله‌هایش مسموم شده بود، در Pench Tiger Reserve پیدا شد.

میشرا موفق شد توله‌ببر سوم را نجات دهد؛ این ببر اکنون بزرگ شده است و در پناهگاه، بچه‌های خودش را به دنیا آورده است. میشرا در این باره می‌گوید: «بزرگ‌ کردن این ببر و کمک به رشد مهارت‌های شکارش برای بقا در محیط جنگل، کار خیلی لذت‌بخشی بود.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]