40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 آمازون با مدل هوش مصنوعی Titan به جنگ مایکروسافت و گوگل می‌رود

آمازون با مدل هوش مصنوعی Titan به جنگ مایکروسافت و گوگل می‌رود

آمازون را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت‌های ابری به‌حساب آورد که خدمات خود را سالانه در اختیار میلیون‌ها کاربر و کسب‌وکار قرار می‌دهد. این مجموعهT تحقیق و توسعه سرویس‌های هوش مصنوعی خود را از سال‌ها پیش آغاز کرده است و جزو اولین شرکت‌هایی است که از هوش مصنوعی در روند کاری خود استفاده می‌کند. حال با توسعه مدل‌های زبانی مانند GPT مایکروسافت و Bard گوگل، انتظار می‌رفت که آمازون هم به‌زودی به این میدان رقابت وارد شود. رقابتی که اکنون با معرفی سرویس ابری Bedrock، رنگ و بویی تازه به خود می‌گیرد.

مدل‌های زبانی، سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که توسط مقادیر بسیار عظیمی از اطلاعات آموزش داده می‌شوند تا در پاسخ به سؤال افراد، شبیه‌سازی دقیقی از متن نگارش‌شده توسط انسان داشته باشند. اندی جاسی، مدیرعامل آمازون در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها مشتاق‌اند که از مزایای مدل‌های زبانی هوشمند استفاده کنند؛ اما آموزش و راه‌اندازی آنها به میلیاردها دلار سرمایه احتیاج دارد که بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به پرداخت آن ندارند. در نتیجه، ما قصد داریم با توسعه یک مدل بزرگ و فوق‌العاده، امکان استفاده از این سرویس را برای مجموعه‌های شخص ثالث فراهم کنیم تا مدل زبانی خود را بر اساس نیاز و اهدافشان شخصی‌سازی کنند.»

آمازون با معرفی پلتفرم Bedrock اعلام کرد که این سرویس به مدل توسعه‌یافته آمازون به نام «Titan»، مدل زبانی استارتاپ AI21، مدل زبانی Anthropic پشتیبانی‌شده توسط گوگل و همچنین مدل تبدیل متن به تصویر Stability AI دسترسی خواهد داشت. Titan می‌تواند برای وب‌سایت شما محتوا تهیه کند، متن ایمیل و دیگر اسناد شما را نگارش کند و یا برای جست‌وجوی شخصی، دستیار شما باشد.

آمازون با مدل هوش مصنوعی

اما مسیر آمازون آن‌چنان هم هموار به نظر نمی‌رسد؛ چرا که Bedrock تنها یک ماه پس از مدل GPT-4 مجموعه OpenAI معرفی شد که در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در حال استفاده از آن هستند. مایکروسافت نیز با سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی در مرکز تحقیقات OpenAI و تأمین نیاز پردازشی هوش مصنوعی این مجموعه توسط سرویس ابری قدرتمند Azure، جایگاه ChatGPT را در صدر جدول پرمخاطب‌ترین سرویس‌های هوشمند تثبیت کرد. کافی است به این موارد، چت‌بات قدرتمند Bing را هم اضافه کنید تا رقابت با مایکروسافت برای غول‌های تکنولوژی مانند آمازون و گوگل هم کار ساده‌ای نباشد.

اما ایرادات چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از همان ابتدای راه، بخشی جدانشدنی از این مدل‌های زبانی بودند و بسیاری از کاربران هنگام استفاده از این سرویس‌ها با پاسخ‌هایی اشتباه و گاهی عجیب روبه‌رو می‌شوند. براتن ساها، معاون AWS در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ما عمیقاً نگران دقت و اطمینان پاسخ‌های مدل Titan هستیم و برای ما مهم است که کاربران، پاسخ‌هایی دقیق و باکیفیت دریافت کنند.»

او در ادامه گفت: «کاربران و کسب‌وکارها می‌توانند مدل Titan را مطابق نیاز خود شخصی‌سازی کنند و داده‌های خود را در اختیار آن بگذارند. ما اطمینان می‌دهیم که هرگز از این داده‌ها برای آموزش Titan استفاده نخواهد شد و اطلاعات مشتریان با سایرین به اشتراک گذاشته نمی‌شود.»

هزینه استفاده از سرویس Bedrock توسط آمازون اعلام نشده، چرا که این مدل زبانی هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد و به‌صورت عمومی به بازار عرضه نشده است. ازآن‌رو، مایکروسافت و OpenAI قیمت سرویس‌های خود را اعلام کرده‌اند و در حال حاضر کسب‌وکارها می‌توانند برای استفاده از خدمات GPT-4 به‌ازای هر ۱۰۰۰ توکن، چند سنت پرداخت کنند.

تاکنون شرکت‌های بزرگی از جمله Expedia ،HubSpot ،Paylocity و Spotify اعلام کرده‌اند که در آینده نزدیک از مدل GPT در سرویس‌های خود استفاده می‌کنند. اگر آمازون قصد دارد در بازار مدل‌های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی جایگاه خود را باز کند، باید تعادلی مناسب میان زمان عرضه، بهینه‌سازی و قیمت سرویس Titan ایجاد کند. شرکت‌هایی از جمله C3.ai ،Pegasystems ،Accenture و Deloitte مشتریان بالقوه هوش مصنوعی جدید آمازون هستند و تمایل دارند که پس از عرضه، پلتفرم‌های خود را با Bedrock ادغام کنند.

نظر شما دراین‌رابطه چیست؟ آیا با وجود رقبایی مانند مایکروسافت و گوگل در بازار هوش مصنوعی، آمازون می‌تواند بخشی از بازار را ازآن خود کند؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]