40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کتابخانه تحقیقاتی Zendy از مدل زبان بزرگ خود رونمایی کرد

کتابخانه تحقیقاتی Zendy از مدل زبان بزرگ خود رونمایی کرد

Zendy، کتابخانۀ تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، یک مدل زبان بزرگ (LMM) ویژۀ دامنه را به نام ZAIA راه‌اندازی کرده‌است. ZAIA که مخفف شدۀ عبارت انگلیسی Zendy AI Assistant است برای کمک به محققان در درک سریع مفاهیم کلیدی و پیدا کردن مقالات تحقیقاتی مرتبط، طراحی شده‌است. این دو ویژگی باعث افزایش کارایی و اثربخشی این دستیار هوشمند شخصی می‌شود. کاربران با استفاده از ZAIA می‌توانند هر سوالی را که با موضوع تحقیقشان مرتبط است، بپرسند و به میلیون‌ها مقالۀ تحقیقاتی دانشگاهی با پشتوانه علمی معتبر دسترسی پیدا کنند. برخلاف مدل‌های زبانی همه‌منظوره، ZAIA با داده‌های خودِ مجموعۀ تحقیقاتی Zendy آموزش دیده‌است و طوری طرح‌ریزی شده‌است که در آینده بتواند منابع اضافی را از داده‌های ناشران مختلف که در دامنه عمومی قابل دسترسی نیستند، جست‌وجو کند و در اختیاران کاربران قرار دهد.

با توجه به افزایش روزافزون احساس نیاز به راه حل‌های خاص دامنه برای افزایش اعتبار اطلاعاتی که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، مدل‌هایی مثل ZAIA توجهات زیادی را به خود جلب می‌کنند. عملکرد این مدل‌ها بر روی یک زمینۀ تعریف شده، محدود می‌شود تا احتمال خطا را از این طریق کاهش دهد.

بنا بر ادعای Zendy، دستیار هوش مصنوعی ZAIA برای پیشبرد استفاده از هوش مصنوعی در پلتفرم‌های تحقیقاتی و بهبود روند تحقیقات علمی، توسعه داده‌ شده‌است و هدف از راه‌اندازی آن کمک به مخاطبان و محققان کتابخانۀ Zendy برای دسترسی آسان‌تر به اطلاعات و یافتن سریع‌تر پاسخ سوالات علمی‌شان است. رودریگو پینتو، رییس بخش فناوری مجموعۀ Zendy در‌این‌باره می‌گوید:« ZAIA از دیگر محصولات هوش مصنوعی متمایز است؛ زیرا داده‌ها و اطلاعات موجود در کتابخانه Zendy را در زمان واقعی در اختیار مخاطب می‌گذارد و به‌خوبی تنظیم شده‌است تا پاسخی معتبر و با پشتوانۀ علمی به کاربران ارائه دهد.»

کامران کاردان، یکی از بنیانگذاران این مجموعه نیز این طور بیان کرد که:« ZAIAپیشنهاد هوش مصنوعی منحصربه‌فرد ما برای کاربران Zendy است. آن‌ها اکنون می‌توانند از بهترین ابزار هوش مصنوعی برای بهبود روند کشف و تحقیقات خود استفاده کنند، این یک نقطه عطف بسیار هیجان‌انگیز برای مجموعۀ Zendy است و ما مشتاقانه منتظر دریافت بازخوردهای ارزشمند کاربران خود هستیم.»

کاردان در ادامه افزود:«فناوری ما پتانسیل نامحدودی را در آینده به سازمان‌ها و موسساتی که هنوز از قدرت مدل‌های زبان بزرگ در جریان کاری خود بهره نمی‌برند، ارائه خواهدکرد.»

مدل زبان بزرگ Zendy این ظرفیت را دارد که از مجموعۀ داده‌های متنوع با یکپارچه ساده از طریق Restful API یا Websocket API، مطالب را بیاموزد و مسیر رشد و ارتقای آن هنوز ادامه دارد.

کتابخانه تحقیقاتی Zendy، واقع در امارات متحده عربی، دستیار شخصی هوشمندی را توسعه‌ داده‌است که می‌تواند به کاربران در یافتن پاسخ‌های معتبر و با پشتوانه علمی کمک کند. این دستیار هوش مصنوعی که ZAIA نام دارد، براساس داده‌های این کتابخانه آموزش یافته‌است و اکنون در اختیار مخاطبان و محققان مجموعۀ Zendy قرار دارد. بنیان‌گذار این مجموعه هدف از راه‌اندازی ZAIA را کمک به پژوهشگران و بهبود و تسریع روند کشف و تحقیقات علمی بیان کرد و اظهار داشت که این مدل زبان بزرگ در آینده قرار است رشد و توسعه بیشتری را تجربه نماید.

شما دربارۀ استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات علمی چه فکر می‌کنید؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]