40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 افزایش بازدهی تولیدات کشاورزی با پایش هوشمندانه زمین‌های زراعی

افزایش بازدهی تولیدات کشاورزی با پایش هوشمندانه زمین‌های زراعی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌تازگی خبر از طراحی و تولید محصولی دانش‌بنیان با کمک تکنولوژی ژئوماتیک داده، که تأثیر آن را می‌توان به شکل امکان افزایش بازدهی تولید محصولات زراعی برای کشاورزان دید.

به گزارش هوشیو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این محصول دانش‌بنیان متکی بر فناوری ژئوماتیک، «جالیزان» نام دارد که در‌واقع نقش دستیار هوشمند برای کشاورزان را ایفا می‌نماید. در مراحل طراحی و تولید این محصول از هوش مصنوعی بهره گرفته شده و با تلفیق این تکنولوژی با دانش کشاورزی، ابزاری اختراع شده که به کشاورزان در افزایش بازدهی محصولات زراعی آنها یاری می‌رساند. «جالیزان» توسط مجموعه‌ای دانش‌بنیان با نام توکان فاطر مهام طراحی گردیده و گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از ساخت این محصول حمایت می‌کند.

سازندگان این محصول امید دارند تا با بهره‌برداری از آن بتوانند، گام‌های مؤثری در تغییر ماهیت کشاورزی معیشتی به‌ سمت‌و‌سوی کشاورزی صنعتی و سازگار با محیط ‌زیست بردارند. اینکه چگونه می‌توان از این نرم‌فزار انتظار این تغییر رویکرد در حوزه کشاورزی را داشت، به سبب تأثیری است که در ارتقای زنجیره تأمین کشاورزی ایفا می‌نماید. در‌حقیقت، «جالیزان» با ایجاد یکپارچگی در خدمات و ایجاد سهولت دسترسی به بازارهای مختلف از طریق امکان خرید‌و‌فروش آنلاین می‌تواند کشاورزی صنعتی را برای کشاورزان رقم بزند.

زراعی

استفاده از نرم‌افزار یادشده برای کشاورزان ساده بوده، زیرا در قالب یک اپلیکیشن کاربردی در اختیار کشاورزانی قرار می‌گیرد که احساس نیاز به تجزیه و تحلیل پیچیده‌تر و جزئی‌تر مزارع خود احساس می‌کنند. دست‌اندرکاران طراحی و ساخت «جالیزان» در تضمین کیفیت این محصول گفته‌اند که، کشاورزان با در اختیار داشتن این نرم‌افزار می‌توانند از وضعیت محصول و مزرعه خود از آغاز کشت تا پس از برداشت محصول خیالشان آسوده باشد، زیرا بررسی‌های لازم توسط این اپلیکیشن انجام می‌شود و اطلاعات هم به‌صورت طبقه‌بندی‌شده ‌در حساب کاربری کشاورز به‌صورت پیام ارسال می‌گردد. این حساب کاربری بر روی گوشی کشاورز نصب شده و گزارشات ارائه‌شده شامل اطلاعاتی همچون مقدار سبزینگی، میزان سلامت محصول و عملکرد آن است.

شایان ذکر است: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پیش‌تر نیز در سال ۹۹، از محصول دانش‌بنیان دیگری با نام «کشتیار» در راستای پایش هوشمندانه زمین‌ها و محصولات کشاورزی حمایت کرده بود. شیوه کار در سیستم «کشتیار» براساس تصاویر ماهواره‌ای ارائه شده و برمبنای سنجش از راه دور بود، که به ارائه راهکارهای مدیریت، افزایش عملکرد و تولید محصولات زراعی می‌پرداخت.

کشاورزان با به‌کارگیری این محصول می‌توانند به ثبت و ذخیره تمامی اطلاعات زراعی خود در طول فصل زراعت پرداخته و این سامانه با ارائه تجزیه و تحلیل‌هایی از تاریخچه زمین، به کشاورزان در اتخاذ تصمیمات مدیریتی دقیق‌تر متناسب با گذشته زمین‌شان یاری می‌رساند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]