40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 شرکت اینتل گرافیک بازی GTA 5 را با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین واقعی‌تر می‌کند!

شرکت اینتل گرافیک بازی GTA 5 را با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین واقعی‌تر می‌کند!

اگر طرفدار بازی‌های کامپیوتری باشید، حتما می‌دانید که واقعی بودن صحنه‌های بازی تا چه حد برای گیمر‌ها مهم است، چرا که هرچه صحنه‌ها واقعی‌تر باشد، لذت و هیجان بازی بیشتر می‌شود. از این رو، هم کمپانی‌های گرافیکی و هم توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای همواره بخش مهمی از تلاش‌های خود را به توسعه فضای بازی‌ها و بهینه کردن گرافیک آن اختصاص داده‌اند، تا به دنیای واقعی ما انسان‌ها هرچه بیشتر شبیه شود. شرکت اینتل در پروژه جدید خود برای واقعی‌تر کردن صحنه‌ها و فضای بازی GTA 5 از فناوری هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (Machine Learning) بهره گرفته است.

فضای بازی GTA 5 بر اساس خیابان‌ها و محله‌های شهر سن آندریاس و جنوب کالیفرنیا ساخته شده است. درواقع بازی در این دو شهر جریان دارد و فضاسازی نیز تقریبا شبیه به واقعیت این دو شهر است. پروژه جدیدی که اینتل تحت عنوان «تقویت واقع گرایی» به محققان خود سپرده، قرار است با فناوری‌هایی هوشمند انجام گیرد تا شبیه‌سازی دنیای واقعی با دقت و ظرافت بیشتری صورت گیرد.

اجرای مراحل اولیه برای واقعی‌تر کردن این بازی به همت محققان این پروژه یعنی استفان آر. ریشتر، حسن ابوالهیجا و ولادلن کولتن، نتیجه‌ای شگفت آور در پی داشته است. خروجی هوش مصنوعی که با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشینی تقویت شده،  از نظر کیفیت بصری به حدی واقعی است که شباهت‌های غیرقابل انکاری با انواع عکس‌هایی دارد که ممکن است از شیشه جلوی ماشین خود گرفته باشید! مطمئنا هر کسی این تصاویر را در حین بازی ببیند واقعا آن را تحسین خواهد کرد. فضای به شدت واقعی با نورپردازی و بازتاب عالی روی ماشین‌ها و اشیاء به اندازه‌ای قدرتمند ساخته شده که می‌تواند مخاطب را قانع کند که این تصاویر از یک خیابان واقعی در شهر سن آندریاس و جنوب کالیفرنیا از پشت داشبورد ماشین ضبط شده است!

بازی GTA 5

اظهارنظری که محققان اینتل درباره واقعی بودن تصاویر داشته‌اند، این بوده که برخی از واقع‌گرایی‌های ایجاد شده، از مجموعه داده‌هایی بوده است که هوش مصنوعی از شبکه عصبی خود تغذیه می‌کند. این گروه توضیحات عمیق‌تر و کاملی در مورد چگونگی عملکرد هوش مصنوعی و واقعی کردن تصویر را در مقاله خود ارائه کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد، دیتاستی که برای بازی استفاده شده از داده‌های گسترده و عکس‌های بی‌شمار مربوط به فضای شهر و صحنه‌های خیابان‌ها و ماشین‌ها و خانه‌های آلمان بوده که در بسیاری از موارد، با جزئیات فراوانی همراه است. با این تفاوت که تصاویر آن‌ها کم‌نورتر و از زاویه‌ای دیگری است و تقریباً می‌توان گفت یک نسخه پویاتر و تعاملی‌تر از پیمایش در نمای خیابان‌های گوگل مپ است. به طوری که واقعی نیست، اما کاملاً شبیه چیزهایی است که از روی واقعیت ساخته شده‌اند.

پژوهشگران تیم اینتل می‌گویند پیشرفت‌هایی که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به دست می‌آید، فراتر از آن بهینه‌سازی‌های گرافیکی است که با سایر فرایندهای واقعی‌سازی و تلفیق اطلاعات هندسی از خود GTA 5 انجام می‌شود. این «بافرهای G»، به گفته محققان می‌توانند شامل داده‌هایی مانند فاصله بین اشیاء موجود در بازی و دوربین و کیفیت بافت‌ها مانند براق بودن سطح اتومبیل‌ها باشند.

گرچه ممکن است شاهد به‌روزرسانی رسمی «واقع‌گرایی برای GTA 5» نباشیم، اما ممکن است تا حالا یک بازی انجام داده باشید یا ویدئویی را تماشا کرده باشید که به نوعی، از یادگیری ماشین مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی بهره برده باشد. ایده استفاده از فناوری‌های هوشمند و یادگیری ماشینی برای بهینه‌سازی کیفیت گرافیکی با رزولوشن بالا چندان به وفور یافت نمی‌شود، اما در Nvidia’s Shield TV و در چندین پروژه مختلف، گرایش برای ارتقای گرافیک بازی‌های قدیمی وجود دارد. در این موارد، از یک شبکه عصبی استفاده می‌شود تا پیکسل‌های ازدست‌رفته جزئیات بازی، فیلم یا نمایش تلویزیونی با وضوح پایین را پر کند و آن را به وضوح بالاتری برساند.

اگر جنبه هنری و زیبایی‌شناسی بازی‌ها را در نظر نگیریم، «فوتورئالیسم» یا «واقع‌گرایی شبیه به تصویر» نباید تنها هدف بهینه‌سازی گرافیکی بازی‌های ویدئویی باشد، اما این پروژه اینتل نشان می‌دهد به همان اندازه که قدرت GPU‌ های کنسول‌های جدید و رایانه‌های شخصی برای بازی‌های کامپیوتری بالاتر رفته است، فضا برای رشد جنبه‌های نرم‌افزاری بازی‌های رایانه‌ای نیز وجود دارد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]