40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 پژوهشی از تیم دیده‌بان هوش مصنوعی پارت؛ مقایسه ایران با آمریکا و چین در هوش مصنوعی

پژوهشی از تیم دیده‌بان هوش مصنوعی پارت؛ مقایسه ایران با آمریکا و چین در هوش مصنوعی

مقاله پژوهشی تیم دیده‌بان مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت تحت عنوان «بررسی مقایسه‌ای الگوی همکاری دانشگاه، صنعت و دولت در تحقیقات علمی هوش مصنوعی ایران، چین و آمریکا» در فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، پذیرش و منتشر شد.

به گزارش هوشیو به نقل از مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، این مقاله توسط تیم دیده‌بان هوش مصنوعی به سرپرستی ایمان ظهوریان نادعلی و باهمکاری پژوهشگران این مرکز، حامد اجاقی و فاطمه سلیمانی روزبهانی نگارش شده است. نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات که به‌صورت فصل‌نامه و با همکاری «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» منتشر می‌شود، به موضوعاتی همچون هوش مصنوعی، علوم کامپیوتر، مدیریت نوآوری و فناوری، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و … می‌پردازد و در جدیدترین شماره خود که در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ منتشر شد، اقدام به انتشار مقاله تحقیقاتی دیده‌بان نموده است.

هدف این مقاله، بررسی دستاوردهای پژوهشی هوش مصنوعی دانشگاه، صنعت و دولت و مقایسه الگوهای تعاملی آنها میان سه کشور ایران، چین و آمریکا بوده‌است. مبنای روش به‌کاررفته در این پژوهش، علم‌سنجی و داده‌های پایگاه اسکوپوس در قلمرو زمانی دو دهه اخیر است. مبنای آماری این پژوهش براساس تعداد، ارجاع‌دهی و مقایسه برحسب جمعیت و درآمد سه‌کشور انجام گرفته و با توجه به مستندات موجود، کیفیت همکاری‌ها در ایران با دو کشور دیگر مورد بررسی قرار گرفته‌است.

در ادامه، نتایج حاصل از این پژوهش را به صورت خلاصه مشاهده می‌کنیم:

باتوجه‌به آمار و تجزیه‌وتحلیل مستندات جمع‌آوری‌شده، بیشترین مستندات ارائه‌شده متعلق به آمریکا و چین است که با اختلاف کمی در رتبه اول و دوم قرار دارند. ایران نیز در این میان، جایگاه سی‌ام را به خود اختصاص داده‌است. همچنین آمریکا از نظر تعداد اسناد، با اختلاف قابل‌توجهی در رتبه اول قرار دارد و چین توانسته رتبه دوم را کسب کند؛ کشور ایران نیز در رتبه هفدهم جای گرفته‌است. این نتیجه از دیدگاه عدم‌قطعیت و هم‌افزایی تعاملات هم با نسبتی مشابه، رتبه‌های یکسانی را نمایش می‌دهد.    

انتشار چندین کتاب و مقاله پژوهشی توسط تیم دیده‌بان مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، چکیده مدت‌ها تحقیق و فعالیت آماری این تیم با هدف تحقیق و گردآوری اطلاعات و پوشش خلاء تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی کشور است. نسخه ۱۴۰۱ کتاب دیده‌بان شامل دو جلد است که عنوان نخست با نام « بومی‌شناسی هوش مصنوعی» به مقایسه تحلیلی وضعیت هوش مصنوعی در ایران و جهان می‌پردازد و جلد دوم این کتاب تحت عنوان «شرکت‌های فعال در هوش مصنوعی»، آمار شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک زیر به فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات و مطالعه مقاله پژوهشی دسترسی داشته ‌باشند و مقاله «بررسی مقایسه‌ای الگوی همکاری دانشگاه، صنعت و دولت در تحقیقات علمی هوش مصنوعی ایران، چین و آمریکا» را مطالعه کنند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]