پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 با کاربرد فوق‌العاده هوش مصنوعی آشنا شوید: افزایش طول عمر

با کاربرد فوق‌العاده هوش مصنوعی آشنا شوید: افزایش طول عمر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دانشمندان انگلیسی موفق به ساخت مدل هوش مصنوعی کاملاً جدیدی شدند که ترکیبات شیمایی ضدپیری را شناسایی می‌کند. جالب این است که این یافته‌ها نه تنها به علائم ظاهری پیری، بلکه به علائم فیزیکی آن نیز اشاره می‌کند. این یافته‌های بی‌نظیر می‌توانند راه را برای ابداعات بیشتر در صنعت دارویی هموار سازد؛ ابداعاتی در جهت افزایش طول عمر انسان.

افزایش طول عمر
محققان دانشگاه سوری یافته‌های خود را بر روی کرمی الگانس (کرمی که در تصویر مشاهده می‌کنید) آزمایش کردند. متابولیسم این کرم شبیه متابولیسم انسان است.

پژوهشگران انگلیسی موفق شدند گامی بزرگ در جهت ساخت داروهایی بردارند که روند پیری را کند می‌کند. آن‌ها یک مدل هوش مصنوعی ساخته‌اند که ترکیبات شیمیایی را اسکن کرده و پایداری ترکیبات را برای استفاده در داروهای جدید ضدپیری مشخص می‌کند.

محققان دانشگاه سوری (Surry) مدل جدید خود را با داده‌های اطلاعات بدست آمده از پایگاه داده‌ای DrugAge آموزش دادند. هدف این مدل پیش‌بینی ترکیب شیمیایی‌ای بود که می‌توانست طول عمر کرم سینورابدیتیس الگانس (C. elegans) را افزایش دهد.

الگانس، کرمی نیمه تراوا است که متابولیسمی شبیه متابولیسم انسان دارد. از همین روی، این کرم برای مطالعه چاقی، دیابت و پیری استفاده می‌شود. از طرفی، به دلیل اینکه طول عمر کرم الگانس بسیار کوتاه است، می‌توان از آن برای بررسی تاثیرات داروهای ضدپیری استفاده کرد.

مطالعه با هدف افزایش طول عمر

در همین راستا، دپارتمان اندوکرینولوژی (غدد درون ریز) و متابولیسم، اولین بیمارستان وابسته به دانشگاه جیلین، چانگچون، چین پژوهش دیگری را هدایت کرد. این دپارتمان در گزارش خود اینطور می‌نویسد: «کرم سی الگانسِ نماتود (لوله‌ای)، یک ارگانسیم آزمایشگاهی است که برای مطالعه رویکردهای ژنتیکی با هدف شناخت روند پیری، بیماری‌های آن، مکانیسم‌های افزایش طول عمر، و غربالگری داروهای ضد پیری، استفاده می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی این ارگانیسم کوتاه‌ عمر، راهنمای پژوهش‌های بیشتر پیرامون پیری است و به پیش‌بینی الگوهای پیری در موجودات پیچیده کمک می‌کند».

مدل هوش مصنوعی توانست سه ترکیب شیمایی را شناسایی کند که می‌توانند طول عمر کرم الگانس را 80 درصد افزای دهند. این ترکیب‌ها عبارتند از: فلانوئیدها، اسیدهای چرب و ترکیبات آلی کربن دار موسوم به Organooxygen.

سوفیا کاپسیانی، یکی از محققان این پژوهش، معتقد است که پیری، از نظر علم پزشکی جدید، مجموعه‌ای از بیماری‌ها است و دانشمندان می‌توانند با استفاده از ابزارهای جهان دیجیتال، از جمله هوش مصنوعی، روند آن را کند کرده یا به مقابله با آن و بیماری‌های وابسته به آن بپردازند. او می‌گوید: «پژوهش ما از توانمندی هوش مصنوعی در شناسایی ترکیباتی با خواص ضدپیری پرده برداشته است».

اگرچه این پیشرفت با افزایش سن انسان سروکار دارد، با این حال، می‌توان به صراحت اذعان کرد که این تحقیقات بستر مناسبی برای  پیشرفت بیشتر در بخش لوازم آرایشی فراهم می‌کند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]