40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 یادگیری فناوری هوش مصنوعی را از کجا آغاز کنیم؟

یادگیری فناوری هوش مصنوعی را از کجا آغاز کنیم؟

شکی نیست که پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انسان در قرن ۲۱ است و این موضوع باعث شده یادگیری فناوری هوش مصنوعی به‌طور روزافزون علاقه‌مندان بیشتری پیدا کند. اهمیت این فناوری در دنیای مدرن و پیشرفته به حدی است که متخصصان مختلف درحال بررسی و ارزیابی شرایط استفاده از آن در صنایعشان هستند. با وجود همه پیشرفتی که فناوری هوش مصنوعی تا به‌امروز داشته، هنوز مسیری طولانی پیش‌رو دارد و به همین دلیل است که باوجود فعالیت دانشمندان این حوزه از دهه ۵۰ میلادی، هنوز هم آن را یک فناوری نوظهور می‌نامند.

هوش مصنوعی به طرق مختلف وارد زندگی ما شده است. ما وقتی در حال جستجو در اینترنت هستیم، وقتی از قابلیت باز کردن قفل گوشی تلفن همراهمان با استفاده از چهره استفاده می‌کنیم یا حتی وقتی در حال انجام بازی‌های کامپیوتری هستیم، بدون این‌که متوجه باشیم در حال استفاده از هوش مصنوعی هستیم.

نکته اما اینجاست که عمده مردم بدون اطلاع در حال استفاده از این فناوری فوق‌العاده هستند و درصورتی‌که آشنایی بیشتری با هوش مصنوعی و کاربردهای آن داشته باشند، می‌توانند از فرصت‌های بیشمار جدیدی که برایشان پیش می‌آید به شکلی بهینه استفاده کنند. هوش مصنوعی گستردگی بسیاری دارد؛ از مبانی و ابزارهای ساده گرفته تا خودروهای خودران، همه مرتبط با هوش مصنوعی هستند.

یادگیری فناوری هوش مصنوعی

این فناوری برای بسیاری از مردم دنیا ناشناخته مانده و در بهترین حالت افراد تنها آشنایی مختصری با آن دارند. درنتیجه این موضوع است که اگر حتی تصمیم به یادگیری فناوری هوش مصنوعی داشته باشند، در نگاه اول موانع بسیاری را مقابل خود متصور می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای شروع یادگیری تماشای ویدئو است. گستردگی ویدئوهای آموزشی در این زمینه و همچنین پراکندگی آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد سردرگمی در علاقه‌مندان شود، اما به شرطی که منبعی مناسب برای آن یافت شود، می‌تواند بهترین راه یادگیری باشد. در ایران سایت فرادرس توانسته آموزش هوش مصنوعی را در قالب ویدئوهای تفکیک‌شده و با موضوعات متنوع و جذاب ارائه دهد.
لینک: https://faradars.org/how-to-learn/artificial-intelligence

یادگیری فناوری هوش مصنوعی

دوره‌های آنلاین یادگیری فناوری هوش مصنوعی

یکی از راه‌های یادگیری فناوری هوش مصنوعی شرکت در دوره‌های آنلاین اینترنتی است که البته بیشتر آن‌ها پیش‎نیازهایی دارند که کار را برای متقاضیان پیچیده می‌کند. اولین موردی که برای ثبت‌نام در دوره آنلاین ضروری است، داشتن آشنایی نسبی است که دستیابی به آن به‌راحتی و با تماشای ویدئو میسر می‌شود. به همین دلیل است که اولین و بهترین قدم برای شروع یادگیری می‌تواند تماشای ویدئوی دسته‌بندی شده باشد.

[irp posts=”۱۱۲۳۵″]

در حوزه هوش مصنوعی با فرصت‌ها و احتمالات نامحدودی مواجه خواهید شد. آشنایی با این حوزه برای مهندسان نرم‌افزار و سخت‌افزار امری ضروری است؛ به‌علاوه، از آنجایی که این فناوری به‌سرعت درحال پیشرفت است و به‌طور فزاینده‌ای در حال ورود به صنایع مختلف و حتی زندگی شخصی انسان‌هاست، علاقه‌مندان به آن می‌توانند از مزایای شغلی ویژه‌ای در آینده بهره ببرند. مخصوصاً که انتظار می‌رود هوش مصنوعی در آینده جایگزین بسیاری از مشاغل شود و در بسیاری از مشاغل هم می‌تواند مکملی باشد که استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است.

دوره‌های یادگیری فناوری هوش مصنوعی

حوزه مورد علاقه‌تان را شناسایی کنید

هوش مصنوعی شامل ۴ بخش اصلی است؛ بینایی ماشین، پردازش زبان طبیعی، داده‌کاوی و پردازش گفتار. با انتخاب هریک از این بخش‌ها دنیایی گسترده پیش روی خود خواهید داشت. برای شروع یادگیری فناوری هوش مصنوعی لازم است که ابتدا بخش مورد علاقه‌تان را مشخص کنید. در ادامه توضیح مختصری درباره هریک از این بخش‌ها می‌دهیم تا انتخاب برای علاقه‌مندان راحت‌تر باشد:

بینایی ماشین: همان‌طور که از نامش پیداست، این فناوری می‌کوشد تا برای ماشین‌ها نوعی از بینایی را فراهم کند. برای مثال وقتی یک خودروی خودران قرار است به‌صورت خودکار رانندگی کند، طبیعتاً به بینایی نیاز دارد.

