پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 اولین دستگاه بررسی افت بویایی با استفاده از هوش مصنوعی در ایران ساخته شد

اولین دستگاه بررسی افت بویایی با استفاده از هوش مصنوعی در ایران ساخته شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محمدجواد صدقی‌زاده، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح «دستگاه بررسی افت بویایی با استفاده از هوش مصنوعی و سیگنال‌های مغزی» خبر از موفقیت در طراحی این دستگاه در مرکز فناوری‌های همگرای دانشگاه شریف داده است.

به گزارش هوشیو، صدقی‌زاده در توضیح درباره این طرح ابتدا به این مورد اشاره کرد که هریک از حواس پنج‌گانه انسان با روش‌های مختلفی بررسی می‌شوند و تا به امروز برای حس بویایی روش دقیقی وجود نداشته است. همین موضوع باعث شده تا انگیزه لازم برای طراحی دستگاهی را به دست آورند که با استفاده از سیگنال‌های مغزی و هوش مصنوعی، افت بویایی در افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد. او معتقد است با استفاده از این روش نه‌تنها می‌توان میزان بویایی افراد را بررسی کرد، بلکه به پیش‌بینی بیماری‌های مربوطه هم پرداخت.

دستگاه بررسی افت بویایی

تابه‌حال روشی بومی برای تشخیص افت بویایی در کشور وجود نداشته و این برای اولین بار است که دستگاهی با چنین قابلیتی در کشور طراحی شده است. دستگاه ‌‌‌‌بررسی‌ افت بویایی نه‌‎تنها نمونه ایرانی، بلکه نمونه خارجی هم ندارد. کاربرد دستگاه بررسی افت بویایی در بیمارستان‌ها، پزشکی قانونی، تشخیص کرونا، آلزایمر و غیره خواهد بود.

صدقی‌زاده مدعی شده که تاکنون کیت‌هایی برای تشخیص میزان بویایی و بررسی بویایی افراد ساخته شده و ارزیابی بویایی فرد با این کیت‌ها با نظر شخصی پزشک انجام می‌شده است و طبیعتا این روش درصد خطایی بالاتر دارد. از طرفی این کیت‌ها برای درمان و بازگشت بویایی فرد قابلیتی ندارند.

به گفته طراح دستگاه‌‌‌‌‌ بررسی‌‌‌‌ افت بویایی، بسیاری از افرادی که دچار آلزایمر می‌شوند، 10 تا 20 سال قبل از آن بویایی‌شان را از دست می‌دهند و در نتیجه این دستگاه می‌تواند به طور غیرمستقیم برای جلوگیری از ابتلای فرد به آلزایمر هم مفید باشد.

روش کار به این صورت است که در زمان بررسی افت بویایی، بوهای مختلف توسط بیمار تست می‌‎شوند و به طور همزمان دستگاه با سیگنال‌های مغزی به صورت نوار مغز eeg یا fmra و هوش مصنوعی، میزان بویایی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. با این روش دستگاه می‌تواند بدون خطا افت بویایی یک فرد را تشخیص دهد. همین تشخیص دقیق است که باعث می‌شود دستگاه بررسی افت بویایی در پزشکی قانونی و بیمارستان‌ها کاربرد زیادی داشته باشد. این دستگاه همچنین برای تحریک حس بویایی افراد برای بازگرداندن آن هم کاربرد دارد و در حال حاضر در برخی از بیمارستان‌های کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]