40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کنار گذاشتن رقیب چت‌جی‌بی‌تی در گوگل؛ به ‌دلایل امنیتی

کنار گذاشتن رقیب چت‌جی‌بی‌تی در گوگل؛ به ‌دلایل امنیتی

چت‌بات‌های مبتنی بر مدل‌های زبانی، همین حالا هم بخشی از فناوری روز دنیا شده‌اند و بسیاری از کارهای مهمِ روز دنیا را پیش می‌برند. سرعت پیشرفت این فناوری‌ بسیار بالا بود، به‌طوری‌که معروف‌ترین چت‌بات جهان یعنی چت‌جی‌پی‌تی ChatGPT ، تنها در پایان سال گذشته راه‌اندازی شده است. در همین ‌حال یادآوری این نکته نیز بسیار مهم است که شرکت گوگل، خیلی زود‌تر از مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی، چت‌باتی مشابه ارائه کرده است؛ درست زمانی که مدیریت شرکت دیدگاه متفاوتی نسبت به هوش مصنوعی داشت.

بر اساس اطلاعاتی که به‌تازگی وال‌استریت ژورنال منتشر کرده است، در سال ۲۰۱۸ مهندس پژوهشگر گوگل، «دانیل دی. فریتاس» پروژه ساخت چت‌باتی که می‌تواند مانند انسان سخن بگوید، را شروع کرده است؛ بعداً «نوام شازیر» از واحد پژوهش‌های هوش مصنوعی گوگل، به این پروژه پیوست. آن‌ها باهم توانستند « مینا Meena » را بسازند، چت‌باتی که می‌توانست درباره فلسفه، ادبیات، هنر و برنامه‌های تلویزیونی گفتگو کند و درباره اسب‌ها، گاوها و دیگر حیوانات طبیعت، کمدی بسازد.

رقیب چت‌جی‌بی‌تی در گوگل

دقیقاً در همان زمان، همان‌طور که همکاران توسعه‌دهنده گوگل نیز قبلاً اعلام کرده‌اند، آن‌ها مطمئن بودند که مینا می‌تواند اساس جستجو در اینترنت را تغییر دهد؛ مینا بعداً نام خود را به LaMBDA تغییر داد و به مدل زبان Bard تبدیل شد.

اما قبل ‌از آن، تلاش‌های فراوان مدیران پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل، برای دسترسی به پژوهشگران خارجی شکست خورد؛ چراکه مدیران ارشد با ادغام ساختار زبانی چت‌بات‌ها در دستیار Google یا راه‌اندازی یک راهنمای نمایش عمومی مخالف بودند.

بنابراین پروژه به خاطر عدم رعایت استانداردهای ایمنی و انصاف در زمینه هوش مصنوعی چت‌بات بسته شد و این نخستین بار نیست که پروژه‌های مشابه هوش مصنوعی در گوگل متوقف می‌شوند. در سال ۲۰۱۲، این شرکت Ray Kurzweil را استخدام کرد تا در توسعه مدل‌های زبان طبیعی مشغول شود و حدود یک سال بعد نیز گوگل، شرکت DeepMind را خریداری کرد تا روی فناوری‌های هوش مصنوعی کار کند.

در آن زمان، به ‌دلیل انتقاد دانشمندان و کارشناسان فنی که مخالف استفاده از چنین فناوری‌هایی، به‌ خاطر مشکلات اخلاقی مربوط به نظارت انبوه بودند، چنین ابتکاراتی متوقف شد و گوگل قول داد استفاده از هوش مصنوعی را محدود کند.

چت‌جی‌بی‌تی در گوگل

در سال ۲۰۱۸، گوگل پروژه‌ای که مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در سلاح‌های نظامی بود را لغو کرد؛ این‌بار واکنش منفی کارمندان شرکت نقش داشت.

امروزه استفاده از هوش مصنوعی در گوگل به شکلی کاملاً متفاوت اجرا می‌شود؛ ولی درهرصورت، Bard دیرتر از ChatGPT به بازار می‌آید و در این رقابت اقتصادی، ارزش سهام آن بسیار پایین‌تر از جی‌پی‌تی خواهد بود. گوگل به‌ خاطر دیرکرد در ارائه چت‌بات خود، فرصت پیروزی را از دست داد و رقیبانش از او جلو زدند.

در اواخر سال ۲۰۲۱ دو مهندس پژوهشگر گوگل، «دانیل دی. فریتاس» و «نوام شازیر» این شرکت را ترک کردند؛ باوجود این‌که «ساندار پیچای» مدیرعامل شرکت، شخصاً از آن‌ها خواست بمانند و به کار روی چت‌بات گوگل ادامه دهند، ولی آن‌ها قبول نکردند.

پس از ترک گوگل، این دو مهندس شرکت خود را با نام Character.Ai تأسیس کردند؛ در این شرکت آن‌ها روی چت‌باتی کار می‌کنند که می‌تواند، به شخصیت‌هایی مانند ایلان ماسک یا ماریو از بازی نینتندو تبدیل شود.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]