پردازش زبان طبیعی: انسان در تلاش است تا از طریق آموزش به ماشین هوشی شبیه به هوش انسان به آن بدهد که آن را هوش مصنوعی می‌نامد و این لازمه آموزش به ماشین این است که ابتدا زبان انسانی را به آن بیاموزند.

داده‌کاوی: با نگاهی اجمالی به نام این حوزه می‌توان زمینه فعالیت آن را حدس زد. علم داده‌کاوی مربوط به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است. در این بخش تلاش می‌شود تا استخراج الگوها از داده‌ها را به ماشین آموزش داد. این بخش یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هوش مصنوعی است که می‌توانید ویدئوهای مربوط به آن‌را در قسمت آموزش داده کاوی سایت فرادرس مشاهده کنید.
لینک: https://faradars.org/how-to-learn/machine-learning-and-data-mining

پردازش گفتار: سیستم‌های پردازش گفتار امکان ارتباط برقرار کردن ماشین با انسان را فراهم می‌کنند. درواقع به لطف این فناوری است که ماشین‌های هوشمند می‌توانند با زبان انسانی با کاربران ارتباط برقرار کنند.

برای فراگیری هوش مصنوعی ابتدا لازم است دریابید که به کدام‌یک از حوزه‌های این فناوری علاقه بیشتری دارید و در آن مسیر به یادگیری ادامه دهید. هریک از این بخش‌ها به‌تنهایی می‌توانند آینده دنیا را متحول کنند و بی‌شک ورود به آن‌ها، ورود به دنیایی پر رمز‌و‌راز و جذاب خواهد بود.

حوزه مورد علاقه در هوش مصنوعی

زبان برنامه‌نویسی مناسب برای هوش مصنوعی

یکی از چالش‌های اولیه علاقه‌مندان به یادگیری فناوری هوش مصنوعی و ورود به دنیای این فناوری، انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب است. هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتری است و طبیعتاً در علم کامپیوتر دانستن زبان برنامه‌‎نویسی یکی از لازمه‌ها است. پایتون، ++C، جاوا، LISP، Prolog، R و زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی هستند که می‌توان از آن‌ها برای توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی استفاده کرد.

طبق آمار گیت‌هاب، پایتون دومین زبان برنامه‌نویسی پرطرفدار در دنیا است که به نسبت دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی بیشترین رشد را هم داشته است. جالب اینجاست که پایتون در میان زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی هم رتبه اول از نظر محبوبیت را میان توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دارد. پیچیدگی این زبان به نسبت دیگر رقبا کمتر است و همین موضوع باعث محبوبیت فزاینده آن شده است. از ویژگی‌های دیگر این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به انطباق‌پذیری فوق‌العاده آن اشاره کرد. پایتون به‌راحتی روی سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز، مک و یونیکس قابل اجرا است. معروف‌ترین کتابخانه‌های این زبان برنامه‌نویسی عبارت‌اند از: تنسورفلو، اسکیت لرن، پای‌تورچ و کراس.

خبر خوش برای علاقه‌مندان به یادگیری فناوری هوش مصنوعی و این زبان این است که آموزش زبان برنامه نویسی پایتون هم یکی از موضوعاتی است که سایت فرادرس در رابطه با آن ویدئوهای آموزشی ارائه کرده است.

لینک: https://faradars.org/how-to-learn/python-programming

زبان برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی

جمع‌بندی

وقتی درک درستی از چگونگی عملکرد فناوری هوش مصنوعی داشته باشید به‌راحتی متوجه می‌شوید که نمی‌توان برای پیشرفت آن محدودیتی قائل شد. فناوری هوش مصنوعی با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است و زندگی انسان‌ها هر روز بیشتر از دیروز به آن متکی می‌شود. در این شرایط افرادی که به خوبی در حوزه هوش مصنوعی تعلیم دیده باشند می‌توانند از شرایط خوبی برخوردار باشند. طبق پیش‌بینی‌ها در آینده مشاغل مربوط به هوش مصنوعی تبدیل به پردرآمدترین مشاغل دنیا خواهند شد و به دلیل آشنایی نه‌چندان گسترده با این فناوری و همچنین پیشرفت سریعی که دارد، دنیا به‌زودی با کمبود متخصص هوش مصنوعی مواجه خواهد شد. بررسی این موارد مشخص می‌کند که چرا علاقه‌مندان به این حوزه نباید فرصت را برای یادگیری و پیشرفت درزمینهٔ هوش مصنوعی از دست بدهند.

سایت فرادرس با مجموعه‌های فراوان آموزشی آنلاین و ویدئوها و فیلم‌های آموزشی متنوعی که ارائه کرده، می‌تواند منبعی مفید برای یادگیری فناوری هوش مصنوعی و بخش‌های مختلف آن باشد و زمینه را برای پیشرفت علاقه‌مندان به این رشته به بهترین شکل فراهم کند.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]