40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 انتشار پادکستی جالب از گفتگوی هوش مصنوعی با استیو جابز

انتشار پادکستی جالب از گفتگوی هوش مصنوعی با استیو جابز

استیو جابز طی مصاحبه‌ای که با جو روگان در یک پادکست داشته، به گفتگو در خصوص مایکروسافت، ادوبی و سایر مباحث مرتبط با زندگی و تجربیات شخصی‌اش پرداخته است.

از میان تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی، آنچه به‌خوبی پیشرفت این فناوری را به رخ می‌کشد، توانایی آن در گفتگو با افراد متوفی و درگذشتگان است. Podcast.ai پلتفرمی است که هر هفته با پخش مصاحبه‌های کامل از اشخاص درگذشته، این قابلیت خود را به نمایش می‌گذارد. اولین مصاحبه این پلتفرم در قالب پادکست، با استیو جابز بوده و با اعلام این نکته آغاز می‌شود که مکالمه پیش‌رو توسط هوش مصنوعی تولید گردیده است. سازنده این پادکست به وبسایت play.ht (مولد صدای هوش مصنوعی آنلاین و بهترین صداهای مصنوعی) نیز اشاره می‌کند، که تاکنون توانسته کتابخانه روبه‌رشدی از ۹۰۷ صدای طبیعی با لحن انسانی را فراهم آورد.

Podcast.ai  توضیح داده که دلیل انتخاب استیو جابز به‌عنوان نخستین پروژه این پلتفرم، به‌جهت اثرگذاری او بر دنیای فناوری و الهام‌بخش بودنش برای مردم، حتی پس از مرگش است.

چه انتظاری می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی در این پادکست‌ها داشت؟

مصاحبه با استیو جابز براساس قابلیت‌های هوش مصنوعی نزدیک به ۲۰ دقیقه به طول انجامیده است. این مصاحبه یک گفتگو غیررسمی بین روگان و جابز به روش بازآفرینی هوش مصنوعی است، که البته در طول این مصاحبه صدای خنده این دو نفر نیز به گوش می‌رسد.

روندی که در این گفتگوی هوش مصنوعی با جابز طی می‌شود به این صورت است: ابتدا روگان خطاب به شنوندگان اعلام می‌کند که مهمان برنامه‌اش یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های دنیای فناوری است و درحقیقت همان مردی که سیستم‌های مک را به ما معرفی کرده و سپس گذشته جابز شرح داده می‌شود. در شرحی که از گذشته جابز ارائه می‌شود، به مدت‌زمان کوتاهی که وی در کالج رئید سپری کرده و ماجراجویی‌هایش در هند نیز اشاره می‌شود. در‌حقیقت او به دنبال کسب بینش و مطالعه در مورد آیین بودا به این کشور سفر کرده بود.

چه انتظاری می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی در این پادکست‌ها داشت؟

استیو در این بخش داستان‌های جالبی در مورد هند تعریف می‌کند و توضیح می‌دهد که تمدن این کشور چطور شکل گرفته و به فرهنگ آن جهت داده است. وی از یکی از حماسه‌های هندی سخن می‌گوید، که ده برابر طولانی‌تر از حماسه‌ ایلیاد است و سپس توضیح می‌دهد که این سفر چطور به او کمک کرده تا معنای حقیقی و هدف جهان هستی را دریابد.

جو روگان درست مانند سایر اجراهایش، گفتگو را به‌سمت مسائل چالش‌برانگیزتر پیش می‌برد و در مورد تجربه‌ جابز با ماده‌ مخدر LSD  صحبت می‌کند. جابز می‌گوید: با‌ اینکه اولین تجربه‌اش با LSD خارق‌العاده بوده است، اما بعدا با مشاهده‌ تأثیراتی که بر روی ذهنش گذاشته، آن را کنار می‌گذارد.

این قسمت از گفتگوی هوش مصنوعی در قالب پادکست، بارها به سیستم‌عامل‌های مکینتاش اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت اپل صرفاً سازنده‌ محصولات تحول‌آفرین نیست، بلکه مأموریت اصلی‌اش استفاده از فرایند نوآوری در راستای ارتقای محصول برای کاربرانش است. جابز به نبود «حس زیبایی‌شناسی» در مایکروسافت اشاره می‌کند و دلیل آن را این موضوع می‌داند که، بنیان‌گذاران شرکت ریاضی‌دانان و دانشمندانی بوده‌اند که، درکی از تجربه مردم در این زمینه نداشته‌اند.

دیدگاه جابز نسبت به شرکت ادوبی و راهکارهای احتمالی وی برای حل نقاط ضعفش نیز در پادکست مطرح گردیده است. او محصولات ادوبی را به فروش « یک‌چهارم» خودرو به مشتری تشبیه می‌کند. البته جابز DigitalHub این شرکت را مهم و قابل تقدیر می‌خواند، ولی ضمناً به این موضوع هم اشاره می‌کند که متخصصان بیشتری از آنچه واقعاً لازم است، روی این پروژه کار می‌کنند.

جابز «فرایند‌های مبتنی بر نوآوری» گوگل را به رسمیت می‌شناسد، اما همچنین اشاره می‌کند که، هیچ شرکتی در این حوزه به پای اپل نمی‌رسد. وی اظهار می‌کند: تنها چیزی که به او انگیزه می‌دهد، بهبود محصولات فعلی شرکتش است.

جابز در خصوص قابلیت‌های هوش مصنوعی معتقد است که پیشرفت‌های عرصه‌ محاسباتی شغل افراد را به مخاطره انداخته، اما با‌این‌حال اشخاص می‌توانند در هر زمانی که می‌خواهند با کامپیوترهایشان خداحافظی کنند.

نباید از مشکلات هوش مصنوعی غافل شویم

گفتگوی هوش مصنوعی با استیو جابز شاید طولانی و پراکنده به نظر برسد، اما اطلاعاتی که فراهم می‌کند، همان چیزی است که در بخش عمومی نیز وجود دارد. Podcast.ai در صفحه‌ رسمی‌اش اعلام کرده، هوش مصنوعی را روی داده‌های موجود از بیوگرافی جابز و فیلم‌های موجود از او آموزش داده است.

نباید از مشکلات هوش مصنوعی غافل شویم

محتوای پادکست برای افرادی که با جابز آشنایی ندارند مفید است، اما برای طرفدارانش می‌تواند ناامیدکننده باشد.

Podcast.ai  پذیرای نظرات مردم بوده و می‌خواهد ببیند که مخاطبان در مورد این پادکست و قسمت‌های بعدی آن چه خواسته‌هایی دارند. نکته اینجاست که اگرچه این پادکست برای شخصیت‌های مشهور مثل رئیس‌جمهور سابق یک کشور کاربرد دارد، اما نمی‌تواند گفتگویی با مادربزرگ درگذشته‌ کاربر را بازآفرینی کند، زیرا در این موارد به‌خصوص، داده‌های لازم برای آموزش هوش مصنوعی در دست نیست.

به همین دلیل، هرچند اقدامات مذکور خارق‌العاده به نظر می‌رسند، اما نباید از مشکلات هوش مصنوعی نیز غافل شد. شاید هوش مصنوعی موفق شده مکالماتی طولانی خلق کند، اما درست همانند کاری که استیو جابز با سیستم‌های مک انجام داد، باید هشیار باشیم، تا در صورت نیاز این فناوری را کنار بگذاریم.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